Stark/tung unghäst

Tycker hästen låter spänd helt enkelt. Så hade felsökt lite efter varför.
Det kan vara tänder, bett, ryttare, sadel, allmänt trötta muskler, stressat psyke, nån låsning, svår exteriör, oupptäckt skada, knasiga hovvinklar eller allmänt ömma hovar, växtperiod etc
Är det svårt är nåt fel.

En bra equiterapeut/kiropraktor brukar kunna upptäcka spänningar och diskutera lite vad de kan komma av.
Jag hade vilat hästen några veckor och passat på att checka av den. Även om hästen nyss vilat kan den behöva det igen om den växer. Och vila en inriden tre åring är aldrig fel liksom...
 
Jag ska testa tömköra idag, hästen har aldrig blivit tömkörd. Men behöver såklart orka bära sig själv innan jag kan förvänta sig att han orkar bära sig själv + mig med vanliga hjälperna från ryggen. Försöker rida ut 2 av 4 pass i veckan (följer flyinge modellen- 4 pass i veckan) och hoppas det ska ge resultat, mycket för att det skall vara kul att bli riden och få lyfta lite extra på benen, ska absolut försöka hitta någon bra runda i skogen där det blir lite extra fokus på stt röra sig och arbeta utan att det blir för ”tråkigt” 😊
Tycker att det låter mkt med 4 pass / vecka varav 2 på banan, på en 3-åring. Dessutom har du ju bara haft den i 2 veckor. Låt den acklimatisera sig lite och ta det lugnare med ridningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 537
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 947
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 956
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Jag har en ny häst, femårigt sto, rörligt men väldigt grön och efter i utbildningen. Hon går framförallt inte fram för skänkel. Hon är...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 912
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp