Insektsspray i katthem

Bukefalos 30 år!

MissFideli

Trådstartare
Jag har väldiga problem med flugor och de tar sig in via dörren trots myggnät. Fick tips om att spraya nätet med insektsspray typ Radar, men vilket vågar man använda i ett hem fullt med katter? Jag kan spraya utåt och ha dörren öppen då och efter, men jag kan inte hindra katterna att gå igenom den dörren eftersom det är enda vägen in. Behöver nog bara spraya på övre delen dock, så borde inte vara nån risk för att de får spray på sig.
20260819_174043.webp

Du kan ju prova klisterfällor och se om de minskar över tid. Annars kör ju restauranger med UV lampor. Undviker själv gärna för mycket gifter

• Gilla
Reactions: Sel
Ett litet tips från en annan person som har krigat mot flugor är att försöka bekämpa beståndet utomhus. Det finns fällor att sätta upp nära huset med lockbete som stinker jättegott för flugor och brukar kunna fånga flera 100. Även jättestora klisterlappar att sätta på fasaden om man ser att flugorna "samlas" längs husväggarna. Inomhus är klisterlappar på fönster och ihärdighet med flugsmällan tyvärr mina bästa tips :(

Jag brukar spreja med Renons.
Den är godkänd för både människa, hund och häst (står inget om katt).

Är det flugor inne så sprutar jag runt om i rummet. De dör ganska så fort.

Använder den både på mig själv och hunden när vi är ute i skogen.

1787208386591.webp

Jag brukar spreja med Renons.
Den är godkänd för både människa, hund och häst (står inget om katt).

Är det flugor inne så sprutar jag runt om i rummet. De dör ganska så fort.

Använder den både på mig själv och hunden när vi är ute i skogen.

Visa bifogad fil 189794

Jag hade kollat noga om det är ok för katter eftersom saker som är ok för andra däggdjur kan vara dödliga för katter.

Jag använder trikem renons mot fästingar och mygg på mig själv. Den innehåller icaridin, som anses vara ett lågriskpreparat när det gäller akut tox.

Skulle dock inte spraya det inomhus utan bra vädring och inte så att katterna kan få vätskan på sig (inte med något preparat som inte är uttryckligen godkänt för katt). På torrt tyg som de inte har kontakt med hela tiden är jag inte orolig.

Låter dock som att andra metoder hade varit förstahandsval för dig @MissFideli

Jag använder trikem renons mot fästingar och mygg på mig själv. Den innehåller icaridin, som anses vara ett lågriskpreparat när det gäller akut tox.

Skulle dock inte spraya det inomhus utan bra vädring och inte så att katterna kan få vätskan på sig (inte med något preparat som inte är uttryckligen godkänt för katt). På torrt tyg som de inte har kontakt med hela tiden är jag inte orolig.

Låter dock som att andra metoder hade varit förstahandsval för dig @MissFideli

Flugorna sitter i princip bara på översta halvan av myggnätet, så nån risk att de ska få på sig via det känner jag är obefintlig. Har googlat UV-lampor men de får högst blandade recensioner. Bl.a att flugor är de djur som det hjälper minst emot, däremot tar den nyttodjur. Men så är det väl med allt, svårt att veta vad man ska tro. Vore himla skönt med nått som stoppar dom från att sätta sig på nätet dock.

Hur gör du med vitlöken?
Jag upptäckte det genom att jag blandar skivad färsk vitlök i olivolja samt lite citrongräs (aromaolja) och smörjer hästarna att flugorna avskyr det som pesten så ibland låter jag det stå framme i en liten skål vid ytterdörren om vi har mycket flugor och dom verkar avsky det. Kan vara värt att testa. Kanske kan du bara skiva upp en vitlök och lägga i en skål brevid fönstret och se vad som händer till och börja med?

Jag upptäckte det genom att jag blandar skivad färsk vitlök i olivolja samt lite citrongräs (aromaolja) och smörjer hästarna att flugorna avskyr det som pesten så ibland låter jag det stå framme i en liten skål vid ytterdörren om vi har mycket flugor och dom verkar avsky det. Kan vara värt att testa. Kanske kan du bara skiva upp en vitlök och lägga i en skål brevid fönstret och se vad som händer till och börja med?

Eller hänga i dörrhållet. Ska testas!

Liknande trådar

• Vad ska jag göra
  • Kattungar - vad ska man säga..?
  • Urinvägsinfektion ? Annan fundering ??
  • Snuskiga katter!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar