INRIDNING??

H

hotstuff

tänkte bara höra efter, när börjar man rida in unghästen som ska gå 3 års testet? och hur tränar man upp dem inför denna uppgift på bästa sätt. tacksam för svar!!
 
Man bör nog börja sitta på dem såhär års för att ge dem chansen att smälta det nya och hinna vila till sig kunskaper. Hellre lite och ofta med mkt vila än allt på en gång i långa pass.
 
hej! Vet inte hur det är med stora hästar, men ponnier rids iaf inte på treårstestet... träna mycket på att visa för hand, att stå still samt allmän lyhördhet. Och vänj den vid löshoppning.
 
jag kommer börja sitta på mig runt nyår eller strax där efter (innadess vänja henne vid sadel och longera ett par gånger, dock inget jag gör mycket då jag tycker det sliter alldeles för mycket på en ung häst), och sedan sakta rida in henne.
Kraven på själva treåstestet är inte sås tora på ridningen hästen ska kunna gå i alla gångarter i båda varven men form och om den springer in i galoppen spelar ingen roll, råkar det bli fel galopp så är det bara att brya av och fatta ny.
Dessutom så är det bara obligatoriskt ridprov för det hästar som är diplomberättigade, för övriga är det frivilligt.

Löshoppar då och då och så fram till tre årstestet, ca var 3:e vecka.
 
Vi har börjat med två av dem. De är vana vid träns och sadel, lite longerade/tömkörda samt suttna på och ledda med ryttare i skritt. De har även löshoppat/sprungit i ridhus ett par gånger. Nummer tre ska vi börja med om ett par veckor.

Vi tar det väldigt lugnt och arbetar inte mer än 2-3 ggr i veckan.
När de är vana vid allt det nya och det går att sitta på dem i skritt, ev trav, styra dem och de har fattat vitsen med löshoppning får de vila tills ca 1-2 månader innan 3-årstestet.

Björnvarps Gård
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 722
Senast: Mia_R
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 781
Senast: Grazing
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
813
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp