Bukefalos 28 år!

Inne på natten.

Okej då förstår jag...var nog lite trött i morse :angel: :D.

Vad bra att det gick bra.
 
Våra kommer ut vid 8-9 och in vid 16-17 nu på vintern, de trivs jättebra med det och ställer sig och sover så fort de har ätit upp maten.
 
Tider för insläpp varierar ju med väderleken och hur hästarna "jobbar" den dagen. Utsläpp vintertid sker vid 7.30 och insläpp mellan 18-21. De 3 damerna här hemma trivs bäst ute men vill in på kvällen för att pysslas om och sova. Märker genast om de får stå inne för mycket, ökad oro och rastlöshet osv men det beror nog på vanan. Jag är ju av den åsikten att hästar bör få vara ute så mycket så möjligt.
 
hästarna kommer in ca 16.30 på eftermiddagarna. sedan går de ut vid åtta på morgonen ungefär.
våra hästar trivs med att stå inne på nätterna nu på hösten och vintern, men på sommaren mår de bäst av att vara ute dygnet runt.
 
Ut vid 7-8.00 och in senast 22.00.. däremellan fodras hö i hagarna, och eftersom de alltid varit inne på natten vintertid (okt/nov - apr/maj) så tycker dom ju att det är skönt med halmbädden.. men tusan så bråttom ut på morgnarna har dom ändå:D!!
 
Ut 7-8.00 och in vid 16.00 för eftermiddagsmat. Sedan brukar jag rida vid 18.00.
 
Mina hästar (sto med föl) går ut vid 07 och kommer in vid 18 i vanliga fall. Är jag ute på kvällen kommer de in tidigare, kanske 16.30-17 så de hinner få kraftfodret på två givor på kvällen (har jag varit ute på dan äter de hälften av "kvällsmaten" då).

Stoet vill gärna komma in och fölet hakar ju på dit mamma går. De andra stona med föl går ute till ca 21 och det är nästan stört omöjligt att få in dem tidigare!
 
Tar in mina hästar vid 21-22-tiden.
Ibland står de och väntar vid grinden och vill in, men ofta får jag ropa efter dem.
På morgonen släpps de ut vid 5 på vardagar och vid 7 på helger. (Man måste ju få sova liiite längre nå'n gång!) :D

Hästarna verkar tycka det är skönt att vara inne på natten och snarka i spånet! Alla ligger dom ner om natten. :)
 
Eftersom min mamma jobbar natt och vi har två hästar så har vi kanske lite "udda" tider..

Vinter:
8.00 frukost
9.00 Ut i hagen
12.30 in och lunch
13.30 ut igen
16/18 beroende på väder in och mat
21.00 hö + morötter
22.00 släckning

Sommar:
8.00 frukost (kraftfoder)
8.15 Ut i sommarhagen
21/22 in och mat

Mat innebär hö och kraftfoder..

De trivs super med detta! Mammas ngt hystriska fullbl korsning håller sig lugn med bestämda tider, står hon ex inne 5 min mer på lunchen är boxen uppgrävd (2 dm spån..) och hon SKRIKER när man kommer. Men som sagt, håller man rutinerna så mår till och med den stressapan bra! På sommaren vill de INTE vara ute, knott och skit här och bara lite blinningar så det passar bättre att vara inne på natten..
 
well efetrsom jag står i ett kollektiv stall blir det den som driver det som bestämmer...det är mao inte riktigt som jag vill...hästarna får frukost kl 7 o kommer ut kl 9...In kommer de kl 14 eftersomdet inte finns tillräckligt med folk som kan ta in dem för lunch (de står i sandhagar så de kan inte få hö ute, förutom när det är snö, då är de ute längre...) De får middag igen kl 18 o sen kvällsmat ca 21.30-22.00...förut togs de in vid 12.30 för lunch. ut igen 13.30 och in kl 17 för middag, bättre så men för lite folk som kan hjälpa till med det nu (så nu ska man hjälpa till o ta in kl 14 ist, som om det skulle vara enklare...Nåja...själv tror jag att hästarna vill vara ute längre...sommartid är de ute från 9-16.30, fast mina brukar få gå ut igen på kvällen eftersom jag bor på gården..dock inte nattetid då hagarna är väldigt nära vägen och det fötekommit en del hästmisshandel i närheten... :(
 
Hej!

Hästarna i vårt stall kommer in ungefär vid 17-18 tiden lite beroende på vad det är för väder. De vill in tidigare vid ruskväder!!
De får lunch kl 12 och så brukar de få lite hö i hagen runt 15.00 och sen får de hö och kraft när de kommer in vid 18 tiden.
Kvällsmaten ges tidigast kl 20 och frukost får de kl 06. De kommer ut före 07 varje morgon!
 
Mina går in vid 22-23 på kvällen (de har lampa som lyser upp en del av hagen) och kommer ut runt 9. De är såååå sömniga när jag släpper ut dem och de dagar de måste gå ut innan 8 är det med tvång vi knuffar ut dem.
De gillar stallet och efter att vi stallat in dem (normalt i oktober) så vill de absolut gå in på kvällarna. Även på sommaren, om vi hägnar in runt stallet och lämnar porten öppen, går de in och ställer sig och kan stå där inne hela dagen.
De får vara ute så mycket att de är nöjda och de verkar tycka att stallet är mysigt och hemtrevligt. :)
 
Oktober - Mars/April (beroende på väder) så går hästarna ut 0800 och tas in ca 1730.
Och JA, mina hästar trivs med att stå inne under natten.
Dels för att varmblodet just nu går ensam och han tycker inte alls om att vara ensam i hagen när det är mörkt.
Sen får vissa av hästarna eftermiddagsmat som måste ätas inne (kraftfoder).
I det ena stallet försökte vi faktiskt ta in dom, låta dem äta upp och sen ta ut dem igen. Men det var ingen av hästarna som ville ut igen. De ställde sig i stalldörren och BLÅVÄGRADE ta ett steg till ut. :smirk:
Vi har stora boxar med halm, vilket gör att hästarna har något att pyssla och rumsturera om med.
 
Utsläpp 07.00 och insläpp 18.00 på vardagarna.. På helgerna blir det utsläpp nån gång mellan 07.30-08.00.. Min häst ligger oftast och sover på morgonen och är inte alltid så glad åt att måsta vakna och gå ut... Andra dagar så väntar han ivrigt på att få gå ut.. Så det är lite olika, men in vill han alltid på kvällarna under den tiden han står uppstallad (slutet av oktober/början november- april/maj beroende på väder och vind)... Är det någorlunda milt väder ute under stallperioden så sker dock insläppet vid 21.00 ..

När det är omkring -30 så brukar han gå ute lite kortare tid... Ofta går han in vid 16-tiden då...Är det ännu kallare, som förra året då det var kring -34 så var han bara ute en liten stund...(Kylan verkar dock inte bekomma honom..och han hade gärna varit ute längre stund men vi tyckte att det kändes bättre att ta in honom efter ett tag ändå)...
 
Våra ger jag mat vid 05.30 och sedan får de gå ut vid 06.15 om jag rider på dagen får de gå ut igen och komma in vid 20-20.30 vid ridning på kvällen kommer de in vid 19
Ska m.a.o snart ut och ta in dom :D
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
821
Senast: CarroT
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 454
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 114
  • Artikel
Hästnyheter När Malena Mandelholm kom ut i stallet på morgonen möttes hon av en kuslig syn. Hennes stall, där hon kvällen innan lämnat sina hästar...
Svar
10
· Visningar
1 385
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp