Inprovad sadel = PROBLEM

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare bussig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 121
B

bussig

Har en inprovad sadel. Men den vippar bak ändå. Provaren förklarade att när hästen jobbar rätt med ryggen så lyfter han sadeln mitt på. Under min sittpunkt. Och då vippar den bak. Stoppning togs ut mitt på sadeln. Provaren var stressad så vi hann inte prata om problemet ordentligt. Vad tror ni, kan hästen ha problem med ryggen. Han reagerar lite när man känner på det stället

Sv: Inprovad sadel = PROBLEM

Det eviga problemet med bomsadlar på hästar som ändrar sin ryggform mycket från avslappnad till i form... :(

Min valack är ganska svankig när han står och går som han vill, men när han går i form är han nästan lika mycket böjd åt andra hållet...

Vilket innebär att sadeln antingen sitter illa när han inte går i form, eller att den sitter illa när han går i form :crazy:

Sitter inte sadeln bra kan hästen såklart få ont i ryggen där sadeln trycker...

Okej. Håller med. Ikväll efter ridturen så kollade jag vojlocken. Tidigare så var det svett vid frambossorna och bak. Nu var det även en svettfläck där sadelprovaren tagit bort stoppningen. Är det ok eller ?

avtrycket på vojlocken ska ju vara jämnt överallt, är det svartare på vissa ställen kan den trycka mer där.
Samma avtrycket på ryggen, pälsen ska vara slät och det ska vara jämnt svettigt.
Kolla gärna på denna sidan: http://www.ridin.se/sadelkoll/sadelkoll.htm

Okej. Håller med. Ikväll efter ridturen så kollade jag vojlocken. Tidigare så var det svett vid frambossorna och bak. Nu var det även en svettfläck där sadelprovaren tagit bort stoppningen. Är det ok eller ?

Nej, det är inte ok.
Måste säga att det känns som en ganska oseriös sadelinprovare... som inte ens har tid att förklara för dig och kolla att den ligger bra :mad:
Jag skulle nog reklamera den där inprovningen och kräva pengarna tillbaka så du kan anlita en kunnig och seriös istället :idea:

Nej, det är inte ok.
Måste säga att det känns som en ganska oseriös sadelinprovare... som inte ens har tid att förklara för dig och kolla att den ligger bra :mad:
Jag skulle nog reklamera den där inprovningen och kräva pengarna tillbaka så du kan anlita en kunnig och seriös istället :idea:
Kan du Pm mig om vilka som är sseriös.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka