Inlärning...

martha

Trådstartare
Jag måste ju ha världens klokaste hund... :p(ursäkta min blyghet) men jag har ju nångån berättat om min vackra hund och i hans ungdom att han ansågs som ett riktigt ämne när vi var på brukshundsklubben....idag skulle jag testa nåt jag läste härinne för ett tag sen om inlärning för vallhundar, och vad dom skulle kunna INNAN man börjar låta dom valla...sagt o gjort....jag satte honom ner...gick iväg...kallade in honom(han är så ivrig så det går i 140 då) sa till honom att STANNA...tvärnit...sitt...plats....hit...ALLT gjorde han rätt FÖRSTA gången...och överlycklig är han när han är duktig...nästa gång behövde jag nästan bara TÄNKA vad han skulle göra så gjorde han samma procedur igen..... :love:

Man skulle önska att alla fick en sån hund, totalt okompicerad och samarbetsvillig...en gång testade jag has "lojalitet" med att när han satt i bilen så ställde jag en kasse med mat bak hos honom...med en grillad kyckling(varm) HÖGST upp i kassen...gick sen och gjorde andra ärenden.....han hade inte ens tittat på den...och det är inget jag lärt honom utan han bara VET sånt :)

Huuua, vad jag har skrutit nu över vovven :o :D
 
Ääh, min valp på 6 månader är minsann duktigare!

Hon vet PRECIS hur man gör för att skrämma slag på gamla tanter!
Hur man smular sönder ciggarettpaket utan att ens röra själva cigarretterna!
Hur man apporterar ciggpaket till en röksugen matte!
Hur man åker rutschkana!
Hur man klättrar på stegar!
Hur man sitter kvar på en speciell sorts gunga utan att ramla!
Hur man på bästa sätt förstörs främmande människors kläder!
Hur man gör för att få dreggel på ALLT!

Och så vidare, och så vidare.. :angel: :banana: :D
 
Så gjorde jag på min schäfer också. Skulle testa för skoj att kalla in och när hon kommit en bit, höja handen = stanna och sen kalla in igen och sen när hon kommer i full fart, köra ut handen till höger = ligg.

Måste ha blivit en klar 10:a i tävlingssammanhang. :D

Men OJ OJ vad jag ångrar att jag gjorde det! :crazy: Nästan 3 mån hade jag att göra för att få en ren inkallning efter det. :mad: Hon gick och ryckte i väntan på att det skulle komma ett stanna/ligg.

Jag gjorde det bara en endaste gång och har tränat rena inkallningar 1000 gånger. :cry:

Men men nu sitter det där. :)
 
:rofl: men så korkad är inte min hund :angel: :angel:
Varje dag är en NY dag.... :D
Vi tränar ju nästan aldrig...utan bara när andan faller på ..sådär 3 ggr om året :D
Men han är naturligt lydig så vi behöver inte träna på det viset...hur skulle det se ut om jag kom o sopade rent överallt med min blandis :rofl: :rofl: :rofl: Näää.lite ödmjukhet får man väl lov till att visa :rofl:
 
Oja, du ska bara se hur snabbt hon lär sig hur man gör för att på bästa sätt nå upp till köksbänken utan att låta, exempelvis!

Men sen var det det här med fjärrdirigering.. Allt verkar gå in genom ena örat, igenom hennes bomullstuss till hjärna, och ut genom andra *suckar* :smirk:
 
:D Korkad skulle jag inte kalla henne. Förväntansfull bara....och gott minne :angel: :angel:
 
ehheheh *ler* glatt när man läser sånt!!!
skulle baka socker kaka i lördes, for i väg snbbbt till mor för att hämta fårmen och ströbröd, slängde snabbt in han i bilen.la ströbrodet som jag fick i en liten liten liten påse lämna bilen i 10 min gizza om det var super gott det ströbrödet :D :rofl:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 898
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 635
Senast: Hyacinth
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 026
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp