Innekatter????

K

Katina

Hur ska det gå med mina två katter? De är vana att springa ute på landet, men nu ska jag flytta till en lägenhet i staden. Kommer de att klara av att vara inne? De är båda kastrerade. Jag vill ju ha dom med mig också. Ska flytta till nytt hus på landet, men kanske inte förrän om 1 år. :confused:
 
om du ska tänka på dina katters bästa, vore det kanske bästa tt inte ta med dem till lägenheten, om de har vant sig vid att få vara ute kan det bli väldigt svårt för dem att bli innekatter. ALLA katter borde få vara ute. har du inte möjlighet att låna ut dem tills du flyttar till landet?
det vore det bästa för katterna, men om inte det går får du väl försöka lösa det genom att iaf ta ut dem i "koppel" inte det bästa, men bättre än att inte få vara ute alls.. lycka till!
 
Många katter klarar anpassningen bra, ett ordenligt klätterträd, och "kattanpassade" ytor gör inomhuslivet roligt.
Och tänk sedan tanken, varför låter du katterna vara ute? För att de tycker det är roligt? För att de trivs ute? Hundar tycker också det är roligt att vara ute, men ingen skulle släppa ut sin hund alldeles ensam. Nej, bygg du en rastgård när du flyttat till landet...
 
Det är ju bara att prova, men du får nog kattanpassa lägenheten rejält om det skall funka. Där kan vara svårt att vänja utekatter att leva som innekatter. Om de inte trivs i lägenheten får du fundera på att omplacera dem, men ungkatter brukar kunna anpassa sig bra.
 
Flyttade med mina katter som var vana att få gå ut, till en stor etta och det var inga som helst problem.
 
Tack för svaren. Har tänkt hitta någon som kan ta dom i ca. 1 år. Annars får jag pröva om de kan vara med. Har funderat på sele till dom, så de kommer ut lite. Ska bo på 3:e våningen så det blir lite svårt att släppa dom ut och in. Får tänka på grannarna också.
 
Min bondkatt har alltid mest gillat att vara inne, men var dock sk "utekatt"(fick gå ut när hon ville) i två år. Nu detta tredje år flyttade vi till lägenhet och hon blev innekatt. Ja, halvt om halvt i alla fall. För när jag åker till stallet tar jag med katten och lämnar hos min pappa så får hon vara ute och springa där. Sen tar jag med henne hem igen när jag åker hem från stallet! Det funkar jättebra!

Givetvis är detta troligtvis inget alternativ för dig. Det är ju inte alla som har en pappa med hus och trädgård 5 minuter från sin lägenhet.

De dagar katten inte får gå ut är hon SUPER busig framåt kvällen, men det är väl bara för att hon är van att vara ute varje dag.

Lotta
 
För kattens bästa tycker jag att du ska ta de med dig in till stan. Katter har inget medfött behov av att gå ut utan de behöver istället någon som tar hand om dem. Och speciellt i stan skulle jag aldrig släppa ut mina katter. Eftersom det bara är du själv som kan se till att de får den skötsel de är värda och att de inte smiter ut på äventyr tycker jag absolut att du ska ta med dig de. Det rör sig ju bara om ett år!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
479
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 264
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp