inredning av burar

Sv: inredning av burar

mina kaniner har även som en "rast-hage"...
där inne finns handduk, gosedjur, tennisboll, toarullar, en kartong som är som ett hus (med dörr och fönster, men dom kan även hoppa upp uppepå), en katong med hö som dom kan hoppa i, ett typ trähus (med bara en vägg, så det är lite som en tunnel(står emot en vägg med ena långsidan) och några vedträd ( :D )..
(dom verkar gilla att undersöka saker... :P)
har även massa hö därinne...
har spån på botten..
 
Sv: inredning av burar

Ja vi bygde det själva just för att få det som vi ville, dessutom blev det ju billigare. :angel:

Han får dessutom komma ut när han vill och då har han hela undervåningen(om vi inte stänger in honom i rummet där terrariet står) att busa på. ;)

Så han får perioder då han vägrar komma ut på flera dar. :o :devil:
 
Sv: inredning av burar

Låter som en bra tillvaro för en liten ödla! :) Vi har också planer på att skaffa en, men vi vill ha lite större lägenhet först eftersom marsvinen redan har ockuperat köket. ;)
 
Sv: inredning av burar

hehe.. får det inte plats en ödla bland dom då. :p Köket är ju eg. bästa stället att ha en skäggagam på, efter som att det är det rummet man är mest i. De är sociala reptiler. :cool:
 
Sv: inredning av burar

Mina råttor har ett litet träd, stegar, ett rör, en hängmatta, en handduk,tomma toarullar, en terakotta kruka, en sten, en handduk på golvet, en korg, olika sorters våningsplan, en badskål, pappersflisor (som dom själva har tillverkat av en hel toarulle), ett rep, en stor sandskål och lite tuggsaker och mineral- och saltstenar. Tror inte jag glömt något men man vet aldrig, byter och lägger till saker då och då. :)
 
Sv: inredning av burar

Mina hamstrar har ett hus, en kruka, ett hjul, toarullar, en våning i mitten av buren
med en stege upp, saltsten och gnagpinne.
Och massor med spån. :)
 
Sv: inredning av burar

Mina 4 ökenrottor har en stor 2 vånings bur, med hus, stege, tunnel som är genomskinlig i olika färger som går in i buren och ut ifrån buren. Dom har sågspån, hö, olika stora matfat (då dom gärna vill sitta inne i dem och äta), nappflaska, vattenskål inne då alla inte dricker ifrån flaskan, pinnar, hjul. Annars när dom inte är i buren (när min son släpper ut dem) så springer dom runt i stora rummet i några timmar. Hundarna får då lov till att vara i rästen av huset - så att det inte händer olyckor , så som "äta öken rotta till middag - osv(har 3 hundar). Jaha, så här bor i allafall mina 4 ökenrottor.
 
Sv: inredning av burar

Jag har tre utekaniner och de har en stor bur på ben, ingen direkt rolig inredning inne i buren, bara höhållare, matskål och flaska, men på gaveln är det ett hål ut till en stor ramp som går ner till deras hage (6 kvadrat kanske). I den ligger ett rör (att springa i och hoppa över och sitta på), som kaninerna älskar! Det ligger ett par stora grenar i buren också. I andra änden av hagen sitter det en bur till med nät i botten så de kan sitta under tak och äta gräs om de vill. I den buren har de även en toalettlåda, matskål och flaska.

När jag var mindre hade jag bara en kanin åt gången, och då hade de röret, grenar och en boll som leksak, den var bra för att aktivera dom. De kaninerna jag har nu brydde sig inte om bollen så jag tog ut den.
 
Sv: inredning av burar

Jag skulle vilja ha en hage till mina kaniner som de kan få springa i när de vill... men jag fattar inte hur man gör en som är säker för katter och fåglar och allt sånt? Kan inte du förklara?
 
Sv: inredning av burar

*Lånar knapp*

Byter ut mina hamstrars "leksaker" vid varje rengöring så dom har lite olika men just nu har;
Curry: Hamsterhjul, en höboll som han kan kryka in i, hö, mat och vatten och saltsten såklart, sandbad/toalett, hus, toarullar, en liten liten låda som han drar omkring med överallt. :p Rätt kul med Curry för när jag fixat i buren så efter bara nån timma eller två är det asstökigt. Han möblerar om allt. :crazy:

Chili: Hamsterhjul, toarullar (2 st), Mat och vatten, saltsten, ett litet timmerhus som han sover i, en kattboll (en sån där liten boll med en pingla i, han älskar den), hö, en björkstam med hål i (sån att krypa i).

Tror inte jag glömt något nu. :)
 
Sv: inredning av burar

NagelacksBeroende skrev:
okej.. :)
vad är det för rör du har ? för material och så alltså...
skulle vilja ha ett till mina..

Röret är ett 160 mm avloppsrör, d.v.s. brunt hårdplaströr på ca en meter, med en öppning på 16 cm i diameter. För stort för att fastna i men tillräckligt smalt för att gömma sig i :D
Tror dom finns att köpa på byggvaruhus, men man kanske får kapa till lagom längd.


gosebus skrev:
Jag skulle vilja ha en hage till mina kaniner som de kan få springa i när de vill... men jag fattar inte hur man gör en som är säker för katter och fåglar och allt sånt? Kan inte du förklara?

Jag har sånadär gröna kompostgrindar (10 st, så det är en bit att springa på) runtom, och som skydd ovanpå har jag såntdär blått jordgubbsnät fastsatt med klädnypor runt om (om nätet är för långt får man klippa av det, annars drar kaninerna in det genom hålen i staketet och tuggar på det, eller iallafall gjorde mina det, eller så kan de/du fastna i det eller så).
Inne i hagen får man ha meterhöga stavar/tjocka pinnar/spett eller nåt annat man hittar nerkörda i marken med jämna mellanrum för att spänna upp nätet så inte kaninerna kommer åt det ens när de står på bakbenen. Man får ta längre pinnar om man inte vill krypa i hagen, om man ska vara där själv. Jag har ingen grind, utan lyfter på ett hörn av nätet och klättrar över staketet. Jag hade grind först, men då smet de bara...

Ett bra sätt att ha hagen är antingen som jag har nu, en ramp från kaninburen till hagen, genom ett hål i gaveln (med en lucka så man kan stänga på natten), men då måste buren stå på ben och hagen börja precis vid burväggen så de inte kan komma utanför om de skulle ramla (hoppa är väl mer troligt) av rampen.
Rampen jag har är 25 cm bred och gjord av en tjock bräda så att den inte sviktar. Den får vara rätt lång för att inte vara för brant. Jag har även satt fast smala trä-"remsor" på tvären, som stegpinnar typ, för att de ska få fäste på vintern eller om det har regnat, om det är halt eller så. Jag har även små kanter på sidan av rampen.

Tidigare, när jag hade bur som stod på marken, var hagen ihopkopplad med buren med röret, jättesmart och roligt för kaninerna, men då får man göra hål i burnätet och i kompostgrindarna. Även här hade jag en lucka för hålet i buren som jag stängde på natten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 992
Senast: Ajda
·
Däggdjur hej! i morgon blir jag äntligen råttägare till 2 fina råttor. men, har lite funderingar som jag tänkte buke-folket kunde hjälpa mig...
Svar
13
· Visningar
1 638
Senast: laeikinois
·
L
Övr. Djur jag måste bara få skriva av mig lite om det hemska som hände igår kväll. jag har en liten hermelinkille på ungefär 1,5 år. han är...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: josse__
·
Övr. Djur Så, nu har jag fått hem min lille goding, Chica!:love: (Chica betyder flicka på spanska) Det var den lille vildkaninungen som Bansan...
2
Svar
39
· Visningar
2 810
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp