Inkontinens hos kastrerad tik

Rinexin har som "biverkning"att det gör det svårare att kissa - därför fungerar den :)
Inkonstinens orsakas av den sänkta mängden östrogen hos tikar.
AhAAA! :idea::up: Man jobbar med biverkningar, intressant. Visst är också kräksmedlet de får om de käkat choklad också baserat på att det är en biverkning som orsakar illamåendet?

Följdfråga, varför/hur orsakar minskade östrogennivåer inkontinens då? *orimligt nyfiken*
 
AhAAA! :idea::up: Man jobbar med biverkningar, intressant. Visst är också kräksmedlet de får om de käkat choklad också baserat på att det är en biverkning som orsakar illamåendet?

Följdfråga, varför/hur orsakar minskade östrogennivåer inkontinens då? *orimligt nyfiken*
Gör det enkelt för mig och kopierar in en text ;)

"
Kastrerade hanhundar
Hos hanhundar produceras könshormonet testosteron i testiklarna. Man tror att testosteronet har en viktig del i att behålla spänsten i de slutningsmuskler som kontrollerar urintömningen. Vid kastreringen tas testiklarna bort och hormonet hos hunden minskar. Visserligen fortsätter en del produktion av testosteron i binjurarna men bristen på hormonet kan göra att musklerna runt blåshalsen blir förslappade. Man tror att det endast är den glatta muskulaturen som påverkas och att de viljestyrda musklerna ofta är opåverkade. Detta gör att den kastrerade hunden som drabbats av inkontinens oftast endast är inkontinent under vila.

Risken för hanhundar att drabbas av inkontinens efter en kirurgisk kastration är mellan 0,8% och 2%. Inkontinensen kan komma direkt efter ingreppet och upp till 18 månader senare.
Samtidigt kan nämnas att vid en svensk studie kastrerades 153 hanhundar. 11 av dessa fick problem med inkontinens. De flesta av dessa hundar blev hjälpta av medicinering.
Risken för inkontinens är större hos hundar som kastreras när de är yngre än tre månader.

Kastrerade tikar
Hos tikar produceras könshormonet östrogen i äggstockarna. Man tror att östrogenet har en viktig del i att behålla spänsten i de slutningsmuskler som kontrollerar urintömningen. Vid kastreringen tas äggstockarna bort och hormonet hos hunden minskar. Visserligen fortsätter en del produktion av östrogen i binjurarna men bristen på hormonet kan göra att musklerna runt blåshalsen blir förslappade. Man tror att det endast är den glatta muskulaturen som påverkas och att de viljestyrda musklerna ofta är opåverkade. Detta gör att den kastrerade hunden som drabbats av inkontinens oftast endast är inkontinent under vila.

Förekomst av inkontinens är 0-1% hos okastrerade tikar. Bland kastrerade tikar drabbas upp till 20% av inkontinens.
Inkontinensen kan utvecklas direkt efter kastreringen och upp till 15 år senare. Vanligast är dock att den upptäcks inom 3 år efter operationen.
Östrogen-medicinering hjälper i 65% av fallen.
Stora raser löper större risk att drabbas än små raser. Man har även sett att kuperade hundar oftare drabbas av inkontinens. Även vikten hos hundar spelar roll. Hundar på över 20kg löper större risk (upp till 30%) att bli inkontinenta efter kastration jämfört med lättare hundar där risken är mindre än 10%.
Risken för inkontinens är större hos hundar som kastreras när de är yngre än tre månader."
 
Enligt vår veterinär, blir ca 20% av alla kastrerade tikar inkontinenta, så även vår, på våran verkar det dock mest vara på sommaren eller när det är varmt och hon dricker mycket. Vi behandlar framgångsrikt med Rinexin morgon och kväll när hon får problem. På vår började det för förra sommaren när hon var 5 år gammal och då var det djävulskt varmt här.
Det har inte varit några problem alls för min tik på de två år som gått sen jag skrev tråden, vilket känns jätteskönt! :) Hon har läckt en gång till efter trådskapandet och det var när vi fjällvandrat och hon fått mat med mkt vatten i sent på kvällen men sen dess har det inte varit några problem. Så tack och lov så slipper vi medicinera :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min äldsta storpudel tik är nyss fyllda 7 år. Hon ät kastrerad sen en ca 2-3 år tillbaka. Om jag minns rätt så första gången hon...
Svar
4
· Visningar
8 150
Senast: JagKanske
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 200
Senast: Nominous
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 472
Senast: Safir
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp