Inredningstråden nr3

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Nepenthe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 242
  • Visningar Visningar 80 623

Bukefalos 30 år!

Om jag går efter mina tavlor så tycker jag svart ram och lite ljusare passepartout än det beige. Jag har en tavla med vit passepartout och det är jättefult. Mina tavlor hade varit finare med bara passepartouten som hör till dem, men det fanns inte ramar i rätt storlek för det
Visa bifogad fil 190623
Bra poäng med att det får vara rätt vit färg till passepartouten också!
Ska gå till en ramverkstad med detta så jag kan nog få kika på olika passepartout färger till den.

Det ser verkligen ut som din typ av rosa :D:up:
Du får spara till resten av ditt kök!
Eller hur! Det är glitter i den också, men det lyckas jag inte få att synas på bild. Ja, jag får nog göra det! Eller om det går att måla 🤔 Det blir ju inte exakt samma rosa, men det står ju inte precis bredvid så det syns förhoppningsvis inte i så fall. För nu vill jag verkligen ha bort det gula

Nu har jag en fråga som jag tvekar mycket runt och behöver mångt och mycket feedback för att klara upp i mina tankar :arghh:

Detta är mitt korsstygn (19-20 cm på bredden och 23-24 cm på längden)
Visa bifogad fil 190621
Jag vill rama in den men har så ofantligt svårt att få en idé om vad för ram som den kan passa i eller vad den kan bli snygg i :arghh:

Min syster föreslog smal svart ram utan passepartout eller med vit passepartout och då vit ram.

Jag vet inte om jag vill ha en passepartout eller inte heller :arghh:

Den är efter ett riktigt konstverk som jag gillar så det vore roligt om den på avstånd såg lite ut som ett konstverk, därav jag vill ha den i en tavla. Ser ett konstverk bättre ut med eller utan passepartout? 🤔
Inte helt kritvit passepartout och en mörkbrun träram?

Det är ju också något jag funderat på :cautious::arghh:

Men jag tror att jag har vant mig lite vid tanken på svart eller vit ram då det finns i själva motivet också 🤔
Beror ju också på vilka ramar du har i övrigt. Jag tycker det är snyggt med samma färg på ramarna, så jag har bara svarta ramar, utom en ljusblå. (Ska bytas så småningom om till en svart) Så jag har gjort det lätt för mig.
Men gillar man olika ramar blir genast mer hjärngympa. 😅

Det är ju också något jag funderat på :cautious::arghh:

Men jag tror att jag har vant mig lite vid tanken på svart eller vit ram då det finns i själva motivet också 🤔
Du kommer kunna få både bra råd och faktiskt se olika ramlister och former på ramar mot ditt broderi när du är där. Jag tror du kommer få jättebra guidning där (det är ju liksom en rammakares specialitet, att matcha motiv och ram på sätt som passar kundens beskrivning av stil och preferenser och lyfter konstverket)! Tänker att det är en perfekt typ av butik/verkstad att komma med frågor snarare än färdiga behov till. Den är verkligen värd en måttbeställd ram, så roligt att du har möjligheten!

Beror ju också på vilka ramar du har i övrigt. Jag tycker det är snyggt med samma färg på ramarna, så jag har bara svarta ramar, utom en ljusblå. (Ska bytas så småningom om till en svart) Så jag har gjort det lätt för mig.
Men gillar man olika ramar blir genast mer hjärngympa. 😅
Well... Jag tänkte sätta upp den på en bit vägg som saknar tavlor förutom en äldre målning som pappa ägde .... med klassisk tjock guld ram 😬😂

Men det kan ju vara smart att fundera på också, vad för "modern" ram skär sig inte mot såna där klassiska gyllne ramar? 🤔

Du kommer kunna få både bra råd och faktiskt se olika ramlister och former på ramar mot ditt broderi när du är där. Jag tror du kommer få jättebra guidning där (det är ju liksom en rammakares specialitet, att matcha motiv och ram på sätt som passar kundens beskrivning av stil och preferenser och lyfter konstverket)! Tänker att det är en perfekt typ av butik/verkstad att komma med frågor snarare än färdiga behov till. Den är verkligen värd en måttbeställd ram, så roligt att du har möjligheten!
Jag kan ju ta ett foto av väggen där den ska sitta och det andra konstverket där för att visa dem :idea: Tack för inspirationen! :up:

Nytt till badrummet.
Duschdraperi och en tavla 🥰
20260908_202034.webp

Den jag köpte nu senast från Mio är underbar, tjock mjuk och fluffig 🥰

Det låter som min typ det! Nu är jag lite putt över att jag jobbar så att jag verkligen inte hinner till Mio under erbjudandet som @athena_arabians skrev om (jag vill ju klämma och känna också!). Å andra sidan borde jag få in en lön och betala räkningar + kisses inbokade tandkoll först ändå. Men glad för flera bra recensioner, ska absolut spanas in! :D:heart: :up:

Senast ändrad:
Blev inspirerad när jag börjat göra om i vardagsrummet så nu ska min gröna kallax få nytt liv.
Så bra med möbler som går att måla om och ändra 🌟
Hade lite idéer i huvudet och tog hjälp av chatgpt för att förverkliga dem.
Kommer bli något i den här stilen, dusty rose med tapetserade fack.
file_00000000f3308210aad95cd97a61455f.webp

Nästa gång blir det målning! Fuck dekorplast och bubblor!!😫 Eller det allra bästa hade såklart varit pengar till vettigt kvalitetsmaterial från början för då hade det inte blivit bubblor, men när det inte finns pengar till det så är det svårt att lösa 🙄😑

Blev inspirerad när jag börjat göra om i vardagsrummet så nu ska min gröna kallax få nytt liv.
Så bra med möbler som går att måla om och ändra 🌟
Hade lite idéer i huvudet och tog hjälp av chatgpt för att förverkliga dem.
Kommer bli något i den här stilen, dusty rose med tapetserade fack.
Visa bifogad fil 190654

Vad använder du för sorts färg och ev underarbete då? Har också en och det vore ju käckt att uppdatera den lite…

Liknande trådar

• 75 dagars utmaning
  • Träning och hälsa del 14
  • Akvarietråden VI
  • Skaftdammsugare evt med moppfunktion

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026