installningskontrakt. Veterinär osv?

Eftersom hästar är flockdjur så är det bättre att möblera om i stallet så det blir lugnt och fint. Att bygga in hästar i små ensamceller är inget för mig, eller häststackarna. Men om man hellre ser till hästägarens revirtänkande så är ju det den enda lösningen.

Fö. Inte Ung - Kunde inte ha sagt det bättre själv. Det beror alltid på vad man skrivit in i kontraktet.
 
Som en stallägare som är ute efter minimalt jobb och största möjliga avans så skulle jag ta emot "utehästar", det som krävs är bara att man har ordentligt stora, kuperade marker där inackorderingar vill ha sina hästar.
Jag såg att du bor i Norrland. Det är litet annorlunda med markpriser här i Stockholmstrakten än där.

Så de där stora kuperade hagarena kostar multum i räntor. Därför så får de ofta bli mindre och ganska okuperade hagar i våra trakter. Och det medför en markförslitning som blir enorm. För att klara detta utan att hästarna går till knäna i lera, så måste man ordna stark grusplan runt ligghallen. Att gräva upp matjorden, lägga fibermatta och sedan 20-30cm grus kostar massor med pengar. Så det blir inte heller billigt. Det blir mest bara söndertrampat.
 
Visst är det annorlunda med markpriser (för de som har köpt sin gård och inte ärvt den). Man har dock möjlighet att ta ut högre priser i Stockholmstrakten som kanske till viss del kan hjälpa till med utgifterna för markberedning. Jag tycker också många är dåliga på att använda skogspartierna som en del av hagmarken (i de fall skog är tillgänglig), man är mest ute efter slät åkermark som ju tyvärr lätt blir lerig på höst och vår.
 
Det beror på att träden blir uppätna och trädrötterna söndertrampade, varvid skogen försvinner. Jag har fått lov att klä in träden med metallnät för att hästarna skall lämna litet kvar i alla fall. Men de är duktiga på att skala bort näten...
 
Vad tråkigt, vi har nog haft tur med våra hästar och träd, det står gott om träd i hagen och vi har inte haft problem med vare sig uppätning eller avtrampade rötter. Jag får väl ta till "nättipset" om vi skulle få problem.
 
Sv: installningskontrakt. Veterinär osv?

I ett stall där vi stod ringde stallägaren veterinär för småsaker, det var inte så roligt. Fast det måste nog bottna i osäkerhet o omtanke egentligen, men det var inte så roligt...
 
Sv: installningskontrakt. Veterinär osv?

"Det står också att brandförsäkring inte ingår. Någon kommentar? (brukar väl inte ingå, eller??)."

Någon gång i den grå forntiden har jag läst något om detta, har för mig att brandförsäkringen normalt gällde för levande djur men att det fanns någon typ som inte gjorde det. Det du behöver fundera på är väl om din häst är livförsäkrad till fulla värdet och hur dina tillbehör är försäkrade. Täcker hemförsäkringen hästprylar i stallet?

Stallägaren kan inte teckna någon försäkring som täcker din häst eller dina saker eftersom han inte får lov att teckna försäkring för något som är ditt.

Vid brand täcker din hästförsäkring din häst och dina saker täcks av din hemförsäkring, men kolla upp till vilka värden din hemförsäkring täcker kan behövas extra försäkring om du till exempel har en dyrbar sadel eller något annat av högt värde.

Mvh
Camilla
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hästen lånas ut på foder, ett utförligt kontrakt skrives. Efter ett par månader erbjuds fodervärden köpa loss hästen, fv tackar ja men...
Svar
14
· Visningar
2 421
Senast: fiaskurken
·
Hästmänniskan Jag känner bara att jag är så jäkla fast i detta så jag behöver lite åsikter från andra lite mer klartänkta människor just nu innan jag...
Svar
13
· Visningar
1 793
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp