Inreda sadelkammaren

I

Isolde

Efter en odräglig vinter med hästprylar utspridda överallt, börjar äntligen sadelkammaren i vårat nybyggda stall att ta form och jag behöver lite tips på vad som kan vara snyggt/praktiskt på väggar och golv.

Bra färg på väggarna? Ska man ha panel halvvägs upp? Golvet är cement i gråblått, ska man ha lösa mattor? Ska man ha ett fönster i dörren, eller kanske på väggen ut mot stallet? Sadelkammaren blir 2,40 x 6 meter med ytterväggen som är 2,40 m. (stallet rymmer 4 boxar så det är inte många som ska slåss om utrymmet.)
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Mala vaggarna i matchande farg till vad resten av stallet ar malat i. Panel halvvags upp blir sakert jattesnyggt, men da maste du se till att ventilationen ar bra i kammaren, sa att int traet borjar ruttna eller mogla efter ett tag.

Praktiskt ar att ha hyllor hogt upp, for tacken. Man ska behova sta pa en pall eller stol for att na dem. Tacken som man inte anvander forvaras dar uppe och det ar latt att vika ihop dem och forvara dar man inte ser dem det forsta man gor nar man kommer in i sadelkammaren. Pa de hyllorna kan man aven ha plastboxar dar man lagger saker som man inte anvader dagligen, tex extra paddar och sjukvardsprodukter.

Kom ihag att ha mycket mer krokar an vad ni tror att ni behover. Man kan aldrig fa for mycket krokar i en sadelkammare.
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Jag hittar alltid massa roliga saker på Ikeas barnavd. :) Jättebra plastburkar å boxar i fina färger. Min favorit är en kasse av nät man hänger i taket med massa fickor, där kan man lägga massa bra prylar som man använder ofta!
 
Sv: Inreda sadelkammaren

En byrå för småsaker!!
Såg i en annan tråd här, nån som hade målat om en. Sen dess drömmer jag om en fint inredd sadelkammare med en fin byrå i!! :D ;)

Och ett bord och några stolar. Skönt att kunna sätta sig och pusta lite ibland ju!! Vaxduk på bordet så man kan vara där och smörja. Om det inte finns en vask förstås!!
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Tack för tips!

Stallet är i ljusgult, är det snyggast att ha vitt i taket på sadelkammaren eller samma ljusa gula färg som på väggarna? Vi har pratat om bröstpanel, snyggt tycker jag.

Ska försöka att lägga ut en bild idag på hur långt snickarna har kommit, har precis övertygat maken om att de ska göra klart där inne, om vi ska göra det själva blir det billigare men jag vet att då kommer det att ta hela sommaren och då slutar det med att jag börjar att använda sadelkammaren ändå och DÅ kommer det nog aldrig att bli klart...
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Här kommer några bilder som ledtrådar, alla tips till sadelkammaren mottages som sagt tacksamt!

DSC01088copy.jpg

Stallet, inte helt färdigt ännu

DSC01079_copy.jpg

2 av boxarna

DSC01083_copy.jpg

Nuvarande sadelkammare...

DSC01074_copy.jpg

Sadelkammaren söderut

DSC01073_copy.jpg

Sadelkammaren norrut
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Färger är svårt, men matcha gärna med stallet. Inte för ljus färg, då syns smutsen o inte för mörk då det ger ett mörkt intryck!
Bra om du har fönster, släpper in ljus.
Mkt hängare, krokar och hyllor skulle jag satsat på! Gärna några stolar/nån fåtölj och ett bord oxå.
Sadel/tränshängare utefter en vägg, sen kan du ha ex bokhyllor eller garderober utefter en annan vägg. Småsaker kan du ha i korgar/lådor i en bokhylla.
Ett skåp för sårvårds-och smörjgrejer tkr jag är bra att ha.
Täckeshängare.... Du kan oxå ha stora plastbackar utefter en vägg och ha ex shabrak, täcken, transportskydd i dem.
Snyggt att måla hästschabloner på ex bokhyllor/garderobsdörrar. Finns färdiga mallar att köpa.
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Hade samma "problem" själv i höstas, fast min sadelkammare är lite mindre, så det krävdes en del planering...Men något som är bra är att sätta upp mycket hyllor (finns ju bra hyllplan + konsoller på Ikea), vi satte många hyllor högt upp för att utnyttja utrymmet maximalt sedan köptes det in en massa backar som passade till hyllorna. Resultat= snyggt och prydligt + att man slipper en massa saker på golvet.
Mvh. Matten
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Vi har precis renoverat sadelkammaren och vi la in golvklinker. Det blev supersnyggt, men framförallt är det lättstädat, och man slipper det fina dammet som finns på ett cementgolv. Vi har också panel på väggarna, som är lackat 2-3 gånger för att få en riktigt blank yta. Det gör att den är lätt att hålla ren, annars kan det ju lät bli märken på väggen när man hänger upp nyputsade träns och liknande. Ett annat tips är att utnyttja höjden med t ex. hyllor.
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Min personliga åsikt är att du INTE ska måla taket ljusgult. Tak ska vara vita, eller möjligen träfärgade.
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Funderat på det där med färg på taket, det är nog rätt att ha vitt tak, det är sagt att taket ska gipsas så jag får nog inte välja pärlspont där, även om jag skulle vilja. Det kan man å andra sidan sätta upp senare om man skulle hitta en outnyttjad pengaresurs..

Smart med lackad träpanel på väggarna, hade jag inte ens tänkt på. Tack! Tänkte åka upp till ett välskött hoppstall i trakten och titta lite på hur de har löst förvaringsfrågan.

Tacksamt att norrsidan har ca 60 cm vägg i vinkel på var sida, innan dörrarna kommer mellan stall/sadelkammare/garage. Öppnar man dörren från stallet "ser" man inte den ytan som jag hade planerat hyllor/skåp på, eftersom den döljs bakom väggen. Där ska bla. inackorderingen få en egen hylla + eget skåp.

Min pappa har ritat stallet och jag borde haft tillfälle att välja 100% själv på utformningen, men när det ritades/grunden skulle gjutas, satt jag djup nere i ammningsträsket och fattade ingenting, trodde aldrig att jag skulle komma upp igen. Nu börjar grabben snart på dagis och jag åker hellre och shoppar hästprylar än går på Babyland! Därför är det så mycket roligare att planera nu och roligt att ni kommer med ideér.
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Angående golvet.
Själv har jag vanligt gjutet golv i både selkammaren och seminrummet.
Har funderat på att vilja måla, alternativt lägga in hela golvmattor.
Dock vet jag hur det är, man springer ut och in med skitiga skor, och faktum är ju faktiskt att det inte syns så mycket lort på det gjutna golvet.
Skulle jag måla/lägga hel matta skulle det se lortigt ut, och man skulle få moppa av det ständigt för att det ska se rent ut.
Så här får det duga med lösa trasmattor.... ;)
 
Sv: Inreda sadelkammaren

CK skrev:
Min personliga åsikt är att du INTE ska måla taket ljusgult. Tak ska vara vita, eller möjligen träfärgade.


Apropå något helt annat, jag tycker att du bestämt ska kolla dina PM :angel:
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Apropå klinkers. Det är inlagt golvvärme i cementen i sadelkammaren, vet inte om man lägger klinker ovanpå det eller om det ska vara cement-elslingor-klinkers?? På inrådan av byggaren lades det även in golvvärme i stallgången, inte för att få en varm miljö, utan för att lättare kunna driva ur höstfukten. Lät onödigt lyxigt i mina öron, men de sa att "man kan aldrig göra det efteråt" och eftersom det ändå skulle vara det i garaget/sadelkammaren, så blev det inte så våldsamma extra kostnader, endast motsvarande havre i ett par år för ett par hästar :)
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Jag valde att måla cementgolven i våra sadelkammare. Använde färg som är slistark o syrabeständig och kan användas på t.ex. garagegolv. Flingor uppepå det så det inte blir halt och så ett lager klarlack på toppen. Har hållit sig fint i över 10 år nu. sen kan man ju "piffa" till det med nån tvättbar trasmatta.

Får man plats med en diskbänk är det toppen. Jag satte in en beg. diskbänk med två hoar och rostfri bänk. Fick då både underskåp + ett skåp med hyllor samt en rad med lådor och skärbräda "på köpet". Skärbrädan flinade jag lite åt medesamma, men den är ju hur användbar som helst. Ett gäng plastade ståltrådskorgar på väggen ovanför diskbänken är också väldigt praktiskt + hållare för hushållspapper eller en sån där Torky.
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Sätt upp en "garderobsvägg"! Finns i stort sett färdiga på ikea, med trådbackar invändigt. Lätt att hitta rätt grejjer när man ser genom backarna och lätt att städa ur när det behövs. I några garderober kan man ha grunda backar så man kan sortera lindor, benskydd och småprylar, och i några andra garderober har man djupa backar där man kan vika ner täcken och schabrak. Ha mycket luft mellan sadel- och tränshängare så man slipper trycka in grejjerna. Sen är det jättepraktiskt att ta en sadelbock i mitten där man kan lägga ifrån sig sadeln om man vill smörja den osv.
Häng en såndär "trefingerskrok" över diskhon så man enkelt kan smörja träns som remtyg.
Jättefint stall föresten!
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Vi lade klinkers på golvet i någon terrakottaliknande färg. Väggarna är i panel som lackats. I lacken hade vi lite okra-färgad pigment, dock bara så lite att det blev en honungsliknande nyans på väggarna. Till det har vi svarta krokar. Jag tycker att det är jättefint!

I övrigt vill man väl ha mycket krokar, bra täckeshängare och ordentligt med plats för t ex schabrak och benlindor/skydd etc. En hylla för småsaker är bra.
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Vi har trägolv, trätak och gulaktiga väggar. Mamma har sytt fina gardiner med hästmotiv. Sen har jag köpt en gammal kista som jag lägger alla täcken i, rymmer väldigt mkt och är dessutom fin att titta på, även en bra sittplats om man råkar bli lite trött.
Vi har även fått nån sorts krokar som är fastskruvade i taket, sen lägger vi en lång stång i täcket och hänger upp det i taket med hjälp av krokarna.
Annars har vi flera stycken lagerhyllor där vi även sätter in lite olika lådor och backar.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 641
Senast: MaRomer
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 452
Senast: Andromedae
·
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 567
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp