Inspirationstråd feminism!

Det är ju faktiskt ingen dum idé. Jag ÄR redan generös med annan bekräftelse, är noga med att berömma kollegor som gjort ett bra jobb och försöker alltid ha något konkret exempel på vad jag gillade, men jag skulle ju kunna ösa på ännu mer. Då drunknar ju ”snygg klippning!” i mängden.

Jag har en vän som borde ge kurser i att ge komplimanger, hon säger det på ett sådant sätt att inte ens jag som har skitsvårt med att få komplimanger kan göra annat än att bara bli glad. Antalet gånger man hört att ens frisyr är snygg från folk som knappt bryr sig blir ju ganska bleka i jämförelse.
 
När jag tänker på det så är det helt beroende av hur en person gestaltar sig, om jag tycker att vanliga komplimanger som "snyggt" är problematiska eller inte. Ju längre från heterofeminin normsnygghet, desto lättare att ge kvinnor komplimanger.

Hängde inte riktigt med. Menar du att när en ej normfeminin ger en kvinnlig komplimang till dig tycker du det är mindre problematiskt?

I övrigt mycket intressant att följa era diskussioner 🙏
 
Jag har inte helt kopplat hur mitt försök att uppmuntra andra människor genom att säga att de är tex fina bidrar till destruktiva normer.
Nej såklart, det är ju alltid utmanande att få upp ögonen för hur en deltar i destruktiva mönster. Men viktigt när man börjar tänka om det! :)
När jag tänker på det så är det helt beroende av hur en person gestaltar sig, om jag tycker att vanliga komplimanger som "snyggt" är problematiska eller inte. Ju längre från heterofeminin normsnygghet, desto lättare att ge kvinnor komplimanger.
Ja jag håller med!
Jag kommenterade faktiskt en ny frisyr i förra veckan och det var en kvinna som rakat av sig håret helt. Hon håller sig inte inom någon klassisk heterofemin norm alls och då är det inte alls lika bekymmersamt.
Hängde inte riktigt med. Menar du att när en ej normfeminin ger en kvinnlig komplimang till dig tycker du det är mindre problematiskt?

I övrigt mycket intressant att följa era diskussioner 🙏
Nej, det är mindre problematiskt att kommentera utseende när det inte ligger nära norm/ideal. Men inte vilket utseende som helst såklart.
 
Hängde inte riktigt med. Menar du att när en ej normfeminin ger en kvinnlig komplimang till dig tycker du det är mindre problematiskt?

I övrigt mycket intressant att följa era diskussioner 🙏
Jag menar att det är lite problematiskt att ge komplimanger när en kvinna gjort sig normfeminint fin.
 
När jag tänker på det så är det helt beroende av hur en person gestaltar sig, om jag tycker att vanliga komplimanger som "snyggt" är problematiska eller inte. Ju längre från heterofeminin normsnygghet, desto lättare att ge kvinnor komplimanger.
De jag har lätt för att ge komplimanger, kom jag på, är de som jag känner så väl att jag vet att de är feminister. Då går det bra.
 
Nej såklart, det är ju alltid utmanande att få upp ögonen för hur en deltar i destruktiva mönster. Men viktigt när man börjar tänka om det! :)
Jag har följt diskussionen länge (dvs mer än 10 år) och vet fortfarande inte hur jag ska förhålla mig till den, tyvärr känner jag mig inte mer upplyst av diskussionen här heller.
 
Jag ger komplimanger rätt frikostigt och vill nog faktiskt inte sluta med det. Jag ger inte komplimanger om utseende till barn (förutom mina syskonbarn) och inte till personer jag inte känner väl. Men annars kör jag på. Jag fattar att det är problematiskt men samtidigt så vill jag ändå bidra till att någon känner sig fin, känner sig sedd.
 
Jag ger komplimanger rätt frikostigt och vill nog faktiskt inte sluta med det. Jag ger inte komplimanger om utseende till barn (förutom mina syskonbarn) och inte till personer jag inte känner väl. Men annars kör jag på. Jag fattar att det är problematiskt men samtidigt så vill jag ändå bidra till att någon känner sig fin, känner sig sedd.
Men tycker du inte att man kan bidra till att personer känner sig sedda på fler sätt än just utseenderelaterat?
 
Men tycker du inte att man kan bidra till att personer känner sig sedda på fler sätt än just utseenderelaterat?
Givetvis. Och givetvis kommunicerar jag inte bara genom komplimanger som rör utseende, det vore ju jättegalet. Men nu var det specifikt det som diskuterades och då är alltså mitt svar att jag inte drar mig för att ge såna komplimanger.

Jag tänker att många blir så glada av att få höra att de är fina, det kan göra en persons dag. Och det i sig kanske är galet och fel men nu ser det liksom ut så och då vill inte jag avstå för att det är 'korrekt' när jag vet hur glad personen blir.

Det är säkert helt fel men men.
 
Givetvis. Och givetvis kommunicerar jag inte bara genom komplimanger som rör utseende, det vore ju jättegalet. Men nu var det specifikt det som diskuterades och då är alltså mitt svar att jag inte drar mig för att ge såna komplimanger.

Jag tänker att många blir så glada av att få höra att de är fina, det kan göra en persons dag. Och det i sig kanske är galet och fel men nu ser det liksom ut så och då vill inte jag avstå för att det är 'korrekt' när jag vet hur glad personen blir.

Det är säkert helt fel men men.
Jag upplever nog att man kan göra människor minst lika glada på andra sätt så då vet jag inte varför man prompt ska fortsätta med just utseendegrejerna?

Sen tänker jag att det absolut är möjligt att prata om utseende och ge kommentarer på ett mindre problematiskt sätt, om man tänker till kring vad man säger, hur, sammanhang osv.
 
Jag upplever nog att man kan göra människor minst lika glada på andra sätt så då vet jag inte varför man prompt ska fortsätta med just utseendegrejerna?

Sen tänker jag att det absolut är möjligt att prata om utseende och ge kommentarer på ett mindre problematiskt sätt, om man tänker till kring vad man säger, hur, sammanhang osv.
Jag har ett litet pedagogiskt problem kring en iofs mycket rar sjuåring, när det gäller komplimangerna. Det är en pojke, och han är extremt bra på fotboll och andra ganska maskulint kodade saker.

Jag vill ogärna berömma allt för grabbiga kläder och aktiviteter, så jag berömmer honom ofta för att han är så trevlig och sådant. Vilket han är, han är något av ett socialt geni. Och jag berömmer när han formulerar sig fyndigt, tex.
 
Jag upplever nog att man kan göra människor minst lika glada på andra sätt så då vet jag inte varför man prompt ska fortsätta med just utseendegrejerna?

Sen tänker jag att det absolut är möjligt att prata om utseende och ge kommentarer på ett mindre problematiskt sätt, om man tänker till kring vad man säger, hur, sammanhang osv.
Okej, ett socialt exempel, jag träffar en kollega i korridoren. Hen har en ny frisyr och ser pigg och fräsch ut. Hur ska jag då agera.
Mitt normala jag säger retoriskt "Har du klippt dig, jättefint :)!" Vad ska jag byta ut det mot? Om jag (och alla andra) inte säger något om förändringen kommer hen känna sig osedd. Om man bara säger "jag ser att du har klippt dig" och inget mer kommer hen tro att jag tycker det är fult/inte passar.
 
Ang att känna sig osedd. Det grundar sig ju i att man är van vid att uppmärksammas för sitt utseende.

Inte som något svar på något men för mig personligen gör det saken lättare att försöka ta mig ur loopen.
 
Okej, ett socialt exempel, jag träffar en kollega i korridoren. Hen har en ny frisyr och ser pigg och fräsch ut. Hur ska jag då agera.
Mitt normala jag säger retoriskt "Har du klippt dig, jättefint :)!" Vad ska jag byta ut det mot? Om jag (och alla andra) inte säger något om förändringen kommer hen känna sig osedd. Om man bara säger "jag ser att du har klippt dig" och inget mer kommer hen tro att jag tycker det är fult/inte passar.
Jag tror faktiskt inte att folk känner sig osedda bara för att man inte kommenterar deras nya frisyr.
Men om man tycker att det är väldigt viktigt så kan man ju säga ”Har du klippt dig? Kul med ny frisyr!” Eller nåt annat.
 
Jag tror faktiskt inte att folk känner sig osedda bara för att man inte kommenterar deras nya frisyr.
Men om man tycker att det är väldigt viktigt så kan man ju säga ”Har du klippt dig? Kul med ny frisyr!” Eller nåt annat.
Om du nu vill ge människor en komplimang vad säger du då?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp