Inridning av shettis, vid vilken ålder?????

S

solitza

Hej alla har precis börjat med shettisar och har en liten dam på tre år. Vi hade tänkt börja köra in henne nu, för att sedan till våren rida in henne. Har nu fått hört av flera att shettisar inte skall ridas in förrän vid 5års ålder pga att de ej är färdigvuxna. Vad säger ni andra ?hur har ni gjort ni som har shettisar? mvh Solitza :bump:
 
Jag skulle INTE rida in min shettis vid tre års ålder....utan bvänta tills hon blev en 5-6 år.Shetlandshästen liksom tex islandshästen utvecklas lite senare än andra hästar och jag vill gärna se att alla låter sina hästar få chansen att utvecklas i sin tackt :rofl:Mitt tips:Låt henne bli några år äldre! :bump:
 
Hejsan!

Du kan rida in den som 3 åring men lika försiktigt som man rider in vilken ponny som helst. Shetlandsponnyerna tävlar i trav som 3 åringar och som 4 åringar får de tävla i monté (rider trav) :rofl:
 
Jag har inte låtit mina shettisar blivit insuttna förrän vid 4 års ålder. Och då har de endast blivit suttna på och skrittat ut en kort sväng i skogen.

Inridna blev de när de började närma sig 5 års dagen.

Låt din shettis vara något år till, det är det väl värt! Med en shettis har man ju många många roliga år tillsammans. Klarar man vänta tills de är färdiga så kan du glädjas med henne desto längre och du får en frisk och glad ponny som vill bli riden och körd
 
jag säger som dom andra vänta med inridningen tills hon är runt 5. Köra in henne kan du göra nu. Då har du två år på dig att köra henne och då har hon även hunnit sätta muskler tills inridningen börjar.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 377
Senast: Mabuse
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
883
Senast: Praefatio
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp