Inseminera i annat land?

Fast personen jag syftar på har hästarna som företag. Ändå kommer de inte åka med hästen, för de anser tydligen att förbudet gäller även dem.
Hm, ja. Knepigt när det är så nytt. Man vet ju så lite om hur de nya lagarna omsätts i praktiken.
Himla synd att hingsten inte står på EU-station. Då gissar jag att det hade gått alldeles utmärkt att skicka sperman.
 
Jag kan nog inte kolla någon annans häst försäkring, men jag tipsar henne om det.

Nej vi får väl se hur det blir. Synd om hon måste välja ny hingst då hon inte har hittat någon hon gillar i Sverige.

Även om resan skulle vara genomförbar rent lagmässigt kanske det inte är jättelämpligt att skicka sitt sto till ett annat land. Just nu ändras ju rekommendationer från en dag till en annan, hästen riskerar att bli fast i Danmark och det lär ju kosta om den behövs stallas upp där för en längre period.

Jag hade aldrig tagit den risken.
 
Även om resan skulle vara genomförbar rent lagmässigt kanske det inte är jättelämpligt att skicka sitt sto till ett annat land. Just nu ändras ju rekommendationer från en dag till en annan, hästen riskerar att bli fast i Danmark och det lär ju kosta om den behövs stallas upp där för en längre period.

Jag hade aldrig tagit den risken.
Jag känner hingstägaren och hon skulle isf ta mkt väl hand om stoet så det är nog ingen fara på så sätt. Stoet står hos tränare i vanliga fall med så det är nog ingen ökad kostnad heller.
 
Det som går som gods är inte hästar på betäckning. Det är varor som behövs i landet som livsmedel, sjukvårdsutrustning, saker till industrin och så vidare. I det här fallet är ju hästen inte egentligen en vara utan något man skulle ta till Danmark för att utföra en tjänst på. Inget som är direkt livsnödvändigt i dessa tider. Dessutom skärper man upp reglerna hela tiden så det finns en klar risk att om det skulle gå idag när man kollar så går det inte den dagen hästen verkligen åker.
Tänk också på att hästen måste ha ett hälsointyg utfärdat av distriktsveterinär, kan vara tveksamt om dom prioriterar något sådant nu när det kommer att bli mer belastning även för dom när någon blir smittad.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 928
Senast: iNHALE
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 522
Senast: Masse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp