installningskontrakt. Veterinär osv?

jag låter inte mina hästar gå tillsammans med andras, det brukar bara bli tjafs om broddar, hö i hagen osv. + att jag vill bara ha 2 hästar tillsammans,
Det är lättare att hantera för en stall-ägare. För då så är det INTE ALLS som gäller. En sådan hästägare tilldelar man en hage, och så är det bra med det. Tar dessa hästar sönder sin hage, så åker de in i sina boxar båda två, tills att hagen är lagad. Och man får inte en annan hästägare över sig som klagar på att dennes häst hamnar inne p.g.a. att någon annan häst har haft sönder hagen.
 
Jag skulle inte skriva under detta kontrakt efter min egen erfarenhet av tokiga stallägare så skulle jag inte skriva under detta
Utan skriv om att dom får ta ut veterinär OM hästen är SVÅRT sjuk typ storblöder brutit benen eller vid kolik mm.

Skulle ALDRIG gå med på att dom får byta hage utan att fråga mig eller att släppa in en ny häst i hagen UTAN att fråga mig och att man själv är med.
Ocxh att byta box skulel jag heller inte gå med på utan att fråga mig och att jag går med på det. Jag hyr en box betalar för en viss box och då kan dom inte byta!
Det är som om jag hyr en lägenhet och så måste jag byta bara sådär!!

:)
 
Det är just min erfarenhet av "tokiga hästägare" som gör att mitt kontrakt är utformat på detta sätt. Hos oss hyr man en boxplats och inte en speciell box. Detta gör att jag kan flytta om hästarna så att alla ska trivas. Bara för att hästägaren har gett sig den på att ha en speciell box kan man inte låta två hästar sparka sig själva och boxarna sönder och samman. Då flyttar man hästarna. Punkt slut!
Och passar inte galoscherna får man leta efter ett annat ställe att ha sin häst på. Det är ju oftast bara att välja och vraka, eller hur? :devil:
 
Bara ett gott råd...... skriv inga kontrakt! Dvs låt bli att ta några hyresgäster! :smirk:
 
Personligen tror jag att problemen uppstår när hästägaren anser sig ha mer eller lika stor kunskap som stallägaren. Så länge alla inblandade är överens om att stallägaren vet mest så går det nog bra! Själv skulle jag aldrig drömma om att stalla upp min häst hos någon jag inte litar på ifråga om kunskapsområden som när man ska kalla på veterinär och vilka som ska gå ihop i hage, stå bredvid varandra i box osv... Att stalla upp sin häst hos någon är ett enormt förtroenden.

Kan man inte lita på stallägaren ska man nog ha hästen i kollektiv eller ha egen gård!
 
Det problemet har jag lite just nu. Stallägare vill släppa ihop min pärla med ett annat sto som söker upp henne för att slåss(dvs med baken före). Hemskt onödigt att de ska kampera ihop spec när det finns fler hästar och flockar. Då får hon hellre gå själv.

Det ÄR besvärligt att ha folk inhyra :)
 
Jag gör nog så att det får bli speciellt utvalda hyresgäster. Där jag vet att jag med lätthet kan hålla både häst och ägare på bra humör.
 
Usch då! Så får man inte göra. Man måste tänka på hästarna först och främst. Sparkar gör ont och kan ju ge skador.

Patsy som så lätt finner sig till rätta med andra hästar, hon borde väl kunna få ha ett trevligt liv?
 
Måste bara få lägga mig i här.men självklart så fflyttar man ju påhästarna OM dom bråkar.MEN att man har skrivet i kontraktet att man har en box så inte stallägaren kan säga nej du det kommer en häst och ägaren till den ville ha denna box så du ska flytta till den här lilla boxen fast din häst är mycket större.

man kan sätta upp en planka mellan boxarna så hästarna inte ser varandra och då bråkar dom inte=) :)
 
Jag skulle nog vilja få inskrivet att jag ska beredas möjlighet att vara med vid ihopsläpp av andra hästar. Jag litar inte på att stallägare i gemen är mer kapabla än mig själv att avgöra vilka hästar min häst ska gå tillsammans med. Jag känner min häst, jag vet hur han reagerar och ska han släppas ihop med andra hästar så har jag vissa önskemål jag vill ha repekterade bl.a. att han går som ensam valack med ston eller enbart med andra valacker. Att man inte sätter in honom med kända "sparkmaskiner". Allt för att inte han eller någon annan häst skadar sig.
När det gäller omflyttningar i stallet så kan jag självklart acceptera att behöva byta box (så länge den andra är någotsånär samma storlek) för att få lugnt i stallet, som stallägare skulle jag bli vansinnig om inhyrda hästar slaktade inredningen. Jag skulle däremot inte acceptera att han fick byta box varje vecka, någon stabilitet måste han kunna få.
Jag skulle inte lita på att stallägare alltid är vettiga, jag har stått på många stall och alltid trivts bra men när det gäller kunskap så är inte alla experter. Eftersom det är jag som betalar vetrinärräkningarna får stallägaren acceptera att jag har "veto", annars får de se sig om efter andra inackorderingar.
 
En planka mellan boxarna hjälper nog inte långt. Föresten vill jag inte ha boxväggar upp till taket.
Naturligtvis måste man som stallvärd hålla på djurskyddslagen, dvs hästen måste ha en box efter sin storlek. Alltså inga problem! Din häst, 157 cm flyttar tvärs över stallgången till en box där det har stått (och får stå) en häst som är 160.
Som jag sa i förra inlägget så hyr man hos mig en boxplats och inte en specifik box. Därigenom kan jag behålla mitt veto när det gäller vilka hästar som står var.
 
Ja visst, det är varje stallägares privilegium. Eller så kan man låta bli att dumförklara sina inackorderingar och vara lite ödmjuk över deras kunnande och förslag och vips har man en god stämning i stallet vilket innebär mindre skador på boxar och hagar, nöjdare inackorderingar och mer pengar i kassan för stallägaren.
 
Tja, om inackordering lönar sig eller inte, det kan man diskutera länge. Oftast så "äter" hästen på ett eller annat vis upp vinsten. Genom att utsätta stallet för nötning och kosta staket och annat. För att inte tala om nötning på ridbana, ridvägar och markägande grannar.

Ett ställe där jag hyrde ett "halvt" stall räknade ut att det hade varit billigare att ha stallet tomt. Då jag hyrde ett hus också, så gick de inte lika mycket back på mig som på de som bara hyrde en box.

Så det är nog mest en fråga om att hyresinkomsterna inte får kosta för mycket trams. De inackorderade hästägarnas kunnande avlastar inte från stallägarens ekonomiska ansvar. Jag skulle faktiskt inte ha lust att tramsa flera timmar per vecka med hästägare. Då så är det bättre att jag jobbar några timmar mera på mitt arbete och tjänar in de pengarna helt utan nötning på mitt stall.

Ett litet räkne-exempel:

Jag tjänar 150:-/timme före skatt. Kallhyra i mina trakter är 600:-/box. Kvar till mig av detta blir 600:- minus moms på 120:- = 480:-, av dessa 480:- så skulle extra nötningen, el, vatten och underhåll kosta c:a 200:-/mån, kvar till mig blir då 280:- av det så blir 201:- kvar att ta ut som lön när arbetsgivaravgiften är betald. Det blir mindre än 2 timmar/mån i trassel. Det är därför som man snabbt och enkelt vill bestämma själv.

Jag tjänar helt enkelt mera på lönearbete och då så nöts inte ens mitt stall och det blir inga gropar i min ridbana.
 
Det beror helt på stallets förutsättningar om inackorderingar lönar sig eller ej. På mitt nuvarande stall har vi utegångshästar samt några som står inne på natten på vintern. Utegångshästarna betalar 1000 kr/månad, då ingår hösilage, havre (egenodlad) samt vatten och mineralbalja. Detta innebär minimalt med arbete för stallägare och minimal förslitning på anläggningen. Det enda som möjligtvis slits är det stora kuperade hagen och skjulen det de kan gå in och lägga sig.
Innehästarna betalar 1500 kr per månad och de släpps ut på morgonen av stallägaren, resten fixar hästägaren. Där blir det självklart mer slitage men ändå rätt minimalt eftersom innehästarna går i hage så länge som möjligt på kvällen.
Som en stallägare som är ute efter minimalt jobb och största möjliga avans så skulle jag ta emot "utehästar", det som krävs är bara att man har ordentligt stora, kuperade marker där inackorderingar vill ha sina hästar.
Sedan finns det folk som anser sig ha vinning av att få sällskap i stallet eller sällskap åt sin egen häst eller kanske hjälp med avlastning från daglig skötsel. Då är det sällan som det blir rent ekonomiskt lönsamt.
 
Jag hyr en lägenhet av ex mimer så då har dom rätt att bara flytta mig till en annan lägenhet för det kommer in en ny familj som vill står där???
Det är ju samma sak!

Självklart kan manju disskutera sins imellan att du helenas häst(hittar bara på ett namn här) går inge bra ihop med peller häst kan du tänka dig byta med helenas häst för pelles häst och din går ju bra ihop.
Men att komma ut på kvällen och så står en annan häst bara sådär mitt upp i alltihoppa där min häst har stått i 3 år jag skulle bli oxtokig!!Och nja en planka hjälper inte då ser dom ju varandra likförbaskat nu menar jag en stor skiva som täcker HELA väggen iin till grannhästen så dom inte kan se varandra. det hjälper alltid=)
 
Jag tycker det låter som en vettig stallägare som verkligen tänkt till. Men självklart behöver man diskutera så man förstår varandra och får komma med sina synpunkter!

Det där med brandförsäkringen; att kolla över sina försäkringar är ett smart drag ändå. Gäller hemförsäkringen din sadel på det sätt den är "lagrad" på, t.ex.
 
Nej hyresbolaget Mimer får inte flytta på dig till en annan lägenhet hur som helst. Men de får flytta på dig i några fall.

1. Lägenheten som du bor i skall renoveras. Då så får hyresbolaget anvisa dig en likvärdig bostad.

2. Du är störande för dina grannar. Då så får hyresbolaget kasta ut dig.


1. kan man jämföra med att boxen/hagen hästen står i behöver repareras på något vis.

2. kan man ju jämföra med en häst som är stökig, den blir väl uppsagd och får sedan chansen att flytta till en annan box.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hästen lånas ut på foder, ett utförligt kontrakt skrives. Efter ett par månader erbjuds fodervärden köpa loss hästen, fv tackar ja men...
Svar
14
· Visningar
2 421
Senast: fiaskurken
·
Hästmänniskan Jag känner bara att jag är så jäkla fast i detta så jag behöver lite åsikter från andra lite mer klartänkta människor just nu innan jag...
Svar
13
· Visningar
1 793
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp