Bukefalos 28 år!

Jag behöver tips o råd.

J

Jobbighund

Jag känner mig som världens sämsta hundägare som inte klarar av min egna hund!
Vi köpte han när han var 7 månader, han kastrerades ett par månader efter eftersom vi inte ville avla på han och ansåg att det var "onödigt" att ha kvar kulorna. Nu är han 2 år.

Vi gick aldrig någon lydnadskurs med han, har gått en lydnadskurs förr med en hund och det gick ut på att stå på rad och säga "sitt" , dyrt och onödigt.
Lärde han iallafall grundlydnaden själv; sitt, ligg, vacker tass, stanna, stilla, backa, skall, nej, varsegod o.s.v
Han är väldigt lydig och lyssnar.

Han går fint när man är ute på promenad. Men han avskyr andra hundar, tikar som hanar.
När jag möter en hund brukar jag säga åt han och sitta, och jovisst han sitter och är stilla, tills den mötande hunden skäller/gör ufall mot han, då "svarar han upp" med ett utfall. Han väger ca: 48 kg så han är rätt så stark. Ibland brukar han inte ens sitta och vara stilla utan blir galen. Beror på vad det är för hund man möter.

Ibland brukar vi gå uppe på "stan" här där vi bor och när hundar skäller mot han så brukar han inte bry sig så märkvärdigt, han tittar, men inget mer. Antar att den är för han inte känner "konkurrans" på samma sätt när man är på ett ställe där han inte alls ofta är?

MH är gjort på han.

Iallfall, i höstas tyckte jag att detta var väldigt jobbigt och tog kontakt med brukshundklubben och började en "problemshundskurs" en grupp på kanske 7 hundar, och det slutade med att hundarna blev vänner. Det hjälpte inte en dyft alltså.

Jag pratde med insruktören om man kanske inte kunde få en privatkurs, för de gav oss inget.
Tyvärr gav dom inte privarkurser just då, utan nu i sommar/vår kunde dom och dom visste inte heller någon som gjorde det innan. Jag ringde till andra klubbar och fråga, men dom gav inte privarkurser.
Har kollat runt lite (bland vänner, veterinär, olika forum), men här där jag bor finns det inga alls som ger privata. Vill inte ha all för lång resväg heller.

Fick tipset av instruktören jag gick hoss att använda halti tills jag börjar privarkursen i sommar, köpte en sådan, och det gav motsatt effekt, han drog som ett as, visserligen blev han inte lika stark, men haltin åkte iallafall i soptunnan. Kanske var jag dum som inte gav den fler chanser?

Han sa även att jag skulle testa gå-fint-sele, köpte även en sådan och jag tyckte att den verkade så klen. Så den har jag inte ens testat. Instruktören sa att det gjorde han inte lika stark. Läste runt lite om den, och många anser att det är djurplågeri med både halti och gå fint sele.

Jag tycker att jag har gjort det jag kan göra med hunden, jag har försökt med en kurs, jag är säger luugnt "sitt, stilla" när vi möter en hund, jag brusar inte upp mig. Godis/leksak hjälper inte heller för att "avleda" han från den mötande hunden.
Va sjutton kan jag göra? Jag beöver tips och råd!

Läste om något som heter VGW sele, ska tydligen vara skonsam mot hunden. Nån som har testat en sån? Skulle kunna tänka mig en sådan, om det inte gör hunden lika stark just som komplettering tills jag börjar kursen, men jag vill inte använda tillhugg som anses vara djurplågeri.
 
Sv: Jag behöver tips o råd.

Nog för att han sitter vid hundmöten, men om han sitter och stirrar på hunden och "samlar ihop sig" för att göra utfall senare så finns det massor att göra där. Nöj dig inte med att han sitter, utan att han ska göra det med kontakt med dig. Kör massor med kontaktövningar. Beröm när han gör rätt. Försök att hindra honom från att göra utfall redan innan han gör det.

Gör ni något på promenaderna eller är det mest att han och du råkar gå samma väg och vara ihoplänkade med ett koppel? Kontaktövningar, träna små tricks, be honom göra saker som att hoppa upp på stenar osv så att ni gör något tillsammans och promenaderna blir lite mer än bara en promenad där man råkar ha sällskap.

Finns det någon i närheten av dig som är duktig på hund och som du kanske kan träna ihop med? Det kanske finns någon kurs ändå, men kolla upp lite mer innan vad kursen går ut på, vad det är för instruktör och försök hitta andra som tränat för instruktören för att höra vad de säger.
 
Sv: Jag behöver tips o råd.

Du är inte världens sämsta hundägare! Du söker ju hjälp, det är det många som inte gör. Så :bow: för dig först och främst!

Nu är jag absolut ingen expert, har ganska nyligt själv blivit hundägare, men jag kan ju berätta vad vi gjort på kurs :idea:

När vi tränat hundmöten tex så ställer vi upp oss på två linjer, vända mot varann. Så ska varje motsående par byta sida, ett par i taget. Då har vi hundarna på "utsidan", och vi gör varsin båge utåt, så att när vi bytt sida så har ett par tillsammans ritat en cirkel, om du förstår hur jag menar :crazy:
Då "möts" hundarna, men på så stort avstånd att det inte känns hotfullt, man knallar bara på och låtsas inte om den andra hunden/hundägaren. Håller sin hund på utsidan och parerar och den vill "smita förbi". När det går bra kan man göra mindre och mindre båge, tillslut ska man kunna som hundägare, gå rakt fram till den andra hundägaren, skaka hand och sedan vända tillbaka utan att hundarna ska flyga på varann.
(detta lyckas man ju inte med första gången, man får ha flera träffar)
Vi har heller inte låtit hundarna leka och "bli vänner" på kursen.

På det här viset kan man träna hundmöten i lugn och ro tillsammans med annan hundägare som "är med på noterna" och inte släpper fram sin hund eller liknande. Kanske kan ni börja träna med en äldre snäll hund som inte kommer "utmana".

Spontant tycker jag att det låter som att din hund ändå är ganska lydig, att den bara reagerar negativt när den mötande hunden gör det. Kanske blir det för mycket fokus på den mötande hunden om ni sitter, det kanske bli bättre för honom om ni kan fortsätta gå, kanske kan du ha en superkul pipis eller något jättegott godis du kan "fresta/hetsa" med samtidigt som ni möter?

Jag tror också att du kanske ska skapa lite mer utrymme åt er vid möten, om du inte känner dig säker på att den mötande hunden är snäll och inte kommer göra "utfall". Så har jag iaf gjort när jag tränat med min lille, jag vill ju att han ska lyckas ignorera mötet, och i vissa fall behöver han då ha ganska mycket avstånd.

Du kanske kan annonsera eller sätta upp lappar i området där du söker hundägare som vill träna möten, det finns säkert fler som skulle behöva öva :idea:
 
Sv: Jag behöver tips o råd.

Red_Chili:
När han sitter vid möten försöker jag få kontakt med han, genom att prata lugnt och klappa.
På promenaderna brukar jag "testa" om han lyssnar genom att säga "stanna" och han lyssnar alltid, då brukar han få en godis.
Dock brukar jag inte säga åt han att hoppa upp på saker, det ska jag börja med!


Skuggi:
Jag har ju testat mött hundar utan att han ska sitta, men jag tycker bara att det blir värre då. Han älskar pipisar, så det har jag försökt med, men tyvärr blir all hans energi på den mötande hunden. När han var yngre funkade det med ex. pipis eller en boll, men nu fungerar inte det.

Han är väldigt stark, så ibland känns det som om att man ska "flyga med", då blir ju jag lite orolig för att jag inte ska orka när man möter en annan hund.


Tack för svar, båda två!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 078
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 939
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 913
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp