INSÄNDARE: Varna oss ryttare för pågående vägarbeten

Vad var det för person på kommunen eller Svevia som tyckte att det var en bra idé att sladda och lägga på nytt grus på Gamla Gånsviksvägen klockan 19 en fin majkväll när många är ute och rider eller tar sig till och från ridskolan?

Är väl standard att de inte varnar. Jag bor längs med en mindre asfaltsväg som är alldeles för trafikerad av stora fordon mot vad den är gjord för så varje vår brukar de behöva laga hål med oljegrus eller liknande. De sätter visserligen upp skyltar om vägarbete vid båda ändarna av vägen men för oss som bor på mitten kommer det alltid som en överraskning någon dag när man till häst, bil eller fots tar sig hemifrån.

Vad trist att de inte varnar! Jobbigt om man måste ta sig förbi för att komma hem till stallet!
Men hur ofta varnar de för vägarbeten om det inte är på väldigt trafikerade vägar?
I stan tex ser man ju ofta skyltar om "vägarbete vecka x-x", men jag gissar att vägen förbi en ridskola kan vara lite mindre?

Det är den här typen av insändare som jag tänker får många att tycka att hästmänniskor är ett jobbigt, priviligierat släkte.
Ja verkligen. Insändaren var ju riktigt otrevlig dessutom. Varför skulle man inte tänka att man kan fixa vägen en solig kväll klockan 19? Hur ska kommunen kunna hålla koll på vilka dagar och tider (och väder) som är ok eller inte?

Om hästarna blir rädda för vägarbeten får man ju sitta av. Man kan säkert be dem pausa tillfälligt också när man tar sig förbi, om det inte finns någon annan alternativ väg att rida på.

Men hur ofta varnar de för vägarbeten om det inte är på väldigt trafikerade vägar?
I stan tex ser man ju ofta skyltar om "vägarbete vecka x-x", men jag gissar att vägen förbi en ridskola kan vara lite mindre?

Just eftersom vägen ligger vid en verksamhet så är det väl extra viktigt att verksamheten informeras om det. Även om vägen är liten. Det är inte så svårt att informera de som bor eller har verksamhet vid vägen. Speciellt vid en liten väg så borde det vara en självklarhet. Att bibehålla goda relationer med grannarna.

Just eftersom vägen ligger vid en verksamhet så är det väl extra viktigt att verksamheten informeras om det. Även om vägen är liten. Det är inte så svårt att informera de som bor eller har verksamhet vid vägen. Speciellt vid en liten väg så borde det vara en självklarhet. Att bibehålla goda relationer med grannarna.
Om vägarbetet hindrar en från att åka på vägen är det ju viktigt att meddela. Det lär dock inte som att vägen var avstängd utifrån insändaren? Det känns inte rimligt att kommunen (eller företaget som fixar vägen) ska tänka på att meddela om allting som skulle kunna skrämma hästarna.

Ja verkligen. Insändaren var ju riktigt otrevlig dessutom. Varför skulle man inte tänka att man kan fixa vägen en solig kväll klockan 19? Hur ska kommunen kunna hålla koll på vilka dagar och tider (och väder) som är ok eller inte?

Om hästarna blir rädda för vägarbeten får man ju sitta av. Man kan säkert be dem pausa tillfälligt också när man tar sig förbi, om det inte finns någon annan alternativ väg att rida på.

Tiden äger jag inget om. Den är väl lika bra som nån annan. Men det borde informerats om det i förväg. Ridskolan kunde informerats så kunde de lagt ut det på sin hemsida och FB-sida och sätta upp en lapp på lämplig plats på ridskolan så har alla medlemmar chans att få infon.

Om vägarbetet hindrar en från att åka på vägen är det ju viktigt att meddela. Det lär dock inte som att vägen var avstängd utifrån insändaren? Det känns inte rimligt att kommunen (eller företaget som fixar vägen) ska tänka på att meddela om allting som skulle kunna skrämma hästarna.

Om inte annat så borde de informat så att man kunde hålla sig ur vägen för dem. Iaf de som bor längst vägen och de verksamheter (ridskola och företag/butiker) så att de kan minimera mängden trafik så att arbetet går snabbt och smidigt.

Det kostar så lite att informera de närmast berörda. En granne kan ju ha planerat att ha hem bekanta just då och så är vägen inte lätt framkomlig. Då kan grannen välja att bjuda hem sin vän en annan dag.

Du tycker inte att ett e-mail/telefonsamtal till ridskolan är rimligt? Jag säger inte att ridskolan ska få ha nån åsikt om när det ska göras bara informeras om när och vad.
Nej jag tycker inte det. Jag tänker att det är orimligt att de som planerar vägarbeten ska kunna hålla koll på vad som påverkar just ridskolan och inte. Jag tar för givet att de gör någon slags bedömning och informerar om vägen inte kommer kunna användas, precis som de gör vid alla vägarbeten, men inte mer än så. Det är inte så lätt för folk att veta vad hästar kan skrämmas av eller vad som ställer till med problem när man ska rida ut.

Jag kan tycka att man skulle vara glad att någon faktiskt sköter om och kostar på vägen och vi vet inte heller om det faktiskt har informerats bara att den här ryttaren tydligen inte känt till det och är så pass grinig att det till och med blir till en insändare.

Jag förväntar mig information om min stallägare planerar något som kommer störa över det vanliga. Stallägaren vet ju mer om vad som skrämmer hästarna, vad som hindrar olika aktiviteter osv. Andra aktörer såsom kommunen, företag osv kan knappast förväntas tänka på sånt. De behöver tänka på om arbetet kommer störa trafiken i stor utsträckning, inget mer.

Jag förväntar mig information om min stallägare planerar något som kommer störa över det vanliga. Stallägaren vet ju mer om vad som skrämmer hästarna, vad som hindrar olika aktiviteter osv. Andra aktörer såsom kommunen, företag osv kan knappast förväntas tänka på sånt. De behöver tänka på om arbetet kommer störa trafiken i stor utsträckning, inget mer.

Jag menar inte just för att det är en ridskola där. Utanför att det är en verksamhet där. Sen får ju verksamheten själv vidta de åtgärder (om några) de anser lämpliga. D.v.s. verksamheten får anpassa sig efter vägarbetet. Men då måste verksamheten ges en chans att göra det också.

Jag menar inte just för att det är en ridskola där. Utanför att det är en verksamhet där. Sen får ju verksamheten själv vidta de åtgärder (om några) de anser lämpliga. D.v.s. verksamheten får anpassa sig efter vägarbetet. Men då måste verksamheten ges en chans att göra det också.
Jag tycker fortfarande att det är orimligt. Det finns ju verksamheter överallt. Ska alla alltid få information så fort det är något arbete som ska göras även om vägen fortfarande är öppen?

Det är verksamheter vid alla vägar och alla vägarbeten, detta är ju uppenbarligen ett mindre arbete som är avklarat på några timmar där det dessutom är framkomlighet under tiden. Det är orimligt att tro att man kan informera om alla vägarbeten som görs.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 170
Senast: Sharpless
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 555
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 124
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 148
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka