Bukefalos 28 år!

Inspiration och tips på övningar önskas!

Zantha

Trådstartare
Jag är sedan några år tillbaka instruktör på Brukshundklubben, jag håller således 1-2 kurser varje termin och har tyckt att det är ganska roligt.
Nu i våras, mitt i en kurs (en svår och "tråkig" grupp) tappade jag allt vad lust och motivation heter.. Körde på autopilot med de vanliga tråkiga övningarna som man har gjort trehundraåttiosju gånger.. Minst!

Nu är det snart dax igen, i mitten på september kör jag igång en grund 2:a och håller på med planering och upplägg nu till denna.

Har ni några bra tips på roliga övningar? Någon kanske har gått en kurs med någon sådan toppengrej som vill dela med sig?

Hundarna som skall gå kursen är alltså unghundar eller vuxna, de har gått en eller två kurser innan.

Tackar på förhand!;)

Mvh
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Hade hundkurser för längesen och då la vi även in lite trick träning utöver den "gamla vanliga" lydnaden. Typ rulla runt, gå sick sack mellan förarens ben när han går, hålla godis på nosen, ligga "död" när man pekar o säger pang m.m. Detta var ofta ett uppskattat inslag av kursdeltagarna och hundarna. Många tyckte också att det var lite roligt att kunna visaupp lite kul trick för vänner o bekanta som inte var direkt hundtokiga.
Lycka till o hoppas att du får lusten tillbaka.:)
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Jag skulle tycka att det vaar kul men "kroppspråksträning"..hur hundarna reagerar på det och hur man kan få dom att göra saker med bara ens kroppspråk. Typ sitt, ligg, stå, stanna osv....
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Silvertejpsträning. Dvs en stor bit tejp över munnen på föraren, och sen se hur det går att träna hund.
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Det har dom bara innan träningen isåfall, inte efter :-)
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Silvertejpsträning. Dvs en stor bit tejp över munnen på föraren, och sen se hur det går att träna hund.

Eller sytrådsträning, brukar jag plåga mina med.

Byt ut kopplet mot sytråd alt plastband:devil: Alltid lika kul, utövas självklart när det har gått några kurstillfällen och ev. aggressiva hundar får ingen sytråd.
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Det har jag också råkat ut för, men på valpträning. :confused:
Det var ju helt onödigt, för alla valparna var ju väldigt intresserade av varandra och ingen hade den kontakten med sin 20 veckors valp, så det var mest valpar överallt.
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Det låter ganska onödigt... Unghundskurs, möjligtvis ngn av de sista tillfällena på valpkurs om det är välartade valpar.

Men jag har nog alltid kört det i unghundskurs, men vet att jag hade en valpkurs som var en sån drömgrupp, de tränade som besatta (utom typ 2, så är det alltid:D) och där körde vi sytrådsträning typ femte tillfället som experiment och jag stod som förstenade när det faktiskt funkade. Fast jag hade iofs på känn att det skulle funka, annars hade jag aldrig utsatt dem för det.
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Jag har aldrig gått en lydnadskurs i hela mitt liv. Men jag har en av dom lydigaste hundar jag någonsin mött.
Jag tycker att du ska uppmuntra hundägarna att förstärka det språket dom redan har.
Min hund förstår " gå långsamt"och "stanna där. matte kommer snart" utan att jag egentligen lärt henne det.
Lär hundägarna att prata med sina hundar och förså.

Mycke träning i vardagen och mycke umgås i vardagen verkar funka bäst för mej och min jycke.
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Det är lite skoj att låta hundägarna själva agera hund åt varandra. Typ fotgående och sånna saker. Vid fot är det inte så himla lätt att hänga med i en vänstersväng exempelvis.

Vill man göra det ännu svårare kan man ge dem en lista på kommandon (hittepåord) som de ska lära sin "hund" utan att förklara med ord utan så som man lär sin egen hund.

Sen byter man så alla får pröva båda delar (ny ordlista behövs då naturligtvis)

(sen vore det ju himla skoj att videofilma en sån här grej och kika på sen :D)
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Vi fick faktiskt använda varandra som hundar när jag gick i skolan, och vi skulle lära oss använda en klicker...
Jättekul, och inte alldeles för lätt alla gånger :d

Jag har aldrig gått nån kurs heller, men skulle du inte kunna lägga in lite inslag från rallylydnaden? Typ använda lite av deras skyltar och så? Det är ju mest samma saker (som jag uppfattat det), och man kan ju ha det mest för variationens skull om inte annat?

Annars tycker jag att de tips du redan fått verkar väldigt spännande med, och jag hoppas de dyker upp när jag väl går kurs, så det inte bara blir "det gamla vanliga", vilket ju inte alltid är så kul...
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Jag skulle tycka att det vaar kul men "kroppspråksträning"..hur hundarna reagerar på det och hur man kan få dom att göra saker med bara ens kroppspråk. Typ sitt, ligg, stå, stanna osv....

Den övningen hade instr på en kurs jag gick - jättekul och nyttigt:laugh:

Vi gjorde som en stafett där man fick hålla något i ena handen (typ tom toarulle med boll på om jag minns rätt) och så skulle vi gå en kort bana:

sitta vid sidan - vardagsfot - lägga ner hunden - gå ett varv runt hunden som ligger kvar - sätta hunden upp - vardagsfot - vändning - sätta hunden - hunden sitter kvar och du går bort en bit - inkallning - vardagsfot i mål. (typ)

Hela "banan" ska gås tyst och du får bara använda din lediga hand:) Jättesvårt för vissa, jag kör mycket handtecken till min så det gick rätt bra, inkallnigen var svårast. Kräver bra kontakt och samspel med hunden.

(Jag kör faktiskt fortfarande igenom övningen då och då med hunden bara för att jag tyckte den var så bra)
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

delvis kl

Ja, och sen att byta hundar kan ju vara både roligt och lärofullt..för både folk o fä:D
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

*antecknar* Tack till er alla som har svarat!
Kroppsspråksträning är super, folk i allmänhet har lite svårt att förstå hur viktigt det är. Jag brukar därför vara lite elak och "tvinga" dem att göra vissa övningar utan koppel en bit in på kursen, om hundarna inte är aggressiva och jag har bedömt att det kommer gå bra alltså.

Många blir så förvånade att det faktiskt går BÄTTRE utan koppel än med :grin:

Ingen som har lite mer tips på konkreta övningar? Som små "banor" eller annat lite kul.

En typisk Grund 2:a innehåller:
Ca 3st som verkligen vill och kan (tränar mycket).
4-5st som bara är där för att träffa folk och för att hunden ska få ha lite roligt (de tränar inte hemma osv) dessa har oftast hundar som det inte är något "i" så det går rätt bra ändå.
Och 1-3st som inte fattar något alls, har för dem helt fel typ av hund och därför en massa problem som de tror ska lösas automatiskt bara de går på kurs.

Det svåra är då att hitta på saker som inte är allt för lätta för de som vill och kan men som ändå Agda med riesen/rottweiler/schäfer/amstaff/bordercollien Fido kan klara av. Man vill ju liksom hålla kvar de som verkligen kan komma någonstans, samtidigt som man vill att alla ska få ut något av kursen.

*suckar*

Mvh
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

De grundkurser jag gått har försökt att inspirera till fortsatt hundtränande.
Det har ingått att man varit ute i skogen och gjort någon ruta, lagt personspår osv.

Testa rallylydnad och agility (oftast har dock bk regler om vilka som får visa agility men ett hopphinder och en tunnel får man säkert visa upp).

Apportering på fågelhundsvis. Här kanske man får låna in någon som faktiskt tränar det själv. Många "familjehundar" är ju av retrievertyp.

Har även gått en runda där det sitter skyltar med jämna mellanrum med ett uppdrag. Exempelvis sätt hunden ner och gör en vanlig inkallning. Göm några godisbitar i en trädstam och låt hunden leta. Låt hunden hoppa upp på en sten och om den har balansen även sätta sig ner. Om man har en sten som är brant på ena sidan och sluttar svagare på andra så kan man även lägga en godis högst upp och leda fram hunden till den branta sidan och se hur den löser problemet osv. Alltså tips på vardagsaktivering som man kan ha på sina promenader. Enkla saker som inte tar så mycket tid, men ändå ger hunden lite hjärngympa.

För de som inte kan så mycket hund kan sånna här inspirationstillfällen och småtips vara värdefulla samtidigt som vissa saker säkert är nya även för de mer avancerade hundmänniskorna.

Var rätt länge sen jag gick grundkurs men det här är vad jag minns ett ihopplock från olika kurser. :laugh:
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Tackar för tipsen.
Givetvis så vill man försöka inspirera alla som går kurs till fortsatt träning:)

I alla mina kurser har jag med en skogsdag, vi tar fika med oss och åker ut i skogen där vi provar på spår och uppletande. Deltagarna får då veta hur man gör från allra första övn och upp till appell (spår) och vidare.
Jag brukar också ta en "miljörunda" för att visa hur man miljötränar och att man kan träna även inne i "byn", det är bra störningsträning.

Tunnel och säck provar vi alltid också på, rallylydnskyltar har jag dock inte haft med ännu.

På teorin går vi igenom en massa tips på aktivering som är lätt att göra men som ger mycket för relationen mellan hund-förare.

Vi har även en ren aktiveringskurs på klubben där deltagarna varje tillfälle får prova på en ny grej som sök, agility, freestyle etc.

Det jag söker är lite roligare övningar som man kan göra ute på planen:)
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Det svåra är då att hitta på saker som inte är allt för lätta för de som vill och kan men som ändå Agda med riesen/rottweiler/schäfer/amstaff/bordercollien Fido kan klara av. Man vill ju liksom hålla kvar de som verkligen kan komma någonstans, samtidigt som man vill att alla ska få ut något av kursen.

Hmm, min blandras fick stående ovationer på brukshundsklubben som unghund och han var ett riktigt ämne som dom kallade det...han är fortfarande klok som en bok, men dom tappade gnistan när dom fick höra att han inte var renrasig..vill nog fortfarande påstå att han är den som är lydigast av alla hundar som var där fast det ändå finns dom som tävlar lydnad på högre nivåer.
Så att vara en bastard innebär ju inte att dom inget klarar av....

MVH Pepsi Pepsodent :p

363338.jpg
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Nej nej, det var inte så jag menade! Det var inte just blandras jag syftade på utan Agda 50+ som ville ha en hund enbart som sällskap, en myspyshund att kela med i soffan helt enkelt. Hon fick se en annons och dessa valpar var ju sååå söta! Sedan att det är raser som kräver massor och en bra uppfostran, att den söta lilla valpen skulle växa upp och bli en stor tuff hane som gärna kör över lilla söta Agda både nu och då.. det tänkte hon inte på:grin:

Alltså en grov generalisering över folk som inte kan, inte förstår och har helt för dem fel ras.

Kunde lika gärna skrivit Hoffe eller Rotta.. Eller Riesen osv osv, du förstår nog.

Mvh
 
Sv: Inspiration och tips på övningar önskas!

Jo, jag förstår :D ..det var inget "illa ment" från mig heller ...:laugh:
 

Liknande trådar

F
Övr. Hund På min klubb har vi cirka 15 aktiva instruktörer. Ändå erbjuder vi inte mer än kanske en vardagslydnad grund/fortsättning per år. Ingen...
Svar
18
· Visningar
1 456
Senast: mackan
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: TeamLundVer
·
Övr. Hund Jag har gått valpkurs i ett par veckor nu (idag var gång 4 av 6) hos brukshundklubben. Har från första start känt att det inte känns...
2
Svar
23
· Visningar
5 523
Senast: vallhund
·
J
Övr. Hund Jag känner mig som världens sämsta hundägare som inte klarar av min egna hund! Vi köpte han när han var 7 månader, han kastrerades ett...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp