Innerdörrar bak

Ja tack det är denna typen av svar jag hoppas någon har erfarenhet av. Hur det funkar i praktiken.

Det funkar inte om du försöker med en häst som har bråttom ut. Du riskerar livet på dig själv och skador på hästen. Och ytterligare problem genom att hästen tycker det är så läskigt att den får andra problem med transporten.

Åtgärda grundproblemet istället.
 
Det blev konstigt när jag svarade dig här. Jag ber om ursäkt om jag feltolkade dig.

Meningen med den här tråden är att jag ville se om andra som utfört samma sak i sina transporter har några erfarenheter att dela med sig av.

Det är helt onödigt att be om ursäkt !
Behövs inte och bör inte kännas behövas heller.
Det är ett diskussionsforum dock så utifrån det blir det naturligt att du inte får rena svar på just det du efterlyser om konstruktion dörrar när du även beskriver problemen med att din häst ”har bråttom ut” och din oro ang det när du ska åka själv osv .

Jag hade nog kontaktat ett trailerföretag (din egen trailers märke i första hand) att fråga om montering av dörrarna isåfall om du endast vill ha det tekniska att montera dörrarna och inget annat än just det tekniska ?
 
Det funkar inte om du försöker med en häst som har bråttom ut. Du riskerar livet på dig själv och skador på hästen. Och ytterligare problem genom att hästen tycker det är så läskigt att den får andra problem med transporten.

Åtgärda grundproblemet istället.

Grundproblemet som egentligen inte är något problem kommer att vara lätt att åtgärda. Jag vill få bort min känsla och inställning om att hästen kommer få panik o krypa under bommen och fastna som jag varit med om. Det betyder inte att det varit nära att hända med denna hästen. Vi alla har varit med om saker som känts obehagliga och som vi hakar upp oss på. Jag har en känsla av att jag kommer känna mig tryggare med dörrar bak om det det fungerar bra. Därför vill jag i denna tråden gärna få höra andras erfarenheter som själva har dörrar på transporten eller liknande
 
Vi alla har varit med om saker som känts obehagliga och som vi hakar upp oss på. Jag har en känsla av att jag kommer känna mig tryggare med dörrar bak om det det fungerar bra. Därför vill jag i denna tråden gärna få höra andras erfarenheter som själva har dörrar på transporten eller liknande

Öh, nä? Jag hakar inte upp mig i nuet på något som hänt då, jag drar nytta av det erfarenhetsmässigt.

Men hur tänker du dig hanteringen med dörren, enligt ovanstående scenario.
 
Det är helt onödigt att be om ursäkt !
Behövs inte och bör inte kännas behövas heller.
Det är ett diskussionsforum dock så utifrån det blir det naturligt att du inte får rena svar på just det du efterlyser om konstruktion dörrar när du även beskriver problemen med att din häst ”har bråttom ut” och din oro ang det när du ska åka själv osv .

Jag hade nog kontaktat ett trailerföretag (din egen trailers märke i första hand) att fråga om montering av dörrarna isåfall ?

Nog om detta. Vill gärna lämna diskussionen om ”problemet” med hästen. Det var därför jag skrev att jag inte ville ha svar angående lastträning för det inte är det jag undrar över. Uttryckte mig kanske oklart.

Jag har kontakt med ett företag som är experter på renovering av hästtransporter. Mitt är ett brenderup så det är från 2003 och de har inga hästtransporter längre.
 
Öh, nä? Jag hakar inte upp mig i nuet på något som hänt då, jag drar nytta av det erfarenhetsmässigt.

Men hur tänker du dig hanteringen med dörren, enligt ovanstående scenario.

Det är kanske det jag vill att andra med erfarenhet kan svara på. Det ör därför denna tråden finns till. Jag själv har ingen erfarenhet av dörrar bak.
 
Det är kanske det jag vill att andra med erfarenhet kan svara på. Det ör därför denna tråden finns till. Jag själv har ingen erfarenhet av dörrar bak.

Jag har. Det är därför jag frågar hur du tänkt dig hanteringen. Det måste du ju beskriva för den som ska montera, för att det inte ska bli kaos.
 
Det är kanske det jag vill att andra med erfarenhet kan svara på. Det ör därför denna tråden finns till. Jag själv har ingen erfarenhet av dörrar bak.

För att bara svara ang dörrarna:

De brukar vara rätt tunna och rangliga konstruktioner även på dyrare släp med dörrar. Och man brukar behöva ha en sån spärr som du lyfter upp en metallpinne ur golvet för att kunna öppna. Sen ska den ta vägen någonstans och du ska öppna och samtidigt oroa dig för att din häst ev kommer ut. Och så kan du tappa handtaget på den där pinnen den åker ner och fastnar någonstans och dörren blir svår att flytta innan du hinner böja dig ner och dra upp pinnen igen.

Om hästen kommer bak och du vill stoppa den med dörren så kan det alltså bli så att du inte riktigt lika snabbt kan göra det och hästen kanske kommer ut en bit längre än vad den vet bommen/dörren tillåter som stängd. Då kan de ta sats och kasta sig mot dörren och spränga den.. Med resultat att trailer går sönder, häst lös och urlastningen förvärras ytterligare.

Om du undrar hur det är med dörrar. Åk och kika på ett sånt släp, öppna/stäng och fundera över om det känns tryggare i "worst case scenario".
 
Jag kan ju varken säga bu eller bä för du vägrar ju svara.

Vägrar svara?
Min tanke är att träna min häst till att klara av att vänta mer. Öppna och han backar ut. Det orosmoment jag mest vill bli av med är min oro om att hästen ska komma farandes bakåt och komma under bommen samtidigt som jag drar ner baklemmen. Jag TROR att risken för detta blir mindre med dörrar bak.
 
För att bara svara ang dörrarna:

De brukar vara rätt tunna och rangliga konstruktioner även på dyrare släp med dörrar. Och man brukar behöva ha en sån spärr som du lyfter upp en metallpinne ur golvet för att kunna öppna. Sen ska den ta vägen någonstans och du ska öppna och samtidigt oroa dig för att din häst ev kommer ut. Och så kan du tappa handtaget på den där pinnen den åker ner och fastnar någonstans och dörren blir svår att flytta innan du hinner böja dig ner och dra upp pinnen igen.

Om hästen kommer bak och du vill stoppa den med dörren så kan det alltså bli så att du inte riktigt lika snabbt kan göra det och hästen kanske kommer ut en bit längre än vad den vet bommen/dörren tillåter som stängd. Då kan de ta sats och kasta sig mot dörren och spränga den.. Med resultat att trailer går sönder, häst lös och urlastningen förvärras ytterligare.

Om du undrar hur det är med dörrar. Åk och kika på ett sånt släp, öppna/stäng och fundera över om det känns tryggare i "worst case scenario".

TACK det mest konstruktiva svaret hittills och precis en sådan typ av svar jag var ute efter!
 
Vägrar svara?
Min tanke är att träna min häst till att klara av att vänta mer. Öppna och han backar ut. Det orosmoment jag mest vill bli av med är min oro om att hästen ska komma farandes bakåt och komma under bommen samtidigt som jag drar ner baklemmen. Jag TROR att risken för detta blir mindre med dörrar bak.

Jag var rätt specifik i min frågeställning - hur tänker du dig att du ska hantera dörren? Tuaphua ställer samma scenario.
 
Det blev konstigt när jag svarade dig här. Jag ber om ursäkt om jag feltolkade dig.

Meningen med den här tråden är att jag ville se om andra som utfört samma sak i sina transporter har några erfarenheter att dela med sig av.

Det är helt onödigt att be om ursäkt !
Behövs inte och bör inte kännas behövas heller.
Det är ett diskussionsforum dock så utifrån det blir det naturligt att du inte får rena svar på just det du efterlyser om konstruktion dörrar när du även beskriver problemen med att din häst ”har bråttom ut” och din oro ang det när du ska åka själv osv .

Jag hade nog kontaktat ett trailerföretag (din egen trailers märke i första hand) att fråga om montering av dörrarna isåfall ?

Nog om detta. Vill gärna lämna diskussionen om ”problemet” med hästen. Det var därför jag skrev att jag inte ville ha svar angående lastträning för det inte är det jag undrar över. Uttryckte mig kanske oklart.

Jag har kontakt med ett företag som är experter på renovering av hästtransporter. Mitt är ett brenderup så det är från 2003 och de har inga hästtransporter längre.
Nej du är på helt fel forum som sagt om du enbart vill ha svar på hur dörrar funkar enl folks erfarenheter
Vägrar svara?
Min tanke är att träna min häst till att klara av att vänta mer. Öppna och han backar ut. Det orosmoment jag mest vill bli av med är min oro om att hästen ska komma farandes bakåt och komma under bommen samtidigt som jag drar ner baklemmen. Jag TROR att risken för detta blir mindre med dörrar bak.

Och med risk att bara vara jobbig utifrån vad du helst ville ha för svar o tråden så nej - du löser inte din egen noja samtidigt som hästen har grundläggande problematik att vilja fara ut i full fart med att sätta in några dörrar bak istället för bakbom .
 
Det är helt onödigt att be om ursäkt !
Behövs inte och bör inte kännas behövas heller.
Det är ett diskussionsforum dock så utifrån det blir det naturligt att du inte får rena svar på just det du efterlyser om konstruktion dörrar när du även beskriver problemen med att din häst ”har bråttom ut” och din oro ang det när du ska åka själv osv .

Jag hade nog kontaktat ett trailerföretag (din egen trailers märke i första hand) att fråga om montering av dörrarna isåfall ?


Nej du är på helt fel forum som sagt om du enbart vill ha svar på hur dörrar funkar enl folks erfarenheter


Och med risk att bara vara jobbig utifrån vad du helst ville ha för svar o tråden så nej - du löser inte din egen noja samtidigt som hästen har grundläggande problematik att vilja fara ut i full fart med att sätta in några dörrar bak istället för bakbom .

Ja jag börjar minnas varför jag vanligtvis håller mig från bukefalos....

Som sagt. Hästen far inte ut med full fart.

Tack för svar. Kan ju vara så att jag aldrig kommer känna mig tillfreds med urlastning bakåt pga mina erfarenheter.
 
Känner du dig rädd för att hästen ska komma under bommen ut: kolla att den är i rätt höjd. Så att den stoppar även om hästen knäar sas och inte för lågt så den tippar över om den kastar sig.

Isf är risken väldigt liten att ngt sker.
 
Känner du dig rädd för att hästen ska komma under bommen ut: kolla att den är i rätt höjd. Så att den stoppar även om hästen knäar sas och inte för lågt så den tippar över om den kastar sig.

Isf är risken väldigt liten att ngt sker.

Precis. Jag känner mig rädd för att det skulle kunna hända och min känsla är att dörrar skulle kunna avhjälpa ett eventuellt sådant här utbrytningsförsök men så kanske det inte är.

Observera. Min häst har inte dessa problem men eftersom han har mer bråttom än det omvända så känner jag mig rädd för att det skulle KUNNA ske i framtiden.

Du har helt rätt. Bommen bak är något för hög och går inte att sänka som det ser ut nu. Kanske det skulle kunna tänkas vara bättre att fråga om företaget istället kan sänka bommen....
 
Känner du dig rädd för att hästen ska komma under bommen ut: kolla att den är i rätt höjd. Så att den stoppar även om hästen knäar sas och inte för lågt så den tippar över om den kastar sig.

Isf är risken väldigt liten att ngt sker.

Instämmer . ..
bommens läge är ju jätteviktig .
Det finns ju dock gott om trailers på marknaden med begränsade möjligheter att placera bommen . Och många som fö inte riktigt kan anpassas till lämplig höjd även om fästning i olika lägen finns .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står...
Svar
11
· Visningar
1 086
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 993
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: HannaZ
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp