Inkörd häst blev skraj

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Duvan86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 103
D

Duvan86

Nu har det hänt..
Min häst blev otroligt rädd för något med vagnen på sig som han har haft massor av ggr.
Vi har kört massor utan problem. Hästen har bara njutit av friheten.
Skenande häst med vagnen på tvären efter sig, vad gör man.
Helt maktlös :cry:
Jaha tillbaka igen då med förtroende av mig och sele och vagn.
Någon som har erfarenhet-tips av detta.
Är hästen skrämd för livet eller vågar man igen?
"Ledsen ägare"

Sv: Inkörd häst blev skraj

jag har ett vbl, jag fråga om hästen va snäll att köra, ja sa säljarn, så
jag prova med en trilla, i början gick de bra men presic när jag spände för sista då stack han och selen gick av, sen dess så vart han livrädd, jag vet inte själv va som har hänt men ja ska jobba på de och försöka få bort det så ja kan köra igen, det är bara att jobba vidare, vet ej själv!!:confused:

Om den är skrämd för livet el ej kan man ju inte riktigt svara på så här, det är ju så olika hur de tar det.
Vi fick en häst hit som stack genom flertalet hagar, drog med sig tråd och stolp på sin framfärd. Sen skenade han ca 2 mil. När han hittades kom han skrittandes längst vägen med vagnen efter sig, tråden satt fast och bromsade hjulen, så de lär ha gått trögt.
Han va det bara att sela på och köra som vanligt utan bekymmer. Har inte på drygt ett år nu visat minsta tendens till att bli rädd el att sticka.
Men det är ju att rekomendera att ta det försiktigt, tömmkör först och sen köra en kortare bit först. som en ny inkörning liksom.
Hoppas att det går bra för er igen.

maria25 skrev:
jag har ett vbl, jag fråga om hästen va snäll att köra, ja sa säljarn, så
jag prova med en trilla, i början gick de bra men presic när jag spände för sista då stack han och selen gick av, sen dess så vart han livrädd, jag vet inte själv va som har hänt men ja ska jobba på de och försöka få bort det så ja kan köra igen, det är bara att jobba vidare, vet ej själv!!:confused:
Ett varmblod (som gått på travet antar jag) är inte alltid vana med att man står ute och selar och de är för det mesta inte vana med andra vagnar än de man har på travet.
Så om man står ute å selar med en annorlunda vagn, som kan låta lite mera el så, så kan de reagera med att bli rädda.
Även den snällaste travare kan ibland uppfattas som het el dum, för de vill mkt framåt, villket inte alltid uppskattas.
Nu vet jag ju inte om du stog ute med hästen eller inte. Men travare är normalt vana på ett sätt, och då funkar de hur fint som helst. sen kan man ju alltid vänja om dem med tiden.

De jag köpte min nordsvensk av, för 5 år sedan, hade kört in henne men hon råkade ut för en olycka och skadade sig lite på låret och det va nån skentur med vagn o rubbet!
Hon blev skraj och såldes som ridhäst..

Jag har börjar försiktigt med förtroende osv, och tömkörning och allt går bra! Hon drar däck i paddocka, hon drar upp bilar ur diken.. Vi tar det i hennes takt!

Jag tror inte det är omöjligt att få hästens tillit till sånt här igen, men det kan ta ett tag, men det är väl älsklingen värd :love:

Kör min häst efter ett smärre tillbud.
Voltad släde och skentur hem! Gjorde bara en sorts snabbare (ny) inkörning. Började som från början, och bara checkade av. Det var som att hon då inte förknippade det läskiga med körningen, så i dag kör jag både med vagn och släden utan bekymmer.
så jag tycker absolut att ;prova igen, du ser på hästen hur mycket tid man får lägga ner på nytt.
Dom är så otroligt förlåtande de små liven....

:bump:
Duvan86 skrev:
Nu har det hänt..
Min häst blev otroligt rädd för något med vagnen på sig som han har haft massor av ggr.
Vi har kört massor utan problem. Hästen har bara njutit av friheten.
Skenande häst med vagnen på tvären efter sig, vad gör man.
Helt maktlös :cry:
Jaha tillbaka igen då med förtroende av mig och sele och vagn.
Någon som har erfarenhet-tips av detta.
Är hästen skrämd för livet eller vågar man igen?
"Ledsen ägare"

"Även den snällaste kan snubbla"

" Även den snällaste häst kan snubbla "

Har själv blivit ursparkad ur vagn med resultat att hästen skenade hem efter att ha gjort sig av med vagnen någonstans på vägen :angel:
Härom veckan ramlade en kompis till mig ur vagnen och hästen försvann.... och kom tillbaka utan vagn och inte vidare vacker...
Sedan vet jag några fler fall med vickade vagnar och annat... men alla dessa hästar har gått att köra igen utan minsta problem.
Så med lite x-tra försiktighet så tror jag att även din häst kommer att vara fortsatt körbar

*lånar knapp*

min nordsvensk hände det något med för länge sedan så att han vart skrämd och antagligen skenade, eller om han bara var rädd och galopperade så fort han kunde..Förra ägaren sa att jag inte skulle göra honom för då hittade vi honom antagligen i skogen någonstans. Jag har inte provat att köra honom, dels för att han ibland blir livrädd för saker bakom och ovanför sig, såsom prassel, skrap osv. Och dels för att han kanske blir så rädd igen att det inte ens går att rida honom. Som det låter på vissa av er har ni kunnat komma igen med era , en gång skrämda, hästar. Tror ni att jag ska ge mig på ett försök eller låta honom vara? Jag har inget behov av att köra honom men om han kunde bli körd skulle han vara den bästa p.g.a. sin kroppsbyggnad och kärleken till skogen:angel:

vad tror ni?

Jag som har varit med om några skräckfärder med vagn, tycker inte att det är värt det.
Det krävs ett enorm tålamod o kunskap, vilket jag inte har i detta.

Dom gånger som "våra" hästar fått skenturer så har vi tagit ut dom direkt efter en liten tur så att dom ser på en gång att det inte var så farligt (plus att dom är lite spaka då:smirk: ) Det har funkat!:) Vet inte om jag hade tordats om det hade gått några dagar:crazy: Liten fegis jag;) /C

Det beror helt på vad din häst har för psyke. Många travhästar som det händer olyckor med kör man ju in igen, och det går ju för det mesta bra.

Men vi har en shettis, som pga. av min klantighet, kom lös med vagn och loksele (jag höll inte i tömmarna när vi stog på stallbacken efter turen). Han blev rädd för något, fortfarande oklart vad, kanske var det en broms som bet honom, eller något annat. Och han skenar iväg längs byvägen... Galopperade efter på fjordingen, hittar honom inne i skogen med vagnen fastkilad mellan två träd. Vi trodde han skulle gå och köra igen efter två månader, då vi ägnat mycket tid till tömkörning, träning med läskiga saker och lite ridning. Första turen med vagn gick bra. Andra blev det återigen sken... Nu är han ute på foder hos en liten tjej som rider honom.

Innan var han världens underbarste körponny, kunde gå överallt! I vatten, i diken, otroligt modig och säker på foten.

Men har ponnyns/hästens självförtroende blivit förstört vid olyckan tror jag inte man kan göra så mycket. Hästen kommer kanske aldrig bli den underbara körhäst den en gång var.

Lina

nää, det är klart. Det är nog osm du säger... Att det inte är värt det. För jag har inte heller den kunskapen. Min farbror har det men jag vill inte riskera att det händer något ioförsig. Han är så underbar som han är nu:love: Jag kan ju köra andra hästen:idea:

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan... 2
Svar
36
· Visningar
6 432
Senast: Lynxsa
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 116
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första... 2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: mackan
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 746
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband