inspänning och longering.

A

attack

ska longera en häst imorrn, som har problemet att den inte vill ta stöd på ytter, skjuter ut bogar hit o dit...som så fort man tar i ytter så får den halvt panik och bara spänner sig.

fick tips av tränaren att longera med inspänning så att den får en totalt helt stilla och stabil "hand" som han kan söka kontakt med.

hästen är bra musklad, gått tillome msv, går alltså i bra balans och är balanserad när han väl har kontakt på ytter och förtoende för handen, så de är ingen omuskald obalanserad häst.

vet nu att de är bättre att tömmköra men jag är inte så bra på de, och eftersom de är en stabil "hand" som han ska våga ta stöd på så väljer ja longera istället.

nu frågan bara, hur ska man sätta inspänningen på ytter och inner?
ska man ha dom lika långa eller ska ytter va lite kortare?
 
Sv: inspänning och longering.

undrar bara, hur brukar ni sätta linan? ja brukar sätta den direkt i bettet när hästen är inspänd, är de bra eller ska den sitta runt nacken och fäst på andra sidan bettet?

har sett folk göra på många sätt och undrar bara vilket som är bäst?
 
Sv: inspänning och longering.

fick nu precis svar på min fråga om inspänningen, dom ska va lika långa...kanske lite självklart igentligen..
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 268
Senast: lundsbo
·
Dressyr Jag köpte en unnghäst (3 år) för två veckor sedan, hon som har ridit in hästen har antagligen haft en ganska hård hand vilket medfört...
2
Svar
21
· Visningar
3 314
Senast: Vitsippan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 804
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 579
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp