Insamlingar till skolresor

Sv: Insamlingar till skolresor

Om dagens system är enda sättet att åka på skolresa, och dessutom skolresor så pass ofta som idag snarare befäster dåliga mönster i klassen än något annat, så ser jag enbart en pedagogisk vinst med att sluta med dem. Det behövs inget förbud för det.

Men är det verkligen så? Det är inte alls min erfarenhet, snarare tvärtom.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Brödbak på hemkunskapen tycker jag var ett bra förslag.

KL
Mina barns klasser har haft två skolresor, en i femteklass och en i nionde. Väldigt uppskattat av mina barn, men resan i nian var en skidresa och för de som inte åker skidor var det väl begränsat kul, men det fanns ju simhall och det fanns lite olika andra aktiviteter där också.
All insamling för dem var genom att anordna loppmarknad (jäklars vad de sålde, de fick in ca 10000 på en dag) och sedan baka för att sälja på till exempel valdagen. De anordnade ett disco för yngre elever (när de gick i nian fixade de allt utom transport av läsk etc, medan i femman så gjorde föräldrarna mera). De fick ihop hela summan de behövde genom detta. Men visst blev det lite extra pengar som vi fick lägga, tex skidhyra.

Jag tycker att ekvationen är svår rent generellt med dessa resor.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Men är det verkligen så? Det är inte alls min erfarenhet, snarare tvärtom.

Det låter ju som att många inte direkt har uppskattat sina skolresor, eller uppskattat dem enbart jämfört med något man upplevde som än värre när man pratar om det, tycker jag.

resan i nian var en skidresa och för de som inte åker skidor var det väl begränsat kul, men det fanns ju simhall och det fanns lite olika andra aktiviteter där också.
.

Det du beskriver skulle jag se som ett exempel på en rätt dålig skolresa, även om mina egna barn råkade gilla att åka skidor. Precis som ett ridläger, där de som inte rider kan träna löpning i skogen, vore en trist resa för många.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Det låter ju som att många inte direkt har uppskattat sina skolresor, eller uppskattat dem enbart jämfört med något man upplevde som än värre när man pratar om det, tycker jag.

Jag tror inte man kan dra några större växlar på det. Det finns ju rätt många som inte gillat sin skolgång också men samtidigt en hel del som uppskattat den också.

Personligen tror jag att "rollerna" är rätt cementerade även innan ev. klassresor och att de kan ha som funktion att man faktiskt lär känna varandra bättre (vilket ger viss plats för omvärdering av "roller").

På de skolresor jag varit med på har jag fått uppfattningen att en klar majoritet tyckt att de varit jätteroliga. Sedan kan man säkert spela en roll och låtsas att det är kul men det är inte alltid lätt att bedöma.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Det är ju inte gemensamma insatser för ett gemensamt mål, det är utdelning av försäljningsuppdrag till enskilda personer, för ett mål för några.

Gemensamma insatser för gemensamt mål är -alla bakar bullar tillsammans och säljer dem sedan utanför ICA i team. Alla elever plockar skräp efter en festival i kommunen, eller packar kuvert tex. Sådant kan säkert vara bra för sammanhållningen. Ett fixat disko eller en teaterföreställning kan nog tex vara både teambuildande och utbildande, organisation, ekonomi, städning osv.

Och som sagt, att skolresan ska vara väl planerad och vettig, teambuildande eller utbildande (inte supande el mobbande) och sluten omröstning för om den ska bli av. (om inte läraren bedömt att teambuildingaktiviteter är nödvändiga såklart, men då borde väl skolan betala.) För att inte tala om alternativet ovan då, inte genomföras alls...
Ja, skolresan till danmark i nian var ren katastrof. Det kostade föräldrarna i alla fall tillräckligt för att det förmodligen smärtade ordentligt i hushållsekonomin med tanke på skolans upptagningsområde och mitt enda bestånde minne är att till och med jag, som var en av de mesigaste i klassen drack mig redlös på varma elefantöl. :o Jag kan ju förstå att en del lärarna kände sig tvugna att stärka sig med alkohol för att överleva pärsen...

Några månder senare var jag på klassresa i gymnasiet. Vi åkte ut i skogen och sov i vindskydd, lärde oss orientera och åt korv som skolan skickat med. Man lärde sig något vettigt och det verkade finnas lösningar för de som inte hade egen sovsäck osv. Man lärde sig något vettigt och kostnaden måste ha legat på mindre än en tiondel av vad danmarksresan kostade.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Jo det är klart man sa att de var jätteroliga till de andra, det gjorde jag också :p Ingen skulle kunnat gissa att jag inte älskade skolresor. (Möjligen mamma om det knep, speciellt iofs den där sista som jag lyckades slingra mig ur med nässelfeber. -Oooh nejdå det eh gör inget.)

(Minns inte exakt hur de röstades igenom, men i öppen handuppräckning skulle jag röstat för...)

Man lär sig ganska kvickt att det är enklare och roligare att ha liknande åsikt som övriga och fröken.
 
Senast ändrad:
Sv: Insamlingar till skolresor

Exakt detsamma för oss och skogen. De som hade xtra sovsäckar lånade ut. De som hade mögliga tält kröp in i andras osv. Alltihop med lite lagom mycket alkohol för att vara spänande men inte tillräckligt för fylla.

Samma klass klassresa till Danmark däremot blev rejält blöt för vissa.
 
Senast ändrad:
Sv: Insamlingar till skolresor

Man lär sig ganska kvickt att det är enklare och roligare att ha liknande åsikt som övriga och fröken.

Ja, jösses, ja. Annars hade man ju behövt klara av att hantera både skolreseeländet och dessutom att öppet inför alla stå för att man inte tyckte att det var roligt när man skulle tycka det. Och det helt utan stöd.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Det är ju inte gemensamma insatser för ett gemensamt mål, det är utdelning av försäljningsuppdrag till enskilda personer, för ett mål för några.

:bow::bow::bow::bow:

/Migo
som aldrig deltog i vare sig insamlingsprojekt, fritidsdagar eller skolresor. Jag led tillräckligt av mobbarna under den obligatoriska undervisningstiden, min fritid skulle jag hellre dött än spenderat med dem. Det räckte gott med att sitta inlåst på toa på rasterna.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Jo det är klart man sa att de var jätteroliga till de andra, det gjorde jag också :p Ingen skulle kunnat gissa att jag inte älskade skolresor. (Möjligen mamma om det knep, speciellt iofs den där sista som jag lyckades slingra mig ur med nässelfeber. -Oooh nejdå det eh gör inget.)

(Minns inte exakt hur de röstades igenom, men i öppen handuppräckning skulle jag röstat för...)

Man lär sig ganska kvickt att det är enklare och roligare att ha liknande åsikt som övriga och fröken.


Men vad välanpassade ni var när ni var yngre.
Jag minns nog att jag sa att allt var skiiiittrååååkigt, för det var ju coolare än att vifta på svansen och säga att något var kul (även om man faktiskt tyckte det var kul).

Upplever inte att barn stryker vuxna medhårs särskilt mycket idag heller. Mina elever är brutalt ärliga i de allra flesta fall. Sedan beror det lite på klassrumsmiljön också - om den är tillåtande så att man vågar säga vad man tycker eller inte. Väldigt negativa elever kan man få om det finns negativa informella ledare (elever) som inte "tillåter" nån att tycka om sin lärare eller skolans aktiviteter öht. Med en positiv ledare brukar klassen våga säga som den tycker och framförallt: de vågar tycka att det är roligt i skolan. Kanske är lika med klassresorna - men jag har svårt att tänka mig att man inte vågar säga att det var trist om det nu var det - det svåra brukar vara att säga tvärtom, att gilla en skolaktivitet öppet.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

De coola i min klass var bra i skolan och höll med läraren. (Utan att plugga speciellt mycket naturligtvis)

Efter att (när vi var 10-11 år ) ha totalförlorat mot hela klassen + lärare om att Barnens ö var vidrigt äcklig eftersom en 30 årig kvinna hade sex med en 12 åring, så höll jag mig någorlunda på mattan. Övriga, speciellt läraren (som idiotförklarade mig), tyckte den var finkulturell, vilket den säkert också var.

I övrigt varför skulle det vara fel att vilja passa in i sin egen klass som man tycker mycket om, i den åldern? Fiiinare att vara rebell, nope tycker inte det. Även om naturligtvis finkulturen tycker det.

Trist förresten för omgivningen att vara neg hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Insamlingar till skolresor

De coola i min klass var bra i skolan och höll med läraren. (Utan att plugga speciellt mycket naturligtvis)

Efter att (när vi var 10-11 år ) ha totalförlorat mot hela klassen + lärare om att Barnens ö var vidrigt äcklig eftersom en 30 årig kvinna hade sex med en 12 åring, så höll jag mig någorlunda på mattan. Övriga, speciellt läraren (som idiotförklarade mig), tyckte den var finkulturell, vilket den säkert också var.

I övrigt varför skulle det vara fel att vilja passa in i sin egen klass som man tycker mycket om, i den åldern? Fiiinare att vara rebell, nope tycker inte det. Även om naturligtvis finkulturen tycker det.

Trist förresten för omgivningen att vara neg hela tiden.


Haha, nej jag känner inte igen mig i det du skriver. Att de coola skulle hålla med läraren hela tiden, det hände nog aldrig nånsin under min skoltid, speciellt inte i slutet av mellanstadiet eller i högstadiet.

Skönt för dina lärare då, som hade medhåll från de tongivande eleverna. Måste ha förenklat deras arbete avsevärt, men jag tror inte att det är det vanligaste - vare sig förr eller nu.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Sedan beror det lite på klassrumsmiljön också - om den är tillåtande så att man vågar säga vad man tycker eller inte.

Det beror ju på vilken stämning det är i klassen och vilken sorts saker som har status och ses som fint, vilka som är tongivande. Personligen har jag aldrig i mitt liv varit inne i ett klassrum på grund- eller gymnasieskolenivå där jag upplevt stämningen som tillåtande, varken som barn eller som förälder. Däremot har det varit lite olika saker i olika klassrum som varit lätta/svåra att säga.

Men visst, i en tillåtande miljö vågar man säga vad man tycker. Men det är ju till föga hjälp när miljön inte är tillåtande.

Jag fick massor av skit när jag sa att något var trist eller dåligt när jag gick i skolan (å andra sidan slapp man få stryk för att man hade bra betyg, för det hade nästan alla).
 
Sv: Insamlingar till skolresor

KL

Jaha, då var det dags igen :banana:
fick för några veckor sen hem en lapp med barnet om nya försäljningar, och borde väl anat oråd...ty på den delen som skulle kryssas i och återsändas fanns följande alternativ:

JA, självklart ställer jag upp för klassen!!!
och
NEJ, jag vill inte

dvs oerhört nyanserat och taktfullt :grin:
Kryssade iallafall inte i något av alternativen, utan sände tillbaka lappen med en skriven hälsning att vi gärna bidrar direkt med motsvarande summa som barnet skulle sälja för istället.
Idag fick jag höra att alla barn utom mitt och ett till fått ett brev (utdelat i skolan av den drivande förälderns barn) angående försäljningen.
Mitt barn hade bett att få läsa en kamrats brev, och berättade för mig att det stått om de som "inte ställde upp", och att de flera gånger omnämnts på ett nedsättande vis.
Ringde en bekant som har barn i samma klass och bad henne läsa upp brevet och det stämde...flera gånger nämndes "tyvärr vill inte alla hjälpa till" och "de som inte ställer upp för klassen", och det beklagades vidare hur övriga nu skulle tvingas sälja så mycket mer nu pga dessa genomusla typer.

Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska bli arg eller skratta åt eländet.
Det är en liten ort där de flesta har koppling till varandra på olika sätt.
Kanske är det bara deras sätt att skapa lite dramatik i vardagen, som man bör unna dem? Lite komiskt ÄR det faktiskt hur man kan låta en sån här sak få sådana proportioner. Samtidigt tycker jag synd om dem som kanske hade velat säga nej men inte vågar stå emot Cookiezilla & co...själv är jag liksom 'konstig' ändå i deras ögon, så det gör mig inget att de stärks i den uppfattningen.
Hoppas bara mitt barn slipper gliringar...
 
Senast ändrad:
Sv: Insamlingar till skolresor

Rent krasst tycker jag att det är skolans ansvar. Att föräldrar lägger upp för mobbning av elever, knutet till skolans verksamhet, borde inte vara ok. När de håller på så borde skolan helt enkelt förbjuda försäljningar o dyl att ske organiserat i och med hjälp av skolan?

(Omogna jag säger att de ska dela ut lappar där de informerar om att alla inte kunnat hålla en juste ton och de därför måste förbjuda det, och att det är tråkigt att alla inte kan hålla sig från mobbning etc, men man ska ju inte sjunka till deras nivå såatte. :p)

Nej, men jag tycker att du ska ta upp det med skolan. Vill de hålla på med försäljning och resor på fritiden får de väl göra det, de som vill?
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Jag kan sätta en peng på att de föräldrar som skrivit det där brevet själva var lärarens gullegris och mobbade andra barn under sin skoltid. Troligen är de utan någon som helst insikt om att de har varit och fortfarande är mobbare.

Jag har åkt på en enda klassresa i mitt liv och det var långt ifrån positivt, och då var ändå de värsta mobbningsåren förbi... Det var 20 år sen och jag har efter den resan alltid aktivt undvikit liknande situationer eftersom jag mobbats upp till vuxen ålder. Till och med på den utbildning jag precis avslutat förekom det utfrysning...

Nä, ta ett snack med rektorn om det här så får denne bemöta den mobbande föräldern. All vidare info om försäljningen bör skötas utanför skolan.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Gud vad tramsigt. Jag hade ringt direkt till den som skrivit brevet.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Håller med övriga om att det låter otroligt tramsigt. Det borde väl gå att prata med ansvarig lärare? Nu gick jag visserligen i de lägre årskurserna på 90-talet, men skulle en elev dela ut kuvert (om det sen rörde sig om brev från hens förälder gällande skolresan eller inbjudningskort till ett kalas spelade ingen roll), skulle alla barn få varsitt, det hände att det inte var så och då "beslagtog" läraren breven. Finns det någon vettig förälder i klassen som fick ett brev, som kan visa läraren? Det borde väl vara "bevis" nog för att den här tramsiga lågstadiegrejen i alla fall inte ska få förekomma i skolan, med barnen som vapen?

Ingen kan tvinga någon att vara med. En del är mer "pyssliga" och/eller säljande än andra, och vad är skillnaden på att lägga pengarna direkt till klasskassan utan att passera en fånig försäljning än att mamma/pappa köper allt trams som barnen ska sälja?
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Ja, visst är det tramsigt. Så till den milda grad att jag inte riktigt kan ta det på allvar :p
Utifrån sett är ju det vettigaste det Niphredil var inne på, ringa till den förälder som skrivit brevet och fråga vad dom håller på med. Men jag är rätt säker på att hen är så avogt inställd att det inte skulle ge något. Vi har liksom redan fastnat i låsta positioner, eftersom hen sedan innan vägrar se min familjs ovilja att sälja som något annat än en personlig förolämpning, trots att vi lugnt förklarat att vi helt enkelt inte har tid samt gärna bidrar på annat sätt.
Hen har liksom investerat en massa identitet i sin roll som fixande och styrande klassförälder, och vill väl genom brevet visa hur sårad hen är över (det hen ser som) vår brist på uppskattning.
Fast det blir ju bara så smått O_o

Ska tala med klassläraren...om inte annat så är det ju faktiskt inte tillåtet att dela ut sådant här i skolan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 641
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 944
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Det här stör mig lite just nu. Ok, jag har inget alls emot barns försäljning av Majblommor om våren, det är en slags tradition till och...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
15 724
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp