Bukefalos 28 år!

Inspänning vid longering

Vanliga, traditionella inspänningstyglar. Mjukare modell om det är en häst som har svårt att ta stöd på bettet och hårdare om det är tvärtom.

Har testat lite andra varianter typ halsförlängare och kombination av över och undertygel mha graman men jag tycker de vanliga fungerar bäst.
 
Ingen alls då jag inte tycker att unghästen är hjälpt av det.

Däremot så jobbar vi mkt med övergångar, snabba sådana. Samt bommar för att få till en ärlig rygg- och bakbensaktivitet.
 
numera ingen alls, föredrar att longera med kapson eller liknande, ger hästen möjlihet på ett mjukt sätt hitta balans och form.
Förut använde jag chambon och anser fortfarande att det är en av de bättre hjälptyglarna även om de flesta hästar tenderar att gå på bogarna med den.
 
Inspänningstyglar med gummiring, så det blir lite elasticitet o inte så "stumt". Funkar bra, chambon har jag haft men hon får "panik" av den så den använder jag inte längre.
Har insp.tyglar vid tömkörning oxå.
 
Enbart kapson. Det enklaste sättet att lära en unghäst att själv hitta rätt form och balans, istället för att lära den ifrån början att hänga sig i bettet/tygelns stöd.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 321
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: liiinnea
·
Utrustning Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 293
Senast: Zacci
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
427
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lastnät till bil
  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp