Installning

Problematisk

Trådstartare
Hur är det nu med det där med hästar ute dygnet runt? Om de är ute över ett visst antal timmar (hur många är det? 12? 16?) behöver de vindskydd/ligghall, "den del av året då betestillväxt ej sker", eller hur är det det är formulerat? Vad innebär det i praktiken, hur långt in på hösten får de gå ute dygnet runt utan väderskydd? Dvs vid ungefär vilken temperatur går den gränsen?
 
Hur är det nu med det där med hästar ute dygnet runt? Om de är ute över ett visst antal timmar (hur många är det? 12? 16?) behöver de vindskydd/ligghall, "den del av året då betestillväxt ej sker", eller hur är det det är formulerat? Vad innebär det i praktiken, hur långt in på hösten får de gå ute dygnet runt utan väderskydd? Dvs vid ungefär vilken temperatur går den gränsen?
Det är som @Hippocampus säger men i praktiken tror jag många länsstyrelser har en fix dag som de använder sig av. Det enklaste är nog att kontakta länsstyrelsen och fråga hur de ser på saken.
Jag tror att de här kör på 1/11 vilket jag tycker är lite sent. Observera att jag skrev tror
 
Försök ordna med väderskydd så är problemet ur världen och det går att välja när man vill ta in och inte.
Dessutom uppskattar hästarna väderskyddet på sina egna villkor så det ökar trivseln för dem.
 
Hur är det nu med det där med hästar ute dygnet runt? Om de är ute över ett visst antal timmar (hur många är det? 12? 16?) behöver de vindskydd/ligghall, "den del av året då betestillväxt ej sker", eller hur är det det är formulerat? Vad innebär det i praktiken, hur långt in på hösten får de gå ute dygnet runt utan väderskydd? Dvs vid ungefär vilken temperatur går den gränsen?
Det är om hästarna är ute mer än 16 timmar per dygn under den tid det inte sker betestillväxt. Som skrivet innan är det när dygnsmedeltemperaturen går under 5 grader. Är hästarna ute "bara" t ex 10 timmar om dagen behöver de inget skydd. Mer än 16 så krävs en torr och skyddad liggplats.
 
Jag tror att de här kör på 1/11 vilket jag tycker är lite sent. Observera att jag skrev tror
Och jag tror att det där datumet har slutat användas sedan många år tillbaka.
Och jag vet att det var 1/12 i min del av landet - det vet jag eftersom jag hyrde stall av kommunens djurskyddsinspektör när det begav sig, vilket var innan länsstyrelserna tog över djurtillsynen.
 
Inga datum längre. Men däremot har jag hört från säkert håll att länsstyrelsen har svårt att kunna svara på exakt vad det betyder i praktiken. Dygnsmedeltemperaturen under 5 grader, ja då har vi ingen tillväxt av bete längre. Men ska medeltemperaturen understiga 5 grader i 1 dygn, 1 vecka eller vad?
 
Inga datum längre. Men däremot har jag hört från säkert håll att länsstyrelsen har svårt att kunna svara på exakt vad det betyder i praktiken. Dygnsmedeltemperaturen under 5 grader, ja då har vi ingen tillväxt av bete längre. Men ska medeltemperaturen understiga 5 grader i 1 dygn, 1 vecka eller vad?
Hur man än gör har man ändan bak...
Sätter man ett datum så kan det vara 2 månader med 8 plusgrader efter det och då känns det onödigt att vara tvungen att ta in dem på nätterna. Sätter man gränsen vid när ingen betestillväxt sker, så är det också svårt att dra en exakt gräns. Det måste bedömas från fall till fall, säkerligen med fler faktorer än bara de aktuella dagarnas medeltemperaturer inräknade.
Där ligger en del av ansvaret hos djurägaren också. Vill man att djuren helst ska gå ute dygnet runt största delen av året, ordna med ligghall/vindskydd så spelar datum eller temperaturer ingen roll.
Annars, ta in djuren på nätterna när det börjar närma sig gränsfall...
 
Hur man än gör har man ändan bak...
Sätter man ett datum så kan det vara 2 månader med 8 plusgrader efter det och då känns det onödigt att vara tvungen att ta in dem på nätterna. Sätter man gränsen vid när ingen betestillväxt sker, så är det också svårt att dra en exakt gräns. Det måste bedömas från fall till fall, säkerligen med fler faktorer än bara de aktuella dagarnas medeltemperaturer inräknade.
Där ligger en del av ansvaret hos djurägaren också. Vill man att djuren helst ska gå ute dygnet runt största delen av året, ordna med ligghall/vindskydd så spelar datum eller temperaturer ingen roll.
Annars, ta in djuren på nätterna när det börjar närma sig gränsfall...
Helt rätt! Det svåra är väl när det handlar om djurskyddsärenden, hur gör man då?
 
Helt rätt! Det svåra är väl när det handlar om djurskyddsärenden, hur gör man då?
en bedömning utifrån de givna omständigheterna, skulle jag tro
Jag vill nog också tro att det inte är gränsfallen som myndigheten lägger störst vikt vid.
Finns det varken stall eller ligghall i närheten, så kan man kanske utgå ifrån att installning inte kommer ske.
Handlar det bara om att djurägarens bedömning är att djuren kan vara ute en vecka när solen skiner och marken är torr, men temperaturen ligger runt nollan - då skulle jag nog tro att det räcker med dialog.
Eftersom alla situationer är olika så är det ju i många fall omöjligt att täcka alla tänkbara varianter genom lagtext, viss bedömning kommer alltid tillkomma.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 901
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 774
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 473
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp