Bukefalos 28 år!

Inridning olika raser!?

Sv: Inridning olika raser!?

Jag vet inga tränare som sitter på sina galopphästar innan de är 2.

Tack för klargörande :). Jag kan väldigt lite om galopp - de går väl sina första löp som tvååringar? Så de rids in samma år?

Ursäkta TS, om jag kommer in på ett sidospår, jag bara frågar.
 
Sv: Inridning olika raser!?

ingen fara, jättesnällt du ville göra en lista...
jag tror du blandat ihop galopp med travet kanske? där körs de nog in så tidigt som vid 1års ålder har jag för mig 1,5 iaf.

Största anledningen till att jag gjorde denna lista överhuvudtaget var att jag ville se vad ni icke Islandshäst insatta fått lära er att man rider in islandshäst...

så det var lite lurigt gjort av mig för de flesta andra raser har jag faktiskt rätt bra koll på även om jag är mest insatt i islandshäst.

MEN det som chockerar mig är att man nu börjar rida in islandshästar så tidigt som vid 3års ålder...

det syns ju klart och tydligt att det ni skriver är en mer hälsosam syn på "vad ni tror" är den vanligaste åldern.

någon skrev 4-5år och det är ju endå relativt tidigt mot för bara några år sedan då man red in dem vid 5-6år snarare.

MEN jag vet inte om det kan vara som med halvbloden att folk känner sig pressade inför diverse bedömningar.
för man bedömmar ju islandshästar ridna vid 4års ålder nuförtiden så folk vill väl att de ska gå i alla tempon/form osv redan så tidigt.

sen är det ju så att även halvblod(tar dem som ex) växer länge upp till 8-9år som någon skrev.
men de utvecklas snabbare det måste man ju endå säga för det syns ju på bilder osv...

ett 3åringt halvblod ser ut som en vuxen häst för det mesta en 3årig islandshäst ser ibland ut som ett 1,5-2årigt halvblod, de kan vara i sin värsta växtfast med högt kors osv...

jag känner att folk med islandshästar tar efter hur halvblod/ponnyerna hanteras/rids osv...och det är ju alldeels för tidigt för islandshästar.

är jag konstig som blir chockad när folk börjar rida in sina islandshästar som 3åringar?
drar alla över en kam nu då jag anser att ingen islandshäst hur mogen den än ser ut att vara i kropp och huvud är mogen för att ridas så tidigt som vid 3år.

känns som att gämföra detta ex:

att rida ett halvblod som är 1,5år känns det bra/rätt?
även om den kanske mot förmodan ser ut som en vuxen häst ska man upp och rida för det?
kommer den hålla länge då?
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning olika raser!?

De går sällan löp innan hösten, rider man in på senvåren har man ändå gott om tid. 2-åringarna går få löp!
 
Sv: Inridning olika raser!?

Jag anser att hade alla hästar skulle ha fått en bra grund med t.ex. inkörning för mer mognad i tidig ålder så hade så många fler hästar fått en bra inridning vid 2-2,5 års ålder. Med då menar jag inte att man ska sitta och rida runt på hästen utan göra den bekant med att människan kan sitta uppepå också.

Travhästarna kör man in som 1-1,5 åring, sätter de för vagn och släpper dom sedan på bete och därefter fortsätter jobba med dom på hösten för att stärka kondition/muskler/ligament/senor.

Tycker det är svårt att sätta någon speciell ålder på raserna, alla utvecklas olika och t.ex. en ridponny kan utvecklas så otroligt olika beroende på vad den är för raser. Skulle kunna rida in en islandshäst som 3-åring och lära den stopp/framåt och svänga och sedan låta den vara, t.ex. över sommaren och låta den smälta allt och låta den mogna till sig.

Har ridigt in kallblodstravare och visst är det otrolig skillnad på en travare än en ridhäst som ska ridas in. Har en kompis som går hippologen och de har haft problem med en del "äldre" unga hästar (3-4 år) som ska ridas in som är skogstokiga medan den hästen de hade som var inkörd som var yngre tog det hela med ro. När jag red in de 2 kbl travarna som var 5 och 7 tror jag då sadlade jag på och satt upp med medhjälpare som höll i hästen, lärde den att skänklarna betyder framåt med hjälp av ljud och ledare som ledde igång hästen. 2:a gången satt jag upp själv och skrittade en säng, 3:e gången red jag ut själv i skogen ensam.

Travtränaren jag har jobbat hos rider in travhästarna när de är mentalt redo. Vissa senare och vissa som tidig 3-åring. Har hela sommaren ridigt ett 3-årigt sto som reds in i våras och det visade sig att när jag satt upp och red var det bara 2:a gången hon var utanför gårdsplanen med ryttare på ryggen. Då är man stencool och mogen för sin uppgift :D och hon är fortfarande lika stabil och trevlig att rida, även om hon galopptränas riden
 
Sv: Inridning olika raser!?

Har en kompis som går hippologen och de har haft problem med en del "äldre" unga hästar (3-4 år) som ska ridas in som är skogstokiga medan den hästen de hade som var inkörd som var yngre tog det hela med ro. När jag red in de 2 kbl travarna som var 5 och 7 tror jag då sadlade jag på och satt upp med medhjälpare som höll i hästen, lärde den att skänklarna betyder framåt med hjälp av ljud och ledare som ledde igång hästen. 2:a gången satt jag upp själv och skrittade en säng, 3:e gången red jag ut själv i skogen ensam.

Jag håller med dig till 100%, den grund man ger INNAN man börjar sitta på dom gör en enormt stor del av inridningen! Körning, absolut...men det kan även vara mycket tömkörning och annat.
Vi lägger en lång grund på våra hästar, med flera månader av ledövningar, longering och tömkörning...ibland under den tiden hänger man lite på dom, kanske sitter upp och av några gånger, longerar med hängande stigbyglar osv. Först när dom är totalt coola och avslappnade i detta jobb anser vi det vara någon idé att börja jobba dom uppsuttet, och då bara korta stunder växlat med det 'vanliga' arbetet. Ofta går det då helt odramatiskt, precis som du beskriver :)

Håller just nu bla på att rida in en rätt mycket äldre häst, ett 9årigt halvblod som inte varit speciellt mkt hanterad öht, och här känns det extra viktigt att gå väldigt långsamt fram.
Men hästfolk i allmänhet verkar väldigt fixerade vid just det där med ridningen...redan någon vecka efter att jag hämtat hem honom började folk fråga "har du börjat rida honom än då?" precis som om just DET vore den stora viktiga gränsen att komma över.
 
Sv: Inridning olika raser!?

Jag håller med dig till 100%, den grund man ger INNAN man börjar sitta på dom gör en enormt stor del av inridningen! Körning, absolut...men det kan även vara mycket tömkörning och annat.
Vi lägger en lång grund på våra hästar, med flera månader av ledövningar, longering och tömkörning...ibland under den tiden hänger man lite på dom, kanske sitter upp och av några gånger, longerar med hängande stigbyglar osv. Först när dom är totalt coola och avslappnade i detta jobb anser vi det vara någon idé att börja jobba dom uppsuttet, och då bara korta stunder växlat med det 'vanliga' arbetet. Ofta går det då helt odramatiskt, precis som du beskriver :)

Håller just nu bla på att rida in en rätt mycket äldre häst, ett 9årigt halvblod som inte varit speciellt mkt hanterad öht, och här känns det extra viktigt att gå väldigt långsamt fram.
Men hästfolk i allmänhet verkar väldigt fixerade vid just det där med ridningen...redan någon vecka efter att jag hämtat hem honom började folk fråga "har du börjat rida honom än då?" precis som om just DET vore den stora viktiga gränsen att komma över.

men oj vad jag håller med dig till punkt och pricka.
exakt så jobbar jag med när jag tränar/rider in.

Jag vill att varje steg ska sitta och att hästen ska vara stencool innan man går till nästa steg.
Är den inte det så går man tillbaka ett steg och upprepar.
själva ridningen är ju "ingenting" gämfört med allt förarbete, allt kan man ju lära in från marken och kan den det från marken är det ju ingen match att hoppa upp men hoppar man upp och slarvar/stressar med förarbetet(markarbetet) så kan man räkna med problem i ridningen senare även om det kanske inte märks direkt.

Man kan ju även bygga upp muskler och kondis från marken innan man börjar belasta den unga hästen.

visst inkörning är jättebra med, min vuxna islänning är inkörd reds dock in före men det märks att han hade behövt mer förarbete i inridningen som jag gav han i inkörningen.
det var inte jag som red in han men jag körde in honom.

nya unghästen tror jag dock inte jag ska köra in alls men vem vet.
men har redan två körhästar i varierande str och troligen blir det ännu en str så jag får i så fall köpa en tredje sele och vagn, känns väldigt dyrt.
(den andre islänningen är mindre och så har jag en minishettis med)

nej man blir ledsen på folks stress nuförtiden, vill de inte ha hållbara hästar som får leva ett långt och frisk liv? har de så himla bråttom med att hoppa upp och rida? rida verkar vara ALLT för många....
jag har ju hellre en hållbar häst man långsamt byggt upp under många år än snabbt kommer ut på tävlingsbanan för att sedan drabbas av skador.

jag tycker distans träningen verkar himla bra de stärker ju upp hästarna enligt något speciellt schema? har inte riktigt fattat men det verkar bra i alla fall...mycket skritt till att börja med många timmar/långa sträckor...
lite som vildhästarnas vandning efter mat...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Islandshäst Vilka typer av hästar rider ni som inte är islandshästar? Disciplin? Vilket föredrar du -gångartsträning eller något annat tex...
2
Svar
30
· Visningar
4 182
Senast: kryddelydd
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 834
Senast: scizofren
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 918
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp