Bukefalos 28 år!

Inomhusbus

När jag bara hade basenjisarna fick de leka lite som de ville inomhus. Men faraohunden är alldeles för stor och hetsig för att det skulle vara lämpligt att låta honom härja fritt. Han skulle nog välta möbler i sin framfart. De får numera på sin höjd brottas lite.
 
Hur gör du då rent praktiskt?

Beror ju på situation men kan exempelvis platsar min äldre hund, kopplar om vi är ute, har min hund nära mig, säger åt hundarna att låta bli varandra osv. Just nu är valpen 4,5 månad och min äldre hund tycker ibland att han blir jobbig, då tar jag valpen därifrån, håller honom i famnen om det behövs.
 
Beror ju på situation men kan exempelvis platsar min äldre hund, kopplar om vi är ute, har min hund nära mig, säger åt hundarna att låta bli varandra osv. Just nu är valpen 4,5 månad och min äldre hund tycker ibland att han blir jobbig, då tar jag valpen därifrån, håller honom i famnen om det behövs.

Måste vara lättare om den ena är vuxen. Vi har ju två tonåringar på 1 resp 3 år. De är dessvärre lika bra på att glömma fort och det är ett evigt passande. Dvs det går att hålla dem isär men är svårt att få annat gjort än att passa dem.
Har inte alls samma bekymmer då jag är iväg med ettåringen och besöker äldre hundar. Bekymret här är nog att bägge är på samma mentala nivå.
 
Måste vara lättare om den ena är vuxen. Vi har ju två tonåringar på 1 resp 3 år. De är dessvärre lika bra på att glömma fort och det är ett evigt passande. Dvs det går att hålla dem isär men är svårt att få annat gjort än att passa dem.
Har inte alls samma bekymmer då jag är iväg med ettåringen och besöker äldre hundar. Bekymret här är nog att bägge är på samma mentala nivå.

En 3 åring är ju absolut vuxen.
 
Det går nog att diskutera i det här fallet. Enligt ägaren är det två valpar som måste busa 🙄 tror den inställningen säger nåt om graden av fostran...

Då är det ägaren som är problemet, inte hunden. Att kunna vara runt andra hundar utan att leka är nått jag gör redan nu med min 4,5 månaders valp. Är vi på klubben och tränar så ska han inte bry sig om andra hundar, funkar fint eftersom de tär hos mig han får belöning.

I ditt fall hade jag nog valt att hålla min egen hund kopplad och motat bort den andra hunden om vi satt ute och använt kompostgaller eller liknande inne ifall jag inte hade velat att de busade. Blir den andra ägaren tjurig så är det den problem.
 
Hur gör du då rent praktiskt?
Dela av :) min äldsta heeler Mini har märken i sitt skelett efter att ha blivit trampad av som liten av en flatte över länden/korsryggen. Alltså bara trampad på en gång. Visserligen var hon då bara ca 4-5 månader och skelettet inte färdigt, men ändå. Hennes bäckenfog blev zick-zackad. inget hon har problem av idag, men en 50-kiloshund kan knäcka ryggen på en heeler om den skulle studsa på den på "fel" ställe.
 
@russinbulle Absolut, därav att jag bryter så fort det visas nån tendens av att umgås på annat sätt än att konversera. Är vi utomhus samtidigt är min alltid i koppel så att jag kan ta undan henne från den andra.
Det blir att dela av rummet med kompostgaller hädanefter, blir intressant att höra vad den andra ägaren har för åsikter om det men det skiter jag i. Funkar detta ej så får jag tillbringa min semester på annat håll.
En intressant iakttagese jag gjort idag är att då jag varit ensam med båda hundar på morgonen så har det gått lugnt till, samma nu på em. De ligger och chillar på varsitt håll och enbart en gång har jag fått dela på dem under rätt lågmälda omständigheter. Så fort den andra ägaren visade sig blev det mer livat och jag var tvungen ryta i för att få hejd på dem men är jag ensam med båda så är det chill inomhus...
 

Liknande trådar

Övr. Hund En diskussion på facebook idag blev att handla om det här med att låta hunden leka med pinnar, att kasta pinnar osv. Nu vill jag veta...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 663
Senast: Fisherling
·
Hundhälsa Jag har en liten flock hemma och kom på häromdagen hur otroligt lite dom träffat andra hundar, min ettåring har i princip bara träffat...
Svar
13
· Visningar
1 628
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Om en ska bo en period hos någon som har en hund som är väldigt olikt fostrad jämfört ens egen, hur ska en få det att fungera på bästa...
Svar
17
· Visningar
1 096
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 673
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp