Inlärning av spårträning?

Zuzzi

Trådstartare
Hur introducerar man spårträning? Vi var på kurs och iaktog de andra deltagarna (mer tränade hundar) men jag glömde såklart fråga hur man gör från första början. Vi vill lägga ett spår och med hjälp av sele och lina ta oss genom detta med en järpe, hunden är mycket spårglad av sig men hur gör man från början? Ska hon få spåra sig fram till fågeln, få beröm och avsluta träningen där?

Vi har inhandlat en bok om träning av fågelhund men skulle vara kul att börja lite smått :D

Sv: Inlärning av spårträning?

Vad vill du spåra? Det låter som att du är inne lite på viltspår. Visserligen spelar det ju ingen roll vilket vilt man spårar men fågel är nog lite ovanligare. Köp tex hjortklöv och lite blod och sätt ut ett rakt spår på ca 100 meter i skogen i relativt öppen terräng. Låt klöven ligga på slutet och låt sedan spåret ligga minst 4 timmar ( ett spår som ligger för kort tid blir ofta svårt i och med att det blir "bredare") . Visa sedan spåret för hunden och låt den försöka klura ut själv vad den ska göra, de brukar fatta fort om de har ett spårintresse.

När du lägger spåret droppar du en droppe blod varje meter medan du släpar en klöv efter dig. Du kan även bara dra klöven om du vill till en början och tillsätta blod senare i träningen. Lycka till!

På jaktprov för retriever har man släpspår med fågel (i öppenklass och framåt tror jag), där man bara släpar fågel ett hundratal meter och sedan ska hunden lös hitta fågeln och apportera in den. Men tror inte att det är något sådant för stående fågelhundar? Men gillar hon att apportera (som hon väl ska göra på prov) så kan du ju göra något sådant, men bästa är väl att ha lina på henne i början så du ser uttaget och att hon inte slarvar med det.

Vid "vanliga" viltspår brukar jag börja utan blod, eftersom jag vill att hunden ska lära sig och följa ett visst vilt och inte slarva bort sig om man kommer in där en flock har stått och ett annat djur kanske fått blod på sig. Allt för att göra hunden noggrannare när man kommer framåt i träningen.

Så jag skulle märka ut en startplats, släpa klöven ett hundratal meter och sedan binda fast den i ett träd. För vissa hundar är att hitta klöven belöning nog, andra kanske vill ha boll/kamptrasa när dom kommit fram ellr några bitar korv. Var noga med att du vet hur du går av spåret, så du kan hålla tillbaks om hon vill spåra vidare på ditt spår. Lättast är att gå någon meter bakom klöven och sedan vinkla av, så ser d om hon börjar snurra. I viltspår ska hunden markera klöven vid slutet, så man vill inte att dom går vidare på personspåret.

Det är fågel vi är intresserad av och vi chansade och körde som de äldre hundarna tränade på kursen men bara att hon skulle spåra fågeln. Gjorde en "startgrop" och drog fågel i ett snöre när hon inte såg på, hade henne i sele och lina och banne mig att matte fick springa duktiga efter för litet vitt lurv spårade som om hon aldrig gjort förr och hittade rätt varje gång :bump: testade ha henne lös också på apportering och det fungerade bra också, dock ville hon tugga lite väl mycket vilket jag kan förstå var frestande, pippifågel var lite sönderskjuten och hela bröstköttet var blottat, vadå frestande :angel: Apportering på "skadeskjuten" fågel ska ingå för stående fågelhundar.

Tänk på att hunden ska hålla ett "moderat" tempo, och får inte skena iväg i spåret :)
Roligt att det gick bra!

Vad är det för ras du har?
Svenska Vorstehklubbens unghundsprov innehåller apportering av mås som slängs ut i vatten samt ett släpspår med kanin/fågel där kaninen/fågeln ska spåras upp och sen bäras av hunden tillbaka till utgångspositionen (du får ha hunden i lina eller lös).

Vi håller just nu på att jobba med själva inhämtningen. Unghunden tycker att det är nog när han hittat klöven och vill sen gå och göra annat... Typ spåra upp alla harar i byn. :p

Vad är det för ras du har?
Svenska Vorstehklubbens unghundsprov innehåller apportering av mås som slängs ut i vatten samt ett släpspår med kanin/fågel där kaninen/fågeln ska spåras upp och sen bäras av hunden tillbaka till utgångspositionen (du får ha hunden i lina eller lös).

Vi håller just nu på att jobba med själva inhämtningen. Unghunden tycker att det är nog när han hittat klöven och vill sen gå och göra annat... Typ spåra upp alla harar i byn. :p

Vi har en Spinone Italiano. Har just suttit och läst jaktprovsreglerna och där ingår fältarbete, apportarbete och vattenarbete. När vi var på kursen och tittade på så jobbade de just med apportering i vatten, väldigt intressant! Våran fick åtminstone vara med och lära sig att simma ( :angel: ) den här gången, hon har mest stått rakt upp i vattnet när hon inte bottnar längre och plaskar med framtassarna i halv panik men nu fick hon den rätta tekniken när hon hade två andra kompisar att eggas ut i vattnet av samt att matte försvann ut med båt.

Det största problemet är egentligen att hon inte vill hålla nånting i munnen :crazy: får hon hämta nånting på egen begäran går det bra att hålla men när man ber henne att greppa nånting vägrar hon. Vi har inte tränat mycket men grundlydnaden har hon, har lärt henne sedan början att hon sitter kvar vid kommando även om det händer andra roliga grejer, nånting som kastas t.ex. Hon kan själva momentet apport men ja... hon släpper gärna när hon kommer fram och är dålig på att hålla saker i ett fast grepp. Men övning ska nog ge resultat till slut!

Tänk på att hunden ska hålla ett "moderat" tempo, och får inte skena iväg i spåret :)
Roligt att det gick bra!

Det har jag också förstått :) Ingen fara med det, hon höll lagom fart :love: matte var mindre smidig än henne bara :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 713
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 304
Senast: TeamLundVer
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 494
Senast: pews1972
·
Övr. Hund Hur ser ni på att skaffa hund när den ena parten i förhållandet inte alls har något hundintresse? Egna erfarenheter? Jag älskar djur av... 2
Svar
23
· Visningar
4 307
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Ung kille
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur