Insamlingar till skolresor

Sv: Insamlingar till skolresor

När jag var lite satte föräldrarna in en summa på ett konto varje månad, typ 100kr och sen åkte vi på klassresa i sexan.

Nu får man väl inte göra så men det var klart smidigt och hade varit lätt att lösa om någon inte hade haft råd, läraren administrerade och det blev pengar över.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Eftersom det är en förening anknuten till skolan och inte privata föräldrar som ger pengarna/bidrag kan det vara helt möjligt för skolan att ta emot.

Hem och skola är en frivillig förening och det finns inget tvång att vara med eller delta i något. Officiellt. MEN i små samhällen där alla känner alla så är vi inne på precis det TS tar upp i trådstarten, det inofficiella "tvånget". Att inte dyka upp/inte ordna ersättare/inte baka/osv gör ju att den som smiter undan "stämplas" socialt.

Fast det tror jag inte spelar någon roll faktiskt, vi hade nog kunnat hävdat att vi var organiserade genom föräldrarådet på skolan, men kommunen sa som sagt nej till att skolan fick ta emot. Sen kan det säkert vara så att i erat fall att ingen har brytt sig om att fråga och så länge ingen säger något...
Fast jag undrar ändå hur skolan får det att fungera med kvitton/fakturor och vem som betalar? Den biten är ju väldigt noggrann eller ska vara i alla fall, och är det någon som påtalar det hela kan det nog ta en vändning väldigt fort. Bussar, teater osv är ju upphandlat för kommunen och det är väldigt noga med upphandlingsregler så att gå utanför det kan bli väldigt kostsamt.

Det man kan komma undan med är ju mindre saker, så som tex bjuda alla barnen på fika eller köpa in bollar till skolgården osv, men lägga in pengar för en buss till tex badhuset är ju en rätt dyr grej som måste faktureras på rätt sätt.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Som sagt kan det vara olika regler efterom tgd enligt mitt minne är bosatt i Finland.

Här gör hem och skola/föräldrarföreningar så. De säljer kaffe och kakor på föräldrarmöten och tillställningar, och ordnar sedan utflykter för barnen.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Om man inte lär sig sälja på en dag då? Om du har det jobbigt att knacka på en dörr och be folk köpa saker och dessutom har grupptrycket hängande över dig?
Då behöver man öva på det, eftersom det är ett måste inför framtiden att klara av att prata med främmande människor.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Jag kan hålla med om att tal och presentation kanske skolan kunde hjälpa eleverna lite mer med än de verkar göra men det där var väl lite väl hårt.

Stina är jätteblyg och har ångest för att knacka på främmande dörrar, lösning hon ska sälja sockor till skolresan. (Tror inte på den pedagogiken.)
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Som sagt kan det vara olika regler efterom tgd enligt mitt minne är bosatt i Finland.

Här gör hem och skola/föräldrarföreningar så. De säljer kaffe och kakor på föräldrarmöten och tillställningar, och ordnar sedan utflykter för barnen.

Aha jag hade missat att hon oxå bodde i finland! :D Det förklarar varför det fungerar för dem!
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Jag tror inte att skolan får ta emot sånt... Det svarade i alla fall våran kommun när vi frågade om vi föräldrar fick lämna en öronmärkt summa som skulle gå till bussresa till badhuset. Vi var alltså ett gäng föräldrar som var beredda att gå in med en summa pengar så alla barn på skolan skulle ha möjlighet att åka till badhuset ett par gånger per termin, just för att vi insåg att det faktiskt finns barn som inte kommer iväg. Vi skulle alltså inte be/kräva andra föräldrar utan vi räknade ut att vi kunde ha fått runt det ett år ialla fall och kunnat utvärdera det efter det, men vi fick som sagt nej...

Det hade nog fungerat om ni arrangerat det utan att blanda in skolan.
Sonen flyttade till en ny skola när mellanstadiet började, där fanns både väldigt rika o lite mindre bemedlade. Inför höstterminen så arrangerade vi en långhelg på Barnens Ö, vi hyrde ett kollo till vänskapspris via en förälder, turades om att laga mat. Nåja jag var inte arrangör, men med att organisera köket. Det var helt privat o utanför skoltid, ända kravet var att föräldrarna var med, arbetade i t ex köket. Kostnaden var mat o transport, o den var differentierad, hur det gjordes vet jag inte.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Det hade nog fungerat om ni arrangerat det utan att blanda in skolan.
Sonen flyttade till en ny skola när mellanstadiet började, där fanns både väldigt rika o lite mindre bemedlade. Inför höstterminen så arrangerade vi en långhelg på Barnens Ö, vi hyrde ett kollo till vänskapspris via en förälder, turades om att laga mat. Nåja jag var inte arrangör, men med att organisera köket. Det var helt privat o utanför skoltid, ända kravet var att föräldrarna var med, arbetade i t ex köket. Kostnaden var mat o transport, o den var differentierad, hur det gjordes vet jag inte.

Ja sånt fungerar ju självklart utmärkt, men vi ville försöka se till att barnen kunde få åka in till simhallen mer än en gång per termin för att underhålla sina simkunskaper och kommunen vägrar envist att gå med på en storlek större buss så ytterligare en klass kunde följa med utöver den obligatoriska åk 2 som har simundervisning varje vecka.
Det var även en del andra utflykter som vi hade planer på som skolan var med på men kommunen sa nej eftersom skolan själv inte hade pengar till det och vi föräldrar fick inte bidra ens på frivillig basis...
Det är ju som sagt helt frivilligt att samla in pengar och göra saker på fritiden om det inte ställs krav på närvaro och inte utesluter någon och det får inte organiseras med hjälp av skolan, förutom ev utskick av lappar till samtliga elever i klassen/skolan. Därför klarar sig skolresor och dyl utmärkt, men just som typ Hem&Skola där det är riktat till skolan är enligt våran kommun inte tillåtet.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Är det bara jag som tyckte att de där insamlingarna i skolan gav någonting tillbaka?

men jag är ju en född säljare också så mina grejer tog slut rätt så snabbt.

Jag avskyr att sälja och har ingen som helst lust att lära mig det. Jag vill inte och har aldrig velat det. Dessutom var det ju så hopplösa saker man skulle sälja i de där skolförsäljningarna, att det var obehagligt bara därför.

Nej, jag minns inget positivt av det, varken som barn eller förälder.

Jag tycker dessutom att rätt få av eleverna verkligen verkar gilla själva skolresorna. För mig känns hela grejen som något som en minoritet av föräldrar driver igenom, utan att jag riktigt fattar varför.

Betalar man sig fri slipper man åtminstone den värsta tidsspillan.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Usch, jag bävar redan för skolan och att detta med skolresor ska komma upp. Jag är inte ett dugg intresserad, men betala rätt av kan jag göra. Men då är man väl osolidarisk. Kanske. Vi har rätt segregerade skolor, bor man i området och går i skolan där har man förmodligen två stabila inkomster, eller en jättestor.

Där jag växte upp var det mycket mer blandat, den klassen hade många fler varianter.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Hmmm, nu kom jag på hur man på ett bättre och mer lärande sätt samlar in pengar. Ett sätt som är lite mer i takt med samhället och där man kan lära sig om ekonomi samtidigt och samarbeta på riktigt.

Av klassens 25 barn är säkert några bra på att baka, några på att sticka, några på att rita och några bra på att sjunga. Några är kreativa entreprenörer, några är bra på att sälja...

Det mest effektiva sättet att organisera klassen är i så fall att de bakar, stickar, ritar, spelar in DVD/CD, hittar/köper in strumpor/polkagrisar/gamla prylar att sälja osv efter vad de tycker är kul eller som verkar bra och de som tycker det är roligt att sälja har ett bord där de säljer resultatet.

(Vanlig nationalekonomi, om alla gör det de är bäst/minst dålig på så fungerar samhället/företaget/en grupp av länder på ett sätt tillsammans som genererar överskott.)

Men jag gillar fortfarande inte skolresor :sneaky: (utom dem som kanske handlar om tält, korv o cykel, aktiv teambuilding eller möjligen nyttiga o lärande museer i närmsta storstad över dagen.)
 
Senast ändrad:
Sv: Insamlingar till skolresor

Hmmm, nu kom jag på hur man på ett bättre och mer lärande sätt samlar in pengar. Ett sätt som är lite mer i takt med samhället och där man kan lära sig om ekonomi samtidigt och samarbeta på riktigt.

Av klassens 25 barn är säkert några bra på att baka, några på att sticka, några på att rita och några bra på att sjunga. Några är kreativa entreprenörer, några är bra på att sälja...

Det mest effektiva sättet att organisera klassen är i så fall att de bakar, stickar, ritar, spelar in DVD/CD, hittar/köper in strumpor/polkagrisar/gamla prylar att sälja osv efter vad de tycker är kul eller som verkar bra och de som tycker det är roligt att sälja har ett bord där de säljer resultatet.

(Vanlig nationalekonomi, om alla gör det de är bäst/minst dålig på så fungerar samhället/företaget/en grupp av länder på ett sätt tillsammans som genererar överskott.)

Men jag gillar fortfarande inte skolresor :sneaky: (utom dem som kanske handlar om tält, korv o cykel, aktiv teambuilding eller möjligen nyttiga o lärande museer i närmsta storstad över dagen.)

Det tycker jag oxå låter som en lysande idé! Fast då skulle man nog behöva få skolan med på noterna oxå.. Och som sagt, jag tycker oxå att skolresor ska vara enkla varianter som går ut på teambuildning! ;)
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Fast hur skulle det varit om det var en sak som att skolan tex hade ordnat med sånguppvisning. Ska den som är en dålig sångare ställa upp också för den behöver ju träna eftersom det finns tillfällen då man behöver sjunga i livet?

Jag har inga problem att prata med främmande människor idag men jag skulle faktiskt ha sjukt svårt att sälja skitkakor, salami eller strumpor som jag inte ens själv vill ha.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 642
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 944
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Det här stör mig lite just nu. Ok, jag har inget alls emot barns försäljning av Majblommor om våren, det är en slags tradition till och...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
15 754
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp