Sv: Inridning

så klok. det finns en anledning till att vissa rider in hästar utan ett enda bocksprång medans andra blir proffs på att sitta kvar....
 
Sv: Inridning

Inte riktigt sant heller. Finns de som får hästar att sluta bocka när någon annan klant försökt först ;) Den som lär sig sitta kvar behöver INTE vara en dålig inridare!!

Och de som har haft tur att de haft så snälla hästar som inte bockat, medans andra har hästar med mer "naturligt" bock i sig. Hästar är individerr även här.

Kort sagt finns det de som ska hålla på med det här och de som gör bäst i att låta bli (eller ta ordentligt med god hjälp).:D
 
Sv: Inridning

Det är väl ändå ingen som har påstått det eller???

Sebaz Skrev: det finns en anledning till att vissa rider in hästar utan ett enda bocksprång medans andra blir proffs på att sitta kvar....

och det låter i mina öron som att en duktig inridare rider in sina hästar helt utan bock. ( vilket man i min värld aldrig kan garantera då hästar har "olika" mycket bock i sig som unghästar ... (samma sak som att vissa ettåringar är lugna i hagen medans andra brallar varje dag, ja du förstår vad jag menar)).
"medans andra blir proffs på att sitta kvar" låter i min värld som ett negativt uttryck om att de som inte klarar av att rida in utan bock (är dåliga) och får då glatt lära sig att sitta kvar eftersom deras hästar bockar (pga. att de är dåliga). och att då tro att de som kan sitta kvar är dåliga på att rida in vilket jag drar slutsatsen av av det jag skrev ovan så tycker jag det är dumt att påstå.
Det är väl alltid bra att vara bra på att sitta kvar? om inte anat för sin egen säkerhet :D

Men det kanske inte var såhär Sebaz menade med sitt inlägg och då ursäktar jag så mycket för mig.;)
 
Sv: Inridning

Jag tolkade det inte på samma sätt som dig då.

Sedan är det ju så att det finns olika sätt att rida in, och en del kör ju sitta kvar och trötta ut filosofin. Ofta går det jättebra när ägaren provrider och när hästen kommer hem men ingen fattar varför det blir en massa problem efter 6 månader. Alla har vi olika filosofier helt enkelt. Själv avskyr jag att sitta på bockande hästar.
 
Sv: Inridning

okej :)

Nej, det finns mycket som är roligare än det det håller jag verkligen med om:D;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 511
Senast: Honey07
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 604
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp