Bukefalos 28 år!

Inpassning av träns/bett - vad gör jag för fel?

S

Suuz

Jag vet inte längre vad min häst håller på med! Alla bett har djupa REPOR efter tänder. Och bara på vänstersidan. Rider på tvådelat tränsbett med antingen lösa eller fasta ringar. Jag har höjt, jag har sänkt. Hästtandläkaren kollade på henne i september och då var munnen fin. Redan då visade hon detta fenomen. Samma tandläkare rekommenderade mindre bett vilket jag följde.

Nosgrimman, vanlig engelsk sitter mitt mellan kindben & mun. 2 fingrar MINST på högkant på nosryggen när spänd. Bett: mjukt knappt-veck i mungipan. Men ändå plockar hon upp bettet och tuggar på det! Och bara repor på vänster sida :confused: :confused:

Eftersom det är en unghäst rider jag inte mycket, kan hon har ont i mungipan och försvarar sig med att plocka upp bettet bland tänderna på ena sidan? *ögonen i kors* Eller trivs hon inte med tvådelat? (dock mycket mycket trevlig att rida). Försöka med tredelat? Eller rakt...

Vågar mig inte på syntetbett, hon lär väl tugga av dem =)
 
Sv: Inpassning av träns/bett - vad gör jag för fel?

Hur står det till med resten av kroppen?

En spänning i nacken, ryggen eller egentligen var som helst kan visa sig genom ojämnhet i munnen.

Har du provat att vända bettet? Tvådelade bett är inte helt lika i båda halvorna, kanske det är någon millimeter som gör att hästen tycker bettet känns fel. Tredelade och oledade bett är mer symmetriska i sin konstruktion.
 
Sv: Inpassning av träns/bett - vad gör jag för fel?

Hon är stel i nacken och förböjer sig gärna åt vänster. Vid ridning dock försöker hon att göra som jag säger - fastän det är jobbigt. Eftersom det är en unghäst är hon oliksidig men det blir bara bättre. Hade tänkt ringa en massör men jag fick aldrig tummen ur, ska väl slå en pling imorgon =)

Denna dam är extremt gnällig, ett litet sår och det är jordens undergång. Hennes känslighet skulle tala om hon hade ont vid ridning m.a.o Hoppas jag :D

Ska prova vända på bettet vid nästa ridtur!
 
Sv: Inpassning av träns/bett - vad gör jag för fel?

Låter som att hon kanske har en låsning i nacken, eller höften för den sakens skull och tar ut det hela på bettet.
Unghästar kan visserligen vara oliksidiga mer eller mindre, men de ska inte vara stela eller gå och överböja sig "frivilligt".
En unghäst ska vara som en orm i kroppen: helt lealös (näst intill).

Min gissning. Ingen rolig gissning kanske, men det låter som att det är där problemet ligger. Svårt att veta dock utan att ha sett hästen själv.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 068
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 049
Utrustning Min känsliga herre har en tendens att tugga på betten. Varvar med bettlöst (micklem) men behöver även kunna rida med bett då och då...
Svar
13
· Visningar
2 989
Senast: Ray
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 882
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp