Stark/tung unghäst

Ronjaaa

Trådstartare
Jag köpte en unnghäst (3 år) för två veckor sedan, hon som har ridit in hästen har antagligen haft en ganska hård hand vilket medfört att hästen går med huvudet upp mot taket oavsett om jag håller i eller har nästintill glappande tyglar. Muskler behöver garanterat byggas upp så han orkar bära sig själv och låter allt ta sln tid. Frågan jag har är egentligen vad jag ska göra för att få han att acceptera bettet och handen. Inga större problem att svänga och har bra framåtbjudning, men formen blir obekväm för både hästen och mig. Ska börja använda milda inspänningar vid longering när formen/musklerna blivit bättre, något annat jag kan göra eller bara fortsätta kämpa på och visa att jag har mjuk hand i ridningen? Hästen är skadefri och kommer börja träna för dressyrtränare om några veckor
 
Jag köpte en unnghäst (3 år) för två veckor sedan, hon som har ridit in hästen har antagligen haft en ganska hård hand vilket medfört att hästen går med huvudet upp mot taket oavsett om jag håller i eller har nästintill glappande tyglar. Muskler behöver garanterat byggas upp så han orkar bära sig själv och låter allt ta sln tid. Frågan jag har är egentligen vad jag ska göra för att få han att acceptera bettet och handen. Inga större problem att svänga och har bra framåtbjudning, men formen blir obekväm för både hästen och mig. Ska börja använda milda inspänningar vid longering när formen/musklerna blivit bättre, något annat jag kan göra eller bara fortsätta kämpa på och visa att jag har mjuk hand i ridningen? Hästen är skadefri och kommer börja träna för dressyrtränare om några veckor
Det behöver inte alls handla om att tidigare ryttare haft hård hand. För att en häst ska svara korrekt måste vi lära den hur den ska svara. Förmodligen har man inte lärt denna unga häst det än.
Och om du själv är osäker på hur man utbildar unghästar är det nog så att du behöver tränarhjälp på plats. 😊
 
Tänker som @tuaphua att det inte alls behöver handla om att tidigare ryttare haft en hård hand, däremot kanske ni inte gör på samma sätt, känns annorlunda att ha på ryggen (det påverkar balansen - och hästen kanske försöker hålla balansen genom att hålla upp huvudet) osv.
Har du provridit? Hur kändes det då, kändes det likadant? Såg det likadant ut när tidigare ryttare red? Har den samma typ av träns, nosgrimma, bett som innan? Har hästen vargtänder kvar?
 
Tänker som @tuaphua att det inte alls behöver handla om att tidigare ryttare haft en hård hand, däremot kanske ni inte gör på samma sätt, känns annorlunda att ha på ryggen (det påverkar balansen - och hästen kanske försöker hålla balansen genom att hålla upp huvudet) osv.
Har du provridit? Hur kändes det då, kändes det likadant? Såg det likadant ut när tidigare ryttare red? Har den samma typ av träns, nosgrimma, bett som innan? Har hästen vargtänder kvar?
Det skulle vara min första tanke - hur ser det ut i munnen?
 
Gick den likadant med förra ryttaren? Jag hade inte tänkt att förra ryttaren måste ha varit hård i handen. Antingen har den inte fått lära sig hur den ska bära sig (och då bör den ha gått på samma sätt med den som red innan) eller så rider du på ett annat sätt så att hästen inte förstår dig.
 
Nejdå, unghästvan är jag, utbildad som unghästutbildare och även jobbat med det under 5 års tid 😅 därför jag ställer frågan här för jag kommer inte fram till någon bra anledning själv.. vargtänder är borta, hästen var likadan under hon som ridit in hästen och under provridning, samma träns och bett, har beställt ett nytt lite mildare, hästen är som sagt omusklad och behöver självklart börja jobba i den änden men
Tänker som @tuaphua att det inte alls behöver handla om att tidigare ryttare haft en hård hand, däremot kanske ni inte gör på samma sätt, känns annorlunda att ha på ryggen (det påverkar balansen - och hästen kanske försöker hålla balansen genom att hålla upp huvudet) osv.
Har du provridit? Hur kändes det då, kändes det likadant? Såg det likadant ut när tidigare ryttare red? Har den samma typ av träns, nosgrimma, bett som innan? Har hästen vargtänder kvar?
Hästen är väldigt grön i utbildningen, jag är utbildad unghästutbildare och jobbat med det i 5 år 😊 muskler är självklart prio ett, är inte det att hästen ska böja på nacken och tvinga ner han, utan bara få en bekväm kontakt. Han har haft samma träns och sadel (sitter bra) som innan, går på ett fullcheek bett och inte velat byta eftersom det både varit ny ryttare och plats men ska göra det, något förslag på något bra? Spanat in Bianca från fager, brukar alltid rida med eggbett på unghästar och hålla det så milt som möjligt i vanliga fall 😊
 
Nejdå, unghästvan är jag, utbildad som unghästutbildare och även jobbat med det under 5 års tid 😅 därför jag ställer frågan här för jag kommer inte fram till någon bra anledning själv.. vargtänder är borta, hästen var likadan under hon som ridit in hästen och under provridning, samma träns och bett, har beställt ett nytt lite mildare, hästen är som sagt omusklad och behöver självklart börja jobba i den änden men

Hästen är väldigt grön i utbildningen, jag är utbildad unghästutbildare och jobbat med det i 5 år 😊 muskler är självklart prio ett, är inte det att hästen ska böja på nacken och tvinga ner han, utan bara få en bekväm kontakt. Han har haft samma träns och sadel (sitter bra) som innan, går på ett fullcheek bett och inte velat byta eftersom det både varit ny ryttare och plats men ska göra det, något förslag på något bra? Spanat in Bianca från fager, brukar alltid rida med eggbett på unghästar och hålla det så milt som möjligt i vanliga fall 😊
Men om du är utbildad unghästutbildare med flera års rutin borde du väl veta hur man lär en häst att svara korrekt på hjälper och hur man lär en unghäst att använda kroppen korrekt?
 
Ja just därför jag frågar här, för det jag kan och lärt mig hjälper inte.. ska självklart ta hjälp utav tränare när hästen är redo så någon kan se en i verkligheten och ge hjälp från marken. Har som sagt inte haft han så länge men inte heller stött på såhär ”hård” häst tidigare heller..
 
Ja just därför jag frågar här, för det jag kan och lärt mig hjälper inte.. ska självklart ta hjälp utav tränare när hästen är redo så någon kan se en i verkligheten och ge hjälp från marken. Har som sagt inte haft han så länge men inte heller stött på såhär ”hård” häst tidigare heller..
Har du provat att tömköra och se om du kan få hästen att jobba annorlunda då? Jag hade nog ridit ut i skogen utanför stigarna och sett om hästen kan hitta en annan balans då.
 
För mig låter det som rätt enkelt löst med att rida hästen fram till bettet. Inte erbjuda den en hand att lägga sig i utan bara lätt kontakt. Prova lite olika bett, testa bettlöst. Träna på, låt hästen vila lite. Mjuk och konsekvent. Hittills har jag aldrig mött en häst där kontaktproblemet inte är en utbildningsfråga eller stressrelaterat men i de fallen är det äldre felutbildade hästar.
 
Jag ska testa tömköra idag, hästen har aldrig blivit tömkörd. Men behöver såklart orka bära sig själv innan jag kan förvänta sig att han orkar bära sig själv + mig med vanliga hjälperna från ryggen. Försöker rida ut 2 av 4 pass i veckan (följer flyinge modellen- 4 pass i veckan) och hoppas det ska ge resultat, mycket för att det skall vara kul att bli riden och få lyfta lite extra på benen, ska absolut försöka hitta någon bra runda i skogen där det blir lite extra fokus på stt röra sig och arbeta utan att det blir för ”tråkigt” 😊
 
Ja just därför jag frågar här, för det jag kan och lärt mig hjälper inte.. ska självklart ta hjälp utav tränare när hästen är redo så någon kan se en i verkligheten och ge hjälp från marken. Har som sagt inte haft han så länge men inte heller stött på såhär ”hård” häst tidigare heller..
Jag får nog inte riktigt ihop det. Du skriver att den springer med huvudet mot taket men samtidigt beskriver du den som tung? Hur kan den bli tung och lägga sig i handen om huvudet är uppe i taket?
 
Alltså med tung menar jag att den ligger på och är stum inte att han hänger sig i bettet och kurar ihop sig, fel ordval av mig och gick inte att ändra inlägget.. 😅
 
Jag fattar inte.

Hästar bär sig själva hela tiden i hagen. Det är inget vi behöver lära dem, det kan de redan. Att hästen är hård etc i munnen - låt den vara det. Ta din mjuka lätta kontakt på tygeln och gå inte med på att den hänger. Innebär det att du bara kan skritta, gör det tills du har en kontakt hästen accepterar och respekterar. Man måste krypa innan man kan gå. Sen successivt gå över till korta sträckor i trav men samma där, erbjud en kontakt men inte ett stöd. Hästen bär sitt huvud där det är bekvämt för stunden.
 
Alltså med tung menar jag att den ligger på och är stum inte att han hänger sig i bettet och kurar ihop sig, fel ordval av mig och gick inte att ändra inlägget.. 😅
Då måste den lära sig att vänta. Vanligaste problemet är att ryttaren blir kvar i en konstant förhållning och det blir aldrig bra.
 
Alltså med tung menar jag att den ligger på och är stum inte att han hänger sig i bettet och kurar ihop sig, fel ordval av mig och gick inte att ändra inlägget.. 😅
Då låter det som att hästen behöver ridas fram mer? Jag skulle inte fokusera på huvudets placering eller tygelkontakt till en början då, utan bakdel och att hjälpa hästen hitta balansen under ryttare.
 
Ett tips är att inte använda inspänningar på unghäst, inte på häst för huvudtaget. Dem påverkar hästens huvudposition inte magmuskler å bäcken m.m som är de kroppsdelar/muskler bland annat som har med samling å göra. inspänningar skapar spänningar å gör hästar mer framtunga. (något veterinärer skriver om också)

sen skulle jag bara rida ut i skogen på en 3 åring, ibland på banan, å då kortare stunder med fokus på att rida framåt i bra tempo. gå på lite stigar så de får lyfta på benen mm. deras kroppar är inte färdig utvecklade och inte redo för något "tuffare arbete". man ska inte ha bråttom med unghästar å inte glömma att man inte rider för ofta. 3 år = 3 dgr per vecka.
 
För mig är det inte viktigt var hästen går med sitt huvud eller om den är väldigt jämn eller inte i sin kontakt när den är 3 år. Mina bebisar repeterar bara under en kort tid på hösten vad dom gjorde innan treårstestet och dom som är mogna för det hoppas in och vilar sen en lång period igen. Jag tycker du verkar ha höga krav på din bebis och hade antingen tagit hjälp av tränare som ser er i verkligheten eller låtit hästen vila lite.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 534
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 945
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 955
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Jag har en ny häst, femårigt sto, rörligt men väldigt grön och efter i utbildningen. Hon går framförallt inte fram för skänkel. Hon är...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 910
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp