Innekatter till utekatter?

Destiny_D

Trådstartare
Jag har två innekatter, en hona på 5 år och en hane på 4 år. Båda är kastrerade och väldigt "mammiga". Dom har enbart varit innekatter under hela sin uppväxt. Dom har på sin höjd fått sitta i koppel på baksidan nån enstaka gång. Nuförtiden har jag in-nätad balkong som dom stortrivs på. Nu till mina funderingar..... Jag har träffat en kille för en tid sedan som bor i hus i ett ganska tättbebyggt villaområde. Hans tomt gränsar till en liten skogsdunge på baksidan, och på andra sidan dungen är en trafikerad väg med bl. a ganska tät busstrafik. Det är inte så att folk kör fort där, men det är en del trafik. Om allt utvecklas som jag tror så är risken ganska överhängande att jag kommer att flytta dit med mina katter. Då tror jag att det kommer att bli i princip omöjligt att behålla katterna som rena innekatter. Jag kommer att oroa ihjäl mig för att alla fönster och dörrar är stängda :smirk:
Om jag får drömma lite så skulle jag vilja ha mina katter inne när jag inte är hemma och att dom får gå ut på baksidan och springa lite i skogen när jag är hemma. Men hur ska det vara möjligt? Jag vill inte att dom ska dra iväg, och jag inte vet vart dom är. Jag vill inte att dom ska springa in hos grannarna och störa dom. Jag vill inte att dom ska göra sina behov i nåt barns sandlåda. Jag vill lära dom att komma direkt när jag lockar på dom. Är detta möjligt eller drömmer jag orealistiska drömmar? Detta är mina första katter, så ni som är kunniga i ämnet får väldigt gärna komma med tips och råd. Jag vill inte att detta ska bli ett stort problem i framtiden OM det nu skulle bli såhär.

Massor med tack på förhand!
// Hönsmamma Destiny_D
 
Sv: Innekatter till utekatter?

Jag tror inte du kommer att kunna lära dina katter att hålla sig just där. De kommer att söka sig utåt och vill utforska området omkring. Risken finns ju givetvis att de tar sig ut på vägen och då kan bli påkörda. Risken finns dessutom att de knallar över till grannarna. Det kommer du nog inte ifrån.

Jag har sett många fina exempel på rastgårdar för katter. Sådana som är anslutna till huset. fristående på gården eller helt enkelt där gården är helt innätad. Tyvärr får man inte länka till andra sidor härifrån, men det finns ett annat forum som kan ge dig de länkarna. Det börjar på katter och slutar på nu med en punkt emellan. :o)

Hoppas i alla fall att du hittar en bra lösning för dig och dina katter.
 
Sv: Innekatter till utekatter?

Det finns en tråd om ämnet lite längre ner på sidan där du kan få tips
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 709
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i...
Svar
9
· Visningar
2 996
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 515
Övr. Katt Har funderat lite på att eventuellt skaffa katt men vet inte om det är så lämpligt i en lägenhet utan balkong? Trivs katter bra som...
2
Svar
23
· Visningar
2 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp