Installera skrivare till nätverket?

snurpe

Trådstartare
Jag tror jag blir tokig - ibland känner man sig bara så dum! :crazy:

Snälla bukefalister, kan ni hjälpa en korkad snurpe? Jag har ett kombinerat modem/router från Telia som jag använder för att surfa med på våra två minidatorer. På detta modem/router finns det en usb-ingång. Nu fick jag hem en ny skrivare, en canon LBP1120. Jag har satt i elkontakten i uttaget och usb-kabeln i skrivaren och i modemet. Och vad gör jag nu? Fick hem en installationsskriva men när jag startar denna står det typ att jag ska skriva en en giltig url och allt vad det var. Ska jag köra skivan? Det stod något om att man inte behövde göra det om man har plug in usb eller vad det var. Och vad i hela friden väljer man för alternativ på den skivan? :crazy:

Någon som har koll?

/snurpe

Sv: Installera skrivare till nätverket?

Nu la jag den som en lokal skrivare på min minidator. Det fungerar ju bra, men det kräver ju att jag stoppar in usb-kabeln i datorn varje gång jag ska skriva ut. Jag tänkte att det borde gå att ha den trådlös mot datorn liksom...

Aja, det fungerar ju nu iaf. Men istället har jag ett annat problem - det pratar bara japanska! :crazy: Fick inga val någonstans om att ställa in språk och alla meddelanden och så från den kommer på japanska. Har letat men hittar ingenstans där jag kan ändra detta. Någon som vet?

/snurpe

Grundläggande är nog att du måste ha en "skrivarserver" för att kunna göra så som du beskrev, är väl tveksam om Telias modem/router har sådant inbyggt.

Någonstans borde det gå att ändra, men det är väldigt svårt att säga hur bara så här, och sedan är det ju lite svårare att hitta i japanska menyer. ;)

precis som sharpless skrivier så krävs en skrivarserver för att den ska fungera i nätverket, flertalet routrar har det idag, dock kostar de några kronor.

jag har en "riktig" nätverksskrivare med printserver i sig som ansluts med rj45-sladd, så då är det bara att installera drivrutinerna på resp dator och söka så fungerar det.

däremot så tycker jag du ska titta, finns en hel del routrar med usb-uttag som inte fungerar som print/hdd kontakt.. utan är ämnat för remote och config.. i routerns inställningsmeny kan man, om det finns välja funktion.

jag vet att ex d-link kräver ett program som de erbjuder om man ska kunna komma åt det som kopplas in i usb-porten på deras dir-655 exempelvis.

Liknande trådar

S
IT & mobiler Någon som vill ha en julnöt och knäcka? :angel: Då jag ska föreställa den som är minst okunnig på datorer i min familj tyckte mina...
Svar
3
· Visningar
2 067
Senast: Siriano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka