Inspiration från tråden bo hemma länge

cetzyboy

Trådstartare
En fundering så här på fredagen.
Jag har 3 barn min sambo 1. Mitt yngsta bor hos sin pappa i hemstaden och mina äldsta har jobb och flyttat hemifrån. De slutade skolan fick jobb och skaffade sig eget inget konstigt med det.
Sambons dotter slutade skolan , fick jobb och bor kvar hemma numer hos sin mor eftersom hon inte klarar mina regler som att plocka undan efter sig, tvätta sina kläder, säga till om man skall äta så jag vet hur mycket mat jag skall laga alternativt kommer pojkvännen med ska han ha mat. mm
Tycker ni det är okej att hon då köper häst för en "bra "slant och månadskostnaden är typ mer än vad en bostad skulle kosta här och bo kvar hemma ??
Vet inte riktigt vad som gäller hos mamman men hos oss var det "all inclusive" pappan gjorde precis allt och när jag kom in i bilden blev jag ju en del av detta .
Jag tycker det är okej om man pluggar eller inte har råd att flytta hemifrån, men jag ser det som lyxliv, bo hemma allt fixat och kunna ha häst eller har jag fel ? Vill ha massor med åsikter !!!
 
En fundering så här på fredagen.
Jag har 3 barn min sambo 1. Mitt yngsta bor hos sin pappa i hemstaden och mina äldsta har jobb och flyttat hemifrån. De slutade skolan fick jobb och skaffade sig eget inget konstigt med det.
Sambons dotter slutade skolan , fick jobb och bor kvar hemma numer hos sin mor eftersom hon inte klarar mina regler som att plocka undan efter sig, tvätta sina kläder, säga till om man skall äta så jag vet hur mycket mat jag skall laga alternativt kommer pojkvännen med ska han ha mat. mm
Tycker ni det är okej att hon då köper häst för en "bra "slant och månadskostnaden är typ mer än vad en bostad skulle kosta här och bo kvar hemma ??
Vet inte riktigt vad som gäller hos mamman men hos oss var det "all inclusive" pappan gjorde precis allt och när jag kom in i bilden blev jag ju en del av detta .
Jag tycker det är okej om man pluggar eller inte har råd att flytta hemifrån, men jag ser det som lyxliv, bo hemma allt fixat och kunna ha häst eller har jag fel ? Vill ha massor med åsikter !!!
Det bestämmer väl hennes mamma? Om hon tycker det är ok att de sambor så är det väl ok.
 
En fundering så här på fredagen.
Jag har 3 barn min sambo 1. Mitt yngsta bor hos sin pappa i hemstaden och mina äldsta har jobb och flyttat hemifrån. De slutade skolan fick jobb och skaffade sig eget inget konstigt med det.
Sambons dotter slutade skolan , fick jobb och bor kvar hemma numer hos sin mor eftersom hon inte klarar mina regler som att plocka undan efter sig, tvätta sina kläder, säga till om man skall äta så jag vet hur mycket mat jag skall laga alternativt kommer pojkvännen med ska han ha mat. mm
Tycker ni det är okej att hon då köper häst för en "bra "slant och månadskostnaden är typ mer än vad en bostad skulle kosta här och bo kvar hemma ??
Vet inte riktigt vad som gäller hos mamman men hos oss var det "all inclusive" pappan gjorde precis allt och när jag kom in i bilden blev jag ju en del av detta .
Jag tycker det är okej om man pluggar eller inte har råd att flytta hemifrån, men jag ser det som lyxliv, bo hemma allt fixat och kunna ha häst eller har jag fel ? Vill ha massor med åsikter !!!

Om ni tillåter det så. Mer bekymmersamt att hon inte vill flytta hemifrån själv.
Men nej, jag hade inte varit okej med att serva någons liv så. Bo kvar kan man väl, men hjälp till och kanske bidra ekonomiskt eller spara till egen lägenhet. Men inte bara ha en lön för ”kul”.
 
Är hennes mamma ensam, hon kanske tycker det e jätte bra med sällskap hemma? Tänker att det får bli mellan dom två att bestämma hur dom vill ha det. Det som kan bli jobbigt är att styra sin privata ekonomi om hon nån gång skall flytta hemifrån, det kunde båda föräldrarna kanske diskutera med varandra hur man ska informera om.

Om hon ibland kommer hem till er och bor över, är väl egentligen bra, hon borde ju ha någon relation till er fortfarande, men att hon inte bor hos er fast. Kan förstå det känns frustrerande om hon inte följer era/dina regler som låter vettiga när hon är på besök dock, det måste du och pappan lösa med henne.

Ofta när man blir äldre brukar man ju självmant tröttna på att bo hemma. Fast vet iof om en del som kan bo tillsammans med föräldrarna hur länge som helst.

Flytta själv hemifrån ganska tidigt och hade inte stannat mer än "nödvändigt" men ja folk är ju olika.
 
Okej, då är det ju två frågor som ni behöver diskutera du och din man. Hur ni ser på hennes utveckling och vad ni ska ta betalt för att hon bor hemma samt vad hon förväntas göra i hushållet.
Japp håller med dig men det gör inte sambon. Har försökt under ett par år att föra diskussionen han tycker inte det är något problem alls varken med pengar eller vad hon skall göra . Han ser det inte som nån big deal att när jag ändå tvättar tar hennes med eller lagar mat åt två eller 4 . Egentligen är det väl inte så men tycker en ung vuxen måste lära sig ta ansvar bor man hemma följer man reglerna som gäller där . Jag ser det som ett steg att lära sig ta ansvar i mina ögon curlar man inte en ung vuxen , inte ett barn heller för den delen
 
Är hennes mamma ensam, hon kanske tycker det e jätte bra med sällskap hemma? Tänker att det får bli mellan dom två att bestämma hur dom vill ha det. Det som kan bli jobbigt är att styra sin privata ekonomi om hon nån gång skall flytta hemifrån, det kunde båda föräldrarna kanske diskutera med varandra hur man ska informera om.

Om hon ibland kommer hem till er och bor över, är väl egentligen bra, hon borde ju ha någon relation till er fortfarande, men att hon inte bor hos er fast. Kan förstå det känns frustrerande om hon inte följer era/dina regler som låter vettiga när hon är på besök dock, det måste du och pappan lösa med henne.

Ofta när man blir äldre brukar man ju självmant tröttna på att bo hemma. Fast vet iof om en del som kan bo tillsammans med föräldrarna hur länge som helst.

Flytta själv hemifrån ganska tidigt och hade inte stannat mer än "nödvändigt" men ja folk är ju olika.
Nä mamman har ny familj och bonusbarn. Nu hälsar hon ju inte på utan bor ju här när hon är här.

Det som är frustrerande är att jag får lösa det han tar aldrig en diskussion med henne jag påstår att han inte vågar. När han sa ifrån för att för andra gången på en dag att skjutsa henne (tar ca 1 h t o r ) samma dag så grät hon krokodil tårar och då självklart fick hon skjuts
 
Jag bodde hemma till jag var 25, hade hästar och både pluggade och jobbade om vartannat. Betalade inte hem men hjälpte till med företaget, städade, handlade och lagade mat.

Hade aldrig så pass bra lön att jag hade råd med eget boende i och med hästarna och plugg, var först när jag fick 60% på ena jobbet och andra jobbet erbjöd mig en lägenhet som jag kunde flytta. Och med ännu mer timmar nu kan jag ha häst igen :).

Hade jag inte hjälpt till hemma och och bidrog till mat inköp så hade de nog i alla fall krävt att jag betalade hem. Vilket är en ganska liten sak att be om när den boende inte bidrar öht till hemmet.
 
Nä mamman har ny familj och bonusbarn. Nu hälsar hon ju inte på utan bor ju här när hon är här.

Det som är frustrerande är att jag får lösa det han tar aldrig en diskussion med henne jag påstår att han inte vågar. När han sa ifrån för att för andra gången på en dag att skjutsa henne (tar ca 1 h t o r ) samma dag så grät hon krokodil tårar och då självklart fick hon skjuts
Du har inte ett problem med en styvdotter. Du har ett problem med din sambo.
 
Det där är emellan er två.
Hade det varit min sambo hade han fått klart för sig att antingen hjälper dottern till eller så får han fixa extra jobbet om dottern vägrar. Jag skulle vägra fixa efter en vuxen person för att föräldern frågar. Skulle väldigt lätt strunta i att tvätta personens kläder m.m. Om det inte hjälps till. Samma om en vuxen vill att jag ska väcka denne istället för att ställa väckarklockanoch faktiskt gå upp. Visst kan jag väcka, mina metoder kommer dock inte vara uppskattade...
Hjälpa till med pengar till hushållet beror på om hela lönen går till nöjen/lyxkonsumtion eller om en vettig summa går till sparande för framtida boende.
 
Nä mamman har ny familj och bonusbarn. Nu hälsar hon ju inte på utan bor ju här när hon är här.

Det som är frustrerande är att jag får lösa det han tar aldrig en diskussion med henne jag påstår att han inte vågar. När han sa ifrån för att för andra gången på en dag att skjutsa henne (tar ca 1 h t o r ) samma dag så grät hon krokodil tårar och då självklart fick hon skjuts

Jaha :) men om det fungerar för ny sambo och mammans familj så borde det val inte påverka dig så mycket när hon är där, mer än att man kan tycka att dom är för snälla kanske.

Vet inte helt hur man definierar bor hos med två familjer, där är det nog många som tänker olika. Om hon bor flera veckor hos sin mamma sen är hos er nån dag för att sen åka tillbaka "hem" igen, blir det för mig hälsar på.

Kan nog hålla med @em-pirre mfl det är nog sambon och du som borde bli överens om hur ni vill ha det.
 
En fundering så här på fredagen.
Jag har 3 barn min sambo 1. Mitt yngsta bor hos sin pappa i hemstaden och mina äldsta har jobb och flyttat hemifrån. De slutade skolan fick jobb och skaffade sig eget inget konstigt med det.
Sambons dotter slutade skolan , fick jobb och bor kvar hemma numer hos sin mor eftersom hon inte klarar mina regler som att plocka undan efter sig, tvätta sina kläder, säga till om man skall äta så jag vet hur mycket mat jag skall laga alternativt kommer pojkvännen med ska han ha mat. mm
Tycker ni det är okej att hon då köper häst för en "bra "slant och månadskostnaden är typ mer än vad en bostad skulle kosta här och bo kvar hemma ??
Vet inte riktigt vad som gäller hos mamman men hos oss var det "all inclusive" pappan gjorde precis allt och när jag kom in i bilden blev jag ju en del av detta .
Jag tycker det är okej om man pluggar eller inte har råd att flytta hemifrån, men jag ser det som lyxliv, bo hemma allt fixat och kunna ha häst eller har jag fel ? Vill ha massor med åsikter !!!

Tycker det är okej så länge mamman tycker det.
Jag hoppas jag aldrig mina barn kommer känna att de ska behöva flytta om de själva inte vill det. Förr eller senare vill nog de flesta skapa ett eget bo, men det kan vara olika när man känner sig redo.
 
Japp håller med dig men det gör inte sambon. Har försökt under ett par år att föra diskussionen han tycker inte det är något problem alls varken med pengar eller vad hon skall göra . Han ser det inte som nån big deal att när jag ändå tvättar tar hennes med eller lagar mat åt två eller 4 . Egentligen är det väl inte så men tycker en ung vuxen måste lära sig ta ansvar bor man hemma följer man reglerna som gäller där . Jag ser det som ett steg att lära sig ta ansvar i mina ögon curlar man inte en ung vuxen , inte ett barn heller för den delen
Kan inte han ta dom grejerna när hon är hemma då? Jag lever i ett på ett sätt ganska ojämlikt förhållande. Min sambo klarar inte av att sköta sig själv eller hushållet, därför har vi rätt strikta uppdelningar så jag tex tvättar inte hans eller barnens grejer, det får han sköta på något sätt. Är barnen här får han för det mesta se till att de får mat i sig osv. Hans barn, hans ansvar annars skulle jag få dra hela lasset. Jag städar, plockar, handlar och tvättar ändå mest trots att det här.
 
Vill farsan serva ungen när hon är hos er får väl gan göra det. Han får laga mat till henne, tvätta åt henne, städa efter henne osv. Det skulle jag kräva.

Skulle inte acceptera att hennes slöa livsstil går ut över mig men om det är hon eller farsan som sköter jobbet skulle jag inte lägga mig i.
 
Vad som är ok eller inte får väl de som äger boendet/betalar för henne avgöra.
Om du och din sambo inte är ense hur ni ska göra så tycker väl jag man får ta det först. Och göra upp en plan ni båda sen backar upp.

Det finns ju hur mycket åsikter och resonemang kring det där som helst.
Jag hade tex en pojkvän som bodde hos oss när jag bodde hemma under gymnasiet. Han bodde väl där ngt år utan att betala. Mina föräldrar ville inte ha betalt, trots att både han och hans föräldrar erbjöd sig. Däremot hjälpte han väl till att städa, laga mat och handlade en del etc.
Min pappa har även betalat min häst då jag pluggat/varit sjukskriven etc. Han ville att jag skulle ha den iom att den betydde så mkt för mig. Jag känner ju fler som haft det likadant.
Det blev inga svårigheter för mig att flytta hemifrån och klara mig själv etc. Jag har fått lära mig pengars och arbetes värde iaf.

Så folk kan tänka rätt olika..
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 935
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp