Innerdörrar bak

Precis. Jag känner mig rädd för att det skulle kunna hända och min känsla är att dörrar skulle kunna avhjälpa ett eventuellt sådant här utbrytningsförsök men så kanske det inte är.

Observera. Min häst har inte dessa problem men eftersom han har mer bråttom än det omvända så känner jag mig rädd för att det skulle KUNNA ske i framtiden.

Du har helt rätt. Bommen bak är något för hög och går inte att sänka som det ser ut nu. Kanske det skulle kunna tänkas vara bättre att fråga om företaget istället kan sänka bommen....


Jag gissade att det ev kunde vara en isis pga din profilbild. Då kan ju bommen hamna i fel höjd på vissa släp.
Det gjorde det ibland för min isis.

Så jag hade startat där. Kolla om den går att sänka.
 
Jag gissade att det ev kunde vara en isis pga din profilbild. Då kan ju bommen hamna i fel höjd på vissa släp.
Det gjorde det ibland för min isis.

Så jag hade startat där. Kolla om den går att sänka.

Jag väntar på svar från honom angående vad för sorts lösningar på konstruktion av hantering av dörren som han kan bygga åt mig så får jag bestämma mig utifrån det sen.
Jag har iallafall fått svar på att det går att ta bort dörrarna enkelt och använda bommarna istället om man skulle önska det.

Ja det är en isis :) dock relativt hög men ändå något för liten egentligen för bommen. Jag har aldrig råkat i någon situation där han tryckt bakåt o vart på väg under överhuvudtaget men allt sitter nog mest i mitt huvud. Att jag skulle känna mig tryggare när jag är ensam med dörrar pga mina erfarenheter med bommar förut.
 
Jag förstår ditt problem och din känsla, men grundproblemet är väl egentligen kanske inte frågan om dörrar eller bom - utan din egna känsla av trygghet vid urlastning. Och det enda som kan avhjälpa det är ju lastträning av hästen så att du känner att du kan lita på att han står garanterat stilla när du fäller ner rampen och tar bort bommen. Men jag förstår hur det känns.
Jag har inte varit med om några större bekymmer vid lastning men häromdagen, på anläggningen där jag står uppstallad, fastnade en häst under bommen och jag trodde den skulle bryta ryggen. Och jag kunde inte låta bli att tänka att det är tur jag har dörrar i min transport.
Men sen är frågan vad det gör för skillnad. Det är mycket svårare att på ett säkert sätt öppna utan att vara ivägen om hästen kommer farandes, eller bara börjar backa utan att jag sagt till. Det blir otroligt tryck i dörrarna även fast man inte tycker att hästen trycker till dem speciellt hårt. Man måste lyfta upp och hålla upp sprinten, man kommer aldrig ifrån att man lär stå med stor del av sin kropp precis bakom dörrnen. Man står också sämre till, blir långsammare fram till hästen när den väl kommit ut och man ska fånga den.
Med en häst som inte lärt sig vänta hade jag valt bommar, för där kan jag stå på min plats och öppna när det passar, och bommen öppnas direkt. En dörr lär du "runt" och börjar hästen backa när du precis öppnat och kanske kliver med hovkanten längst ner, så får den fart, är man då ivägen så behövs inte så mycket för att man själv ska komma ur balans eller behöva kliva åt sidan - man kan missa hästen som kommer lös och kan skada sig.

Dörrar är smidigt på många sätt men för sin egen säkerhets skull är de nog ett sämre val.
Hästen som fastnade under bommen lastades inte ur på ett säkert sätt. Olyckor kan hända, men detta var en onödig sådan och hade aldrig hänt om man gjort på rätt sätt och använt bommen på rätt sätt och i rätt höjd. Det hände inte pga att transporten hade bommar, utan för att urlastningen skedde på fel sätt och med fel tillpassade bommar.
 
Jag förstår ditt problem och din känsla, men grundproblemet är väl egentligen kanske inte frågan om dörrar eller bom - utan din egna känsla av trygghet vid urlastning. Och det enda som kan avhjälpa det är ju lastträning av hästen så att du känner att du kan lita på att han står garanterat stilla när du fäller ner rampen och tar bort bommen. Men jag förstår hur det känns.
Jag har inte varit med om några större bekymmer vid lastning men häromdagen, på anläggningen där jag står uppstallad, fastnade en häst under bommen och jag trodde den skulle bryta ryggen. Och jag kunde inte låta bli att tänka att det är tur jag har dörrar i min transport.
Men sen är frågan vad det gör för skillnad. Det är mycket svårare att på ett säkert sätt öppna utan att vara ivägen om hästen kommer farandes, eller bara börjar backa utan att jag sagt till. Det blir otroligt tryck i dörrarna även fast man inte tycker att hästen trycker till dem speciellt hårt. Man måste lyfta upp och hålla upp sprinten, man kommer aldrig ifrån att man lär stå med stor del av sin kropp precis bakom dörrnen. Man står också sämre till, blir långsammare fram till hästen när den väl kommit ut och man ska fånga den.
Med en häst som inte lärt sig vänta hade jag valt bommar, för där kan jag stå på min plats och öppna när det passar, och bommen öppnas direkt. En dörr lär du "runt" och börjar hästen backa när du precis öppnat och kanske kliver med hovkanten längst ner, så får den fart, är man då ivägen så behövs inte så mycket för att man själv ska komma ur balans eller behöva kliva åt sidan - man kan missa hästen som kommer lös och kan skada sig.

Dörrar är smidigt på många sätt men för sin egen säkerhets skull är de nog ett sämre val.
Hästen som fastnade under bommen lastades inte ur på ett säkert sätt. Olyckor kan hända, men detta var en onödig sådan och hade aldrig hänt om man gjort på rätt sätt och använt bommen på rätt sätt och i rätt höjd. Det hände inte pga att transporten hade bommar, utan för att urlastningen skedde på fel sätt och med fel tillpassade bommar.

Jag jobbar ju bla med lastträning och har funderat en del på det där med dörrar.
Vad är det du tycker är bra med dem? Som inte finns som funktion i bom?
Jag är bara nyfiken och vill inte sätta dit dig, döma etc. :)
 
Olyckor kan hända, men detta var en onödig sådan och hade aldrig hänt om man gjort på rätt sätt och använt bommen på rätt sätt och i rätt höjd. Det hände inte pga att transporten hade bommar, utan för att urlastningen skedde på fel sätt och med fel tillpassade bommar.

Håller helt med. Vi har haft ett släp, Brenderup, med löjligt hög bom. Jag hade ALDRIG satt in något mindre än en +165 cm mankhöjd. Det hade varit att be om olyckor. Antingen bommar flyttbara i höjdled, eller garanterat att jag inte ska köra mindre kusar än så i den holken.

Mitt första, ett Trane, hade en rätt låg bom vilket resulterade i att min ouppfostrade 169 cm försökte tvinga sig ut och satte sig på bommen. Ingen skada skedd, men han levde om REJÄLT innan han fattade att bommen inte kommer ge sig, förrän han står snällt och får kommando att gå ut. Han t o m krökte fästet (700 kg häst) i sina försök att med styrka bryta sig ut. Efter det (han fick stå kvar 30 minuter till tills dess att han slutat prova backa med bommen kvar) var han en idealiskt lastad häst som användes som exempel på lättlastad och "hur man backar av släpet".

Min favorit, Boj Classic, med innerdörrar och kombiramp, införskaffades bl a på grund av dörrarna. Men vi hade alternativ med bom också, om vi skulle få någon som var stökig att lasta och ta ur, just för att dörrarna är direkt farliga om hästen har minsta tendens att själv ta intiativ att gå ut.
 
Har inte läst hela tråden. Men vissa umesläp har dörrar bak. Du öppnar, passerar bakom hästen och petar ner en sprint, annars åker dörren gärna igen. Går tillbaka bakom hästen och ber den komma ut. Så inget för en häst som har bråttom, skulle välja bom alla dagar i veckan.
 
Jag jobbar ju bla med lastträning och har funderat en del på det där med dörrar.
Vad är det du tycker är bra med dem? Som inte finns som funktion i bom?
Jag är bara nyfiken och vill inte sätta dit dig, döma etc. :)
Jag har alldeles för dålig erfarenhet för att kunna säga något generellt. Men för min del är det en stor bekvämlighet då jag bara behöver ändra bommarna fram när jag kör vår ponny tex. Samt att jag upplevt när vi lastat ovana (men väluppfostrade) hästar att det är ett tydligare stopp bakåt och man är mer skyddad själv.
Men jag har svårt att se att de skulle vara en fördel när man har hästar där det finns problem.
 
Jag har alldeles för dålig erfarenhet för att kunna säga något generellt. Men för min del är det en stor bekvämlighet då jag bara behöver ändra bommarna fram när jag kör vår ponny tex. Samt att jag upplevt när vi lastat ovana (men väluppfostrade) hästar att det är ett tydligare stopp bakåt och man är mer skyddad själv.
Men jag har svårt att se att de skulle vara en fördel när man har hästar där det finns problem.

Tack för svar! :)
 
Jag hade dörrar på min Boj när jag köpte den. Nu är mina hästar helt coola med att lasta/lasta ur, men dels upplevde nog jag att de snarare tyckte det var obehagligt när en så stor dörr stängdes bakom.
Jag tyckte också att det var SJUKT osmidigt när man lastar/lastar ur. Dörrarna fångas av vinden och det är ett jäkla bök med dem om det blåser, de riskerar hela tiden att antingen smälla upp och slå i sidan på vagnen eller smälla hästen i rumpan innan den är inne.
Det fanns små pluppar som skulle hålla dörren på plats, men om de är starka nog att hålla dörren medan det blåser så är de så starka att kan knappt kan få loss dem när jag väl vill stänga.
Så för att kunna stänga, och för den delen öppna+säkra dörren så var jag beroende av att hästen verkligen stod kvar av sig själv tills jag sa till att det var ok att backa. Och mina är snälla, men fan inte SÅ snälla.
Dörrarna hade också en grej nertill som säkrar dem när de är stängda, man måste böja sig ner för att öppna dem. OM hästen skulle härja och pressa på dörrarna skulle jag inte våga böja mig så, även med snälla hästar kändes det osäkert.

Utöver det åker jag ofta med två hästar, då står jag i mitten på rampen och kan enkelt släppa ut dem en i taget utan att behöva flytta mig och utan att den kvarstående behöver stå kvar så länge och bli otålig. Med dörrarna blev det mycket struligare.

Själva konstruktionen för upphängningen av dörrarna var fiffig dock, det är ett fäste på väggen med två öglor som funkar som gångjärn för dörren eller ger mig två höjder för en bom. Så det är väldigt enkelt att byta. Mellanväggen har också öglor där man fäster dörrarnas handtag eller hänger bommen.

Jag sällar mig till skaran som absolut rekommenderar att du åker och kollar på olika transporter som har olika dörrlösningar och studera dem och prova. Be någon agera vind och känn efter hur du skulle hantera det.
 
Tack för alla svar, jag har faktiskt omvärderat min plan om dörrar. Ska se om jag kan sänka bommarna istället och lastträna duktigare. Han är ju supersnäll att lasta min häst men jag tror han och jag behöver träna mer på själva urlastningen så jag känner mig tryggare. Sen kommer jag när jag pluggat färdigt kolla efter ny transport och då kanske en med fronturlastning som val. Men då tillkommer ju rädslan för att hästen ska lära sig att det finns en utväg framåt och då börja hoppa över bommen.

Kanske är det mina rädslor jag behöver jobba mest med? Alltså mig själv i första hand :D ;)
 
Någon som satt in innerdörrar istället för bommar bak i sin transport och har några erfarenheter att dela med sig av?

Jag vill sätta in det i min transport för att känna mig tryggare vid urlastning då hästen har något bråttom och jag oftast är själv. Dörrarna kommer då inte att gå att vinkla utan kommer blir som en förlängning av väggen. Det jag undrar mest över är om det är krångligt att få de att stanna kvar i sitt läge så man får problem vid urlastning med att dörren kommer farandes? Jag tänker att man får stå och hålla i dörren när hästen backar ut om de rör sig för mycket men är då rädd att man inte hinner fånga hästen för att det är en dörr i vägen!?

Har tänkt köpa en ny transport med fronturlastning och kombidörrar bak om 1,5 år när jag har pluggat färdigt men fram tills dess måste jag få det där med att köra själv att fungera bra. Skriv inte att jag måste lastträna. Min häst är supersnäll att lasta men när man kommer fram har han bråttom ut och jag kommer aldrig känna mig helt trygg med bara bakbommar. Undrar även om någon har nån slags känsla för om det blir svårt att sälja transporten med sådana här dörrar senare???

Finns det dörrar till den transport modellen du har hos tillverkaren?
Gummistroppar till kapell borde kunna hålla upp dörren om det finns nån krok att sätta dom i på dörr o transport.
 
Tack för alla svar, jag har faktiskt omvärderat min plan om dörrar. Ska se om jag kan sänka bommarna istället och lastträna duktigare. Han är ju supersnäll att lasta min häst men jag tror han och jag behöver träna mer på själva urlastningen så jag känner mig tryggare. Sen kommer jag när jag pluggat färdigt kolla efter ny transport och då kanske en med fronturlastning som val. Men då tillkommer ju rädslan för att hästen ska lära sig att det finns en utväg framåt och då börja hoppa över bommen.

Kanske är det mina rädslor jag behöver jobba mest med? Alltså mig själv i första hand :D ;)
Jag har bara positiva erfarenheter av fronturlastning :D så jobba med dina rädslor främst ;)
 
När jag köpte min Värmlands vagn hade tidigare ägaren monterat in dörr på vänster sida.

Med en sprint är den lätt att lyfta av och hänga på bommen igen.
Saknar något att fästa upp dörren med när det blåser. (har en lös stropp som jag fäster vid dessa tillfällen)
Körde ofta brett i min gamla när jag lastade med sadel o det går ju inte med dörr.

Annars ser jag bara fördelar med en dörr. (även om min är bland det lugnaste som kan stå i en transport)
 
Jag har dörrar på mitt bojsläp. Kommer aldrig någonsin att köpa med bom igen. Men om du själv ska montera så rekommenderar jag att du lämnar in till någon firma som tex. boj/forzab som har erfarenhet. Är de konstruerade rätt så finner jag ingenting negativt med dörrarna faktiskt. Hästarna känner att de inte kan backa för de känner en vägg. Dock så har jag ett lås till dörrarna när de är öppna så de inte kan flyga igen när det tex är blåsigt ute.
 
En bom kommer och är dessutom alltid att vara onaturligt för hästarna. De ser att det är öppet men känner att det tar stopp. Min förra ponny blev superstressad av det
 
För att bara svara ang dörrarna:

De brukar vara rätt tunna och rangliga konstruktioner även på dyrare släp med dörrar. Och man brukar behöva ha en sån spärr som du lyfter upp en metallpinne ur golvet för att kunna öppna. Sen ska den ta vägen någonstans och du ska öppna och samtidigt oroa dig för att din häst ev kommer ut. Och så kan du tappa handtaget på den där pinnen den åker ner och fastnar någonstans och dörren blir svår att flytta innan du hinner böja dig ner och dra upp pinnen igen.

Om hästen kommer bak och du vill stoppa den med dörren så kan det alltså bli så att du inte riktigt lika snabbt kan göra det och hästen kanske kommer ut en bit längre än vad den vet bommen/dörren tillåter som stängd. Då kan de ta sats och kasta sig mot dörren och spränga den.. Med resultat att trailer går sönder, häst lös och urlastningen förvärras ytterligare.

Om du undrar hur det är med dörrar. Åk och kika på ett sånt släp, öppna/stäng och fundera över om det känns tryggare i "worst case scenario".

Jag har ett BOJ med dörrar och jag förstår vad du menar @CallMeAce , jag känner mig otroligt mycket tryggare med det än med bommar. Jag har kört alla typer av hästar i mitt släp och känner att jag har mer att "skydda" mig med/"hålla emot" med med dörr än med bom. Har också upplevt att dom hästar som har haft bråttom ut har varit lugnare med dörr än med bom. Det har aldrig varit svårt att öppna dörren helt och att den har fastnat så som @tuaphua beskriver, men då har ju dörrarna varit där från början, insatta av transporttillverkaren. Vet inte hur det blir med eftermonterade dörrar men är det bara bra gjort borde det inte vara ett problem. :)
 
Jag har ett BOJ med dörrar och jag förstår vad du menar @CallMeAce , jag känner mig otroligt mycket tryggare med det än med bommar. Jag har kört alla typer av hästar i mitt släp och känner att jag har mer att "skydda" mig med/"hålla emot" med med dörr än med bom. Har också upplevt att dom hästar som har haft bråttom ut har varit lugnare med dörr än med bom. Det har aldrig varit svårt att öppna dörren helt och att den har fastnat så som @tuaphua beskriver, men då har ju dörrarna varit där från början, insatta av transporttillverkaren. Vet inte hur det blir med eftermonterade dörrar men är det bara bra gjort borde det inte vara ett problem. :)

Det enda negativa jag ser med dörrar är när man ska lina in hästar i släpet. Jag personligen hatar linor och lägger istället mer tid på lastträning men har varit med när andra har lastat sina hästar i mitt släp och då använt linor och då blir dörrarna nästan livsfarliga då du tvingas att "dra igen" dörren med linan. Så vill man lina in häst - skippa dörren. Klarar man sig utan det skulle jag aldrig välja bom framför dörr. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står...
Svar
11
· Visningar
1 086
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 993
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: HannaZ
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp