Insekts tips

ufot

Trådstartare
Sommaren närmar sig och med det sommarens plåga, insekterna.

Jag skulle behöva era bästa tips på produkter och liknande för att göra sommaren så bra som möjligt för både mig och hästen.

Det jag ”vet” att jag behöver är flughuva, både till hage och ridning.

Jag rider i princip bara ut och tyvärr har vi mycket kräk. Flugmedel används, men det ”räcker” tyvärr inte.

Jag har kollat på Taurs hemsida, de har en flughuva för ridning och en för hage. Någon som testat?

Alla tips mottages tacksamt så vi kan fortsätta med våra långa, lugna uteritter hela sommaren.

Hur är det med flugtäcken, är de bra? Hästen har inte eksem och där vi står är det inte jättemycket kräk i hagen, men desto mer i skogen där vi rider.
 
Vill man skydda hästen är det flugtäcke och luva/fly veil som gäller. Vilka täcken som är bäst tycker jag varierar med vilken sorts sattyg man vill skydda hästen mot. Några är bättre mot knott, andra är bättre mot större saker. De allra tätaste, de som också tar solen, kan dock också bli riktigt, riktigt varma under. Vilket man skall vara medveten om soliga dagar.

Det finns även flugtäcken för ridning.
 
Passar på att fråga på samma tema, provade flugtäcke för ridning förra sommaren men fick in många flugor under täcket, finns det bättre modeller eller funkar de bara inte så bra generellt?

Som svar på ursprungsfrågan, använder flughuva och flugtäcke i hagen plus medel (ultrashield och skillingarydsalva) när det är som värst. Flugpannband och ridflugtäcke vid ridning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: BornAgain
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är medryttare till en d-ponny som är en dam med mycket åsikter och en stark vilja på både gott och ont. Hon är extremt känslig...
Svar
5
· Visningar
1 126
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp