Insamlingar till skolresor

Sv: Insamlingar till skolresor

Jag kan sätta en peng på att de föräldrar som skrivit det där brevet själva var lärarens gullegris och mobbade andra barn under sin skoltid. Troligen är de utan någon som helst insikt om att de har varit och fortfarande är mobbare.

Det har du nog helt rätt i!

Tror många delar dina erfarenheter, tyvärr. Mobbning är nog ofta osynligt för den som aldrig drabbats själv.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Har inte läst hela tråden

Men mina båda döttrar som går i högstadiet där är det liknande försäljning som TS men detta går till ett barnhem i Bolivia, och sedan finns det möjlighet för tre elever i år 9 som får åka till detta barnhem, här tillfrågas ungdommarna och får bestämma själv en viss belöning ingår ifall de säljer över 10 stycken exempelvis korvar.

Jag har till viss del protesterat och tycker att redan i år 7 när de börjar på hösten att det tillsammans i klassen får välja ett projekt att samla pengar till och något som ligger närmare, än Bolivia och bestämma själv på vilket sätt pengarna ska tjänas

Jag gillar inte denna tiggeri form...
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Nej, fast det behövs inte...alla vet nog vilka som avses. Som sagt, det är en liten ort...och den här föräldern har inte gjort någon hemlighet av vad hen tycker om vår inställning, på föräldramöten o dyl.

Blir inte det förtal isåfall, eller är jag helt bakom flötet när jag tror det?
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Jag tycker att du ska ta upp detta med läraren. I och med att det gäller klassen så har det ju med skolan att göra och det är inte okej att använda nån sorts social utpressning för att få folk att ställa upp på förpliktelser utöver det som redan ingår (vilket jag kan tycka i maj månad är oändligt mycket med uppvisning, gårdsfest, utvecklingssamtal och planeringsdag). Så väldigt osympatiskt och oschysst gjort.

Samtidigt förstår jag den kniviga situationen, viljan att jobba kan ju helt klart sjunka om vissa barn inte behöver göra nåt utan deras föräldrar bara cashar upp. Detta borde barn och vuxna ha diskuterat tillsammans så att inte denna situation uppstått, kanske skulle de vuxna gemensamt kunnat göra en "lönelista" för jobb inom hemmet så att inget barn blev helt arbetsfritt + gemensamma insamlingsaktiviteter för de som hellre vill sälja bullar på torget än klippa gräset.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Är det bara jag som tyckte att de där insamlingarna i skolan gav någonting tillbaka? Det är ju inte bara målet som är poängen, utan också vägen till målet. Det ger massor att arbeta tillsammans i grupp, att ha ett gemensamt mål som alla arbetar för. Vi organiserade oss så att vi täckte upp större delen av vårt samhälle när vi sålde grejer, så att inte alla gick på samma gata och sålde eller stod på samma torg. Det gav en hel del i organisatorisk förmåga och vi lärde oss massor vad man får och inte får göra.

Dessutom lär man sig att sälja. Bara det är jättebra social träning.

Dock skötte vi elever det mesta själv vad jag kommer ihåg. Såg inte det som någon större börda att sälja grejer, men jag är ju en född säljare också så mina grejer tog slut rätt så snabbt.

Den som betalar sig fri går ju miste om vägen till målet. Och oftast är ju vägen till målet lika rolig som målet själv.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Är det bara jag som tyckte att de där insamlingarna i skolan gav någonting tillbaka? Det är ju inte bara målet som är poängen, utan också vägen till målet. Det ger massor att arbeta tillsammans i grupp, att ha ett gemensamt mål som alla arbetar för. Vi organiserade oss så att vi täckte upp större delen av vårt samhälle när vi sålde grejer, så att inte alla gick på samma gata och sålde eller stod på samma torg. Det gav en hel del i organisatorisk förmåga och vi lärde oss massor vad man får och inte får göra.

Dessutom lär man sig att sälja. Bara det är jättebra social träning.

Dock skötte vi elever det mesta själv vad jag kommer ihåg. Såg inte det som någon större börda att sälja grejer, men jag är ju en född säljare också så mina grejer tog slut rätt så snabbt.

Den som betalar sig fri går ju miste om vägen till målet. Och oftast är ju vägen till målet lika rolig som målet själv.

Ja du var en av de där som hade lätt att sälja... Om man inte lär sig sälja på en dag då? Om du har det jobbigt att knacka på en dörr och be folk köpa saker och dessutom har grupptrycket hängande över dig? Om du bor där de inte finns några grannar utan du måste be dina föräldrar skjutsa dig runt, de har egentligen inte heller tid men ställer upp suckande och stönande och varje misslyckad försäljning ger ännu mer suckar...
Att känna sig lite utanför i klassen och så inse att man är ännu mer utanför eftersom man inte lyckas sälja det förväntade målet...

Det mesta är jätteenkelt om man kan och har förutsättningarna, men i en klass får man inse att det finns väldigt många olika kunskaper och förutsättningar... Jag hoppade av klassresegrejen i åk 7, det tog alldeles för mycket tid från stallet och jag hade dessutom inte lust att vara med mina klasskompisar på en supar resa till Kos och det är faktiskt inget jag ångrar ens i dag...
Nu börjar det pratas om insamlingar till barnens klassresor, jag är otroligt tacksam över att det är fler familjer som oss, så just nu ligger ambitionsnivån att sälja fika på föräldramötena, det ligger alltid på åk 5, ordna lite disco i skolan och sedan åka och typ tälta och grilla korv med barnen.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

kl

Här har resorna och försäljningen slopats, just för att skolan ska vara gratis, och för att vissa föräldrar faktiskt inte har råd att sätta pengar på någon resa, än mindre möjlighet att sälja dyrt godis, toalettpapper eller hembakta kakor.

Man kan göra mindre resor som skolan ersätter, korta bussresor till någon lokal sevärdhet.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

kl

Här har resorna och försäljningen slopats, just för att skolan ska vara gratis, och för att vissa föräldrar faktiskt inte har råd att sätta pengar på någon resa, än mindre möjlighet att sälja dyrt godis, toalettpapper eller hembakta kakor.

Man kan göra mindre resor som skolan ersätter, korta bussresor till någon lokal sevärdhet.

Och tanken med det är bra, men här vid mitt barns skola har istället Hem och skola föreningen högt tempo och det är hela arbetsdagar, flitigt bakande och diverse säljande och snickrande man som förälder "får chansen" att ägna sig åt varje år. Att betala sig fri visade sig generera en löjligt hög och avskräckande summa. :banghead:
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Den måste ju kopieras och lämnas till rektor med kommentarer om att den inte heller delats ut till alla. (Eller måste och måste, men det är inte ok att försöka starta mobbing och dålig stämning)

(Övernitiska personer med för lite fritidsintressen borde bara inte få vara klassföräldrar.)
 
Senast ändrad:
Sv: Insamlingar till skolresor

kl på samma tema.

Inför min klass skolresa i lågstadiet så fick vi själva tillverka sakerna vi skulle sälja, framför allt på slöjden. Nu i efterhand var det väl kanske mer ett sätt att 'tvätta pengar' för skolan. Vi fick göra ljustakar, honungsvax ljus, mössor osv. Och detta såldes på en basar där föräldrar, vänner och annat folk fick komma.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Men vad är det som kostar då? Här har ju själva resorna slopats just för att ingen ska tvingas baka eller sälja skit.

Hem och skola får göra vad de vill utan att tvinga någon att delta.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Jag tycker iofs att det är en grundgrej att man bara ska behöva sälja saker man tror på. Själv minns jag det som kul att stå på torget och sälja hembakt men jobbigt och trist att knacka dörr och sälja julkalendrar och lotter som jag vill minnas att vi gjorde. Som jag minns det så kändes det heller aldrig jätteviktigt för mig att samla pengar till en resa, jag tror att en bättre och mer meningsfull övning i så fall skulle vara att samla pengar/saker till hjälporganisationer.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Vi harde julbasar istället för julfest i lågstadiet. Klassvis hade man fixat grejer att sälja, t.ex fick jag och min kompis låna en häst på vår ridskola och ha ponnyridning, medan någon annan ägde skog och sålde julgranar. Vissa klasser hade sytt eller byggt något.

Alla pengar till någon hjälporganisation, minns inte vilken.

Där fick man själv klura på hur man kunde fixa pengar, samtidigt som folk gärna ställer upp och hjälper då det är frågan om pengar till fattiga barn, inte rika som ska på klassresa.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Men vad är det som kostar då? Här har ju själva resorna slopats just för att ingen ska tvingas baka eller sälja skit.

Hem och skola får göra vad de vill utan att tvinga någon att delta.

"Guldkant på tillvaron" tror jag det brukar uttryckas som. Hem och skola ger i sin tur pengar/bidrag till simhallsbesök, teaterbesök, inköp av något tror jag också brukar tas upp.

Flitiga föreningen skriver färdiga arbetslistor så man vet vilken tid och på vilket pass man förväntas infinna sig och kan man inte får man själv ordna ersättare ;) Sociala tvånget verkar funka riktigt bra här i området med. :crazy:
 
Sv: Insamlingar till skolresor

"Guldkant på tillvaron" tror jag det brukar uttryckas som. Hem och skola ger i sin tur pengar/bidrag till simhallsbesök, teaterbesök, inköp av något tror jag också brukar tas upp.

Flitiga föreningen skriver färdiga arbetslistor så man vet vilken tid och på vilket pass man förväntas infinna sig och kan man inte får man själv ordna ersättare ;) Sociala tvånget verkar funka riktigt bra här i området med. :crazy:

Jag tror inte att skolan får ta emot sånt... Det svarade i alla fall våran kommun när vi frågade om vi föräldrar fick lämna en öronmärkt summa som skulle gå till bussresa till badhuset. Vi var alltså ett gäng föräldrar som var beredda att gå in med en summa pengar så alla barn på skolan skulle ha möjlighet att åka till badhuset ett par gånger per termin, just för att vi insåg att det faktiskt finns barn som inte kommer iväg. Vi skulle alltså inte be/kräva andra föräldrar utan vi räknade ut att vi kunde ha fått runt det ett år ialla fall och kunnat utvärdera det efter det, men vi fick som sagt nej...
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Det kan vara annorlunda här i Finland, men jag gissar att de inte ens här får göra så. Pengar får de samla in, men kräva att alla ska vara med? Nej.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Eftersom det är en förening anknuten till skolan och inte privata föräldrar som ger pengarna/bidrag kan det vara helt möjligt för skolan att ta emot.

Hem och skola är en frivillig förening och det finns inget tvång att vara med eller delta i något. Officiellt. MEN i små samhällen där alla känner alla så är vi inne på precis det TS tar upp i trådstarten, det inofficiella "tvånget". Att inte dyka upp/inte ordna ersättare/inte baka/osv gör ju att den som smiter undan "stämplas" socialt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 641
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 944
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Det här stör mig lite just nu. Ok, jag har inget alls emot barns försäljning av Majblommor om våren, det är en slags tradition till och...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
15 722
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp