Bukefalos 28 år!

Inmönstring till SKK???

memma

Trådstartare
Jag har en fråga, jag hoppas ni kan hjälpa mig......;)

Om man köper en Jack russell som är reggad i JRTC kan man ju inmönstra in dem i SKK, berättade en vän till mig, MEN hon visste ej HUR man gör riktigt...jag visste faktiskt ej om detta, men vill gärna veta HUR man gör, kan ni förklara för mig????

Tack på förhand!!!
 
Sv: Inmönstring till SKK???

Du kan inte längre mönstra in JRT, tyvärr.

Hämtat från Jack Russell Klubbens hemsida;

AKTUELLT GÄLLANDE MÖNSTRING AV JACK RUSSELL& PARSON RUSSELL TERRIER.

Vid ett möte, 2007-09-13, mellan Svenska Kennelklubben (SKK) och Svenska Terrierklubben (SvTeK) samt representanter från rasklubbarna för parson russell terrier och jack russell terrier diskuterades gjorda erfarenheter och framtida förändringar gällande de undantag som gjorts från SKKs Registreringsbestämmelser för de båda raserna.

Jack russell terrier
Godkändes som ras av FCI 2000-10-25 då också den första standarden fastställdes.
När det gäller jack russell terrier har populationen varit betydligt större än vad som varit fallet med parson russell terrier. Det är också betydligt fler individer som mönstrats in i SKKs register och den inledande fasen av rasens uppbyggnad kan anses som avslutad. Av denna anledning togs undantaget för rasen bort 2006-12-31.

Parson russell terrier
Godkändes som ras av Engelska Kennelklubben 1990-01-22 och av FCI 1990-07-02 och fick sin första FCI-standard 1991-09-24. För SKKs och SvTeKs del, började särskilda mönstringstillfällen att arrangeras ganska snart efter att rasen fått sin FCI-standard. Undantaget i registreringsbestämmelserna har nu praktiserats under relativt lång tid för att kunna nå en så bred avelsbas som möjligt. I det successiva uppföljningsarbete som gjorts av SKK och SvTeK kan vi nu konstatera att flertalet av de hundar som mönstrats in under de sista åren är fallna efter föräldradjur, eller har syskon, som redan finns i SKKs register.
Därför beslutade SKK, SvTeK och företrädare för rasklubben att det speciella undantag som funnits i SKKs Registreringsbestämmelser upphör från och med 2007-12-31. De hundar som anmälts till mönstring under 2007 och ännu inte beretts möjlighet till en inmönstring, samt de hundar som anmäls under resterande tid under 2007 kommer att erbjudas ett (1) sista mönstringstillfälle. Detta, sista tillfälle, kommer att ske vid SvTeKs utställning i Nyköping lördagen den 1:a mars 2008.

SKKs Registreringsbestämmelser kommer alltså fr.o.m. 2008-01-01 att gälla på samma sätt för parson russell terrier och jack russell terrier som för övriga terrierraser.
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
309
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 240
Senast: ako
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 185
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 983
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp