• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Calimero
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 087
C

Calimero

Har funderat en hel del på det här med inridning. Självklart är det bästa att sätta upp en så lätt ryttare som möjligt första gången.
Men då till min fundering! Har läst och sett på TV om olika utövare av NH, som efter någon veckas arbete med den oinridna hästen sitter upp utan några som helst problem. Då handlar det om vanliga normalviktiga män på 70-80 kg (kan jag tänka mig).
Är det kanske överdrivet att sätta upp den minsta personen man kan hitta i omgivningen, kanske kan man klara av det själv (ca 70 kg just nu, hihi)
Har själv inte utövat någon direkt form av NH utan rider "vanlig" dressyr och tänker på inridningen efter dessa normer.
Vad anser ni på det här forumet?? :confused:

jag har själv ridit in min ponny i stort sett själv och jag är inte lätt på något sätt. MEN(!) hon var redan från början ett muskelberg och har aldrig verkat besvärad på något sätt. Hade hon varit sämre musklad (sett lite mer ut som en "vanlig" treåring) så hade jag nog inte ridit henne själv första perioden.

Jag tror dessutom att balans och känsla är mycket viktigare än vikten och att personen som rider är ngn hästen har förtroende för.

det är ju inte vikten hästen reagerar på utan det faktum att någonting finns ovanpå den. Som bytesdjur kan hästar reagera starkt på det. Betydligt viktigare är det att ryttaren är smidig och har en mycket god balans för att inte störa hästen. I början sitter man på hästen så korta stunder att vikten inte är skadlig för hästen.

De fjuttiga minuter 3 gånger i veckan som man rider sin nyinridna häst på står den säkert ut med din vikt men naturligtvis är det bäst med en lätt ryttare.
//Djurjoruren, satt på diet inför inridning av ny bebishäst :angel: , bra mål, du får inte rida den förrän du minskat X antal kilo :p

Är det en shettis som ska ridas in så är det ju lite väl häftigt, men en vanlig häst kommer ju att få bära de där 70 kilona resten av sin karriär så varför inte. Min häst reds in av en man. En liten och lätt sådan, men inget barn. Själv väger jag närmare 70 kilo och det var ju jag som red hästen efter den där månaden hos inridaren och det gick hur bra som helst. Man rider ju inte alls länge eller ofta.

Man får ju tänka på att hästen inte är van vid extra vikt och heller inte vid att hålla balansen med en extra höjd på ryggen. Tar man det lugnt i början, jobbar korta stunder så tror jag inte alls det är någon fara. På island rids ju hästarna ofta in av "hästakarlar" och det brukar väl inte bli några problem :) Och det är ändå ponnystorlek på hästarna...

Rider man in hästen när den är mogen för det kroppsmässigt så ska 70 kg inte vara nåt problem... Man får ju se till hur hästen utvecklats och det kan ju skilja mycket från ras till ras. dessa karlar på island som rider in sina hästar av ponny storlek gör ju oftast inte det förens vid 5 års ålder.Det gäller alltså att se om hästens kropp har mognat tillräckligt för att bära dej och när den har det så är det bara att sätta i gång...Och som många andra poängterat,det gäller ju korta stunder i taget!det va min åsikt iaf ;)

Jag har suttit in min treåriga c-ponny själv nu senaste veckorna. Han är normal i kroppen och jag väger 55 kilo. Jag tror inte att tyngden är det som känns jobbigt för hästen utan mer att den har något på ryggen.

Piggy

fördelen med en lätt ryttare är att man slänger upp dom lätt på ryggen.

Just där har du en poäng....använd pall eller "lyfthjälp" vid uppsittning i början. Vikten (inom rimliga gränser) har nog inte så stor betydelse när man väl är uppe och i god balans :idea:

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 295
Senast: Gunnar
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 361
Senast: svea
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 321
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har... 2
Svar
29
· Visningar
5 413
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka