Inredningshjälp

Bukefalos 30 år!

Lillefrun

Trådstartare
Jag ska flytta i höst och vill helst ha en tvåa men tänkte om någon har inrednings råd. Jag vill känna att sängen är för sig, att soffan och TV är för sig. Funder på om det går att avskärma men någon sorts fina hyllor eller något annat att skärma av med. Är det hån som löst det smart hemma eller bara är duktig på inredning som har tips?

Jag bor i en tvåa men min dotter har fått sovrummet. Så jag delade av vardagsrummet med sånna här väggar. Jag har frostat glas och tycker det är skönt att man inte ser in i sovdelen.

Rumsavdelare

Jag har delat av mitt vardagsrum med en kallax som jag till stor del har täckt med gardiner för att få det mer avdelat. Tyvärr hittar jag bara gamla och inte så bra bilder, men jag kan ta lite nya bilder imorgon om du vill se mer 🙂
Här är när man kommer in i vardagsrummet från hallen så sängen är bakom kallaxen
IMG_1198.webp

Det går absolut men exakt hur bra det blir beror ytterst på rummets diensioner och var fönster och dörrar är placerade. Ett rektangulärt rum är lättare att dela av än ett kvadratiskt etc. De flesta rum har bara ett fönster, vill du ha fönstret i sovrummet ellet i vardagsrummet? Det beror på hur och när du använder det olika möblerna. På samma sätt gissar jag att de flesta vill ha dörren/dörrar in i vardagsrummet och undvika att ha sovrummet som genomfartsled.

Slår också ett slag för "halva bokhyllor"/halva väggar.
Vi lyckades skärma av sambons kontor i vardagsrummet med simpel halvhög Billybokhylla med en vildvuxen monstrera ovanpå. Han har fortfarande dagsljus när han jobbar hemifrån utan att de multipla datorskärmarna tar allt blickfokus när vi använder vardagsrummet som vardagsrum.

Det går absolut men exakt hur bra det blir beror ytterst på rummets diensioner och var fönster och dörrar är placerade. Ett rektangulärt rum är lättare att dela av än ett kvadratiskt etc. De flesta rum har bara ett fönster, vill du ha fönstret i sovrummet ellet i vardagsrummet? Det beror på hur och när du använder det olika möblerna. På samma sätt gissar jag att de flesta vill ha dörren/dörrar in i vardagsrummet och undvika att ha sovrummet som genomfartsled.

Vi lyckades skärma av sambons kontor i vardagsrummet med simpel halvhög Billybokhylla med en vildvuxen monstrera ovanpå. Han har fortfarande dagsljus när han jobbar hemifrån utan att de multipla datorskärmarna tar allt blickfokus när vi använder vardagsrummet som vardagsrum.
Ja, jag håller med om halvhög avdelning. Jag köpte en bokhylla som var 2 meter lång och höfthög (begagnad, trettiotal) som jag skärmade av enbart min säng med när jag bodde i en liten etta med kök. Sängen syntes inte från soffan och inte soffan från sängen, när jag satt/låg i dem, men rummet hade kvar sin volym och ljuset. Självklart syntes hela rummet när jag stod upp. Funkade jättebra för mig och gjorde det möjligt att dels av även ett litet rum.

Jag bodde för många år sedan inneboende där sovrummet kändes för stort för det var tänkt för två. Då använde jag sådana draperier som hänger från väggen eller i duschar typ sjukhus och det blev mysigt, då kan man ju välja om man villl dra bort eller täcka.

Har inte riktigt tänkt på vad jag villl ha bakom avdelare, säng och sängbord såklart men jag har två byråer, Malm, från IKEA men dom finns inte kvar i svart och det sklleu kanske bli dystert med rejäla svarta klumpar.

Men

Fönster vill jag ändå inte ha i ha i sovdelen så det är ett lätt val. Känner mig tveksam till halvhöga. Jag vill dela av ordentligt. Men förstår din poäng så ska kika på det

Vad mysigt du gjort det
Tack! Det ser inte exakt likadant ut nu, men möblerna, placeringen och gardinerna är samma
Men

Fönster vill jag ändå inte ha i ha i sovdelen så det är ett lätt val. Känner mig tveksam till halvhöga. Jag vill dela av ordentligt. Men förstår din poäng så ska kika på det
Jag har mina fönster helt stängda bakom gardinerna. Även om jag kunnat dra bort gardinerna så kan jag inte se ut för jag har mörkläggningsgardiner på utsidan av fönstrena också för att minska värmen som kommer in. Jag tycker inte alls om fönster i sovrummet.

Du kanske kan ha en kombination av halvhög hylla och draperier? Så har du tryggheten av ett avstängt sovrum, men kan öppna upp om du känner för det och ändå ha rummet avdelat

Tack! Det ser inte exakt likadant ut nu, men möblerna, placeringen och gardinerna är samma

Jag har mina fönster helt stängda bakom gardinerna. Även om jag kunnat dra bort gardinerna så kan jag inte se ut för jag har mörkläggningsgardiner på utsidan av fönstrena också för att minska värmen som kommer in. Jag tycker inte alls om fönster i sovrummet.

Du kanske kan ha en kombination av halvhög hylla och draperier? Så har du tryggheten av ett avstängt sovrum, men kan öppna upp om du känner för det och ändå ha rummet avdelat
Hmm, ja det skulle jag kanske men allt som tar upp plats är ju en kvadrattjuv. Har så mycket saker så jag måste göra mig av med saker och vill ha så billigt men snyggt det går. Kanske en avskärmare som @clusia eller draperi känner jag nu när jag tänkt på alla olika alternativ. Beror på hur lägenheten ser ut och min ekonomi.

Liknande trådar

• Hundsäker soptunna?
  • Tilltagande rädsla hos hund - erfarenheter sökes!
  • Hjälp mig med mitt vardagsrum!
  • Vägskäl

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka