Inridningssadel

N

Nino

Då vi sålde en våra gamla inridningssadel till en tjej som haft jätteproblem att hitta en sadel till sin häst, söker vi nu med ljus och lykta efter en ny sadel.

Den gamla sadeln var en allround mot dressyr, märket är relativt okänt här i Sverige (kommer dock inte ihåg vad det hette). Men bättre sadel finns inte! Låg bra på alla våra unghästar (samma typ, hela bunten ;)), var störtskön att sitta i etc.

Har kollat lite på sadlar, tänkte att jag kanske ville ha med utbytbar bomvidd, har kollat lite på Wintec å är ganska sugen på en sån. Vill dock ha en lädersadel.

Så fram med alla förslag på sadlar, alla bukefalosare!
 
Vi har en Griffin, allround mot dressyr. Den köpte jag till mitt sto då hon var nyinriden och den passar fortfarande perfekt. Jag var skeptisk mot syntet till en början, men nu är jag jättenöjd. Skön att sitta i, varm sits på vintern och både lättskött och hållbar. Stoet är ganska vårdslös av sig. Plus att den knappt väger något.
Har beställt en åt valacken också, men kallblodssadlarna var tydligen helt slutsålda hos Hööks!
 
Vi har en Griffin dressyr och en Gold Medal Flatback till våra unghästar. Griffinsadeln är okej, men jag är bortskämd med min älskade Stübben :love:. Gold Medal sadeln var vi väldigt tveksamma mot att köpa. Dels är inte H**ks något ställe vi köper sadlar ifrån, och dels så ha vi inte hört mycket om sadeln alls.
En vän till farmor, som bor på Irland berättade dock att de sadlarna fanns i fler modeller där, och var tydligen mer spridda och omtycka där, så vi köpte en. Jag är nöjd med den, den är skön, och ligger bra på hästarna. Däremot så är inte läderkvaliteten den bästa, färgen "gnags" bort lite.
 

Liknande trådar

Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 850
Senast: ameo
·
Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 042
Senast: Leansman
·
Utrustning hej! går i tankarna att skaffa en bomlös sadel och för mig är det "helt nytt" så jag har inte så jättestor kunskap om alla märken...
Svar
6
· Visningar
1 682
Senast: bigganl
·
Utrustning Var med på en sadelutprovning med pållen igår. Tyvärr kändes det lite stressat och jag hann inte ta några bilder eller titta och klämma...
Svar
14
· Visningar
4 609
Senast: Veronika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp