installningskontrakt. Veterinär osv?

Lydia

Trådstartare
har fått kontraktet för nya stallplatsen nu.
Har lite funderingar. Det står i kontraktet: "Uppstallningsvärden äger rätt att vid skada eller sjukdom tillkalla veterinär samt i samrådan med denna vidta brådskande åtgärder". Jag vill självklart att de ringer vet. om det händer något, men tänk om de ringer för "ingeting" och jag får betala massa pengar för det (kul om det är jourtid tex..).

Det står också att brandförsäkring inte ingår. Någon kommentar? (brukar väl inte ingå, eller??).
Det står att de får byta hagplats och box, men jag vill vara med när nya hästar släpps in. Undra om man ska be att få det inskrivet?? Eller är folk så vettiga ändå? De kan ju släppa ihop min häst med en tok ju..
 
Jag tror att det är så att om hästen är så pass skadad eller nedsatt och de försöker få tag i dig utan att lyckas så ringer de efter en veterinär. Jag är tacksam för sådant iaf. Vad gäller byte av box-hagplats brukar sådant inte göras utan att man underrättas. Det kan ju vara så att saker inte funkar i hagen eller att två hästar inte kan stå brevid varandra utan att sparka i vägg osv. Fråga dom om vad som gäller och hur du vill ha det!
 
I mitt kontrakt har jag inskrivet att jag, på hästägarens bekostnad, hr rätt att tillkalla veterinär om hästägaren ej är anträffbar. Detta naturligtvis vid bråskande sjukdomsfall eller olyckstillbud. Vidare har jag rätt att utan att fråga hästägaren flytta häst till annan hage eller likvärdig box i stallet.
Detta har jag inskrivet för att vid en olycka kunna bespara hästen en massa lidande. I mobiltelefonernas gyllene tidsålder är det ju sällan man är oanträffbar, eller???
Har varit med om att häst fått stå halva dagen med smärtor och brutet ben i väntan på hästägaren som ska tillkalla veterinären.
Jag anser, skitviktig eller ej :smirk: att jag är den som bäst vet vilka hästar som passar i hop i hagarna. Träffar hästarna mer än vad deras egna hussar och mattar gör. Anser jag att det inte fungerar i en hage gör jag en ommöblering så att det blir lugn och ro.
Brandförsäkring tycker jag att du ska kräva av den som hyr ut boxplats. Finns nog oftare än den inte finns i hyrstall.

Sen kan jag bara almänt säga till alla som hyr boxplats: passar inte kontraktet, diskutera med hyresvärden. Men kom ihåg att det är hyresvärdens stall och h*n som bestämmer i stort sett vilka regler som helst. Passar inte dessa så går det ju alltid bra att hyra in sig någon annan stans.
 
jo, självklart ska de som hyr ut stallet bestämma reglerna för hur det ska vara i stallet osv!
Men det är JAG som har ansvar om tex min häst skadar en annan eller så. Är det så akut att byta hage på min häst att de inte kan ringa mig innan, så kan hon stå ensam en dag. (jag behöver ju inte vara med varje gång heller, men vill bli kontaktad. Iaf i början. Hästen är ny för mig, och jag vet att hon är relativt ranghög)
Som sagt, vid allvarliga skador mm så vill jag att veteriären tillkallas, men inte för småsaker. Och om det står i kontraktet att uthyraren får tillkalla veteriänär hur mkt de vill, så kan de bli knas.
Kan ju tillägga att de som kommer att ha hand om stallet är helt nya, det är därför jag är försiktig ;)
 
Är det så akut att byta hage på min häst att de inte kan ringa mig innan, så kan hon stå ensam en dag.
Det kan ju bli ont om hagar om alla hästar skall ha varsin. Skall din häst stå kvar inne då?

Om jag hade inackorderingar, vilket jag nu inte har, så skulle det vara jag som bestämde om hagarna. För det är jag som får laga och bygga dem. Och jag vill ha det lugnt och fridfullt för alla. Och för detta kunna stuva om som jag vill.

Så jag förstår kontraktet mycket väl.
 
Hoppas det blir bra i nya stallet!
jag skulle be att få inskrivet att dom ska kontakta dig innan dom släpper ihopp din häst med andra. JAg har inte det ny men önskar att jag hade :mad:
(har inget kontrakt alls :angel:)
 
ja, jag tror det blir jättebra med nya stallet, men som sagt, man ska passa sig för att skriva på innan man vet vad det är man skriver på...
 
Riktat till både Inte_Ung och Ponnymamman: om det händer något med de hästar ni släppt ihop utan att fråga hästägaren, tar ni då ansvar för det?
mvh Maria
 
det är det de avsäger sig från genom att skriva i kontraktet att de får släppa ihop hästar även utan ägarens "tillåtelse". Det är det jag är lite rädd för. Eftersom det är JAG som kommer vara tvungen att stå för eventuella skador mm!
 
Genom att underteckna kontraktet har hästägaren gett mig "fullmakt" att släppa ihop hästar. Dvs, denne litar på mitt omdöme. Fö är jag försäkrad mot ev skador som händer. Moraliskt ansvar? Tja....

Som jag har försökt förklara i dag för en person: med hästar kan man inte lämna några garantier! Så fort du har med en levande varelse att göra så spelar du med faktor X. Även om du har hästar som har gått ihop i hagen länge så kan något gå snett. Jag anser mig så pass erfaren att jag kan släppa ihop hästar utan att ta dumma chansningar. Inget har hänt hittils!
Skulle inte vilja vara i den situationen att mina inhysningar kan möblera om efter eget bevåg i hagarna. "Min häst ska gå med NN:s häst, för vi rider samtidigt" Sen att dessa hästar inte alls fungerar tillsammans bryr man sig inte om.
Vågar man inte släppa ansvaret till t.ex en stallvärd så får man finna sig i att skaffa sig ett eget stall med allt vad det innebär. Då får man bestämma allt själv.
 
Nej, installning sker på egen risk. Så är det alltid. Men däremot så skulle det nog bli mindre skador om jag bestämde hur hästarna skulle gå i hagarna än om hästagarna gjorde det. För jag skulle ju känna ALLA hästarna bättre än de som bara känner sin häst.

När jag i somras lämnade mitt sto på betäckning, så var jag ju tvungen att överlåta det där med hagar och annat på hingshållaren. Men det var, och är alltid, på stoägarens egen risk. Det fungerar helt enkelt på det viset. Enda undantaget är om hästhållaren handlas försumligt eller skadar med uppsåt, ty då är det annat som gäller. Och det skall stallägaren ha försäkringar för att täcka.

Men om det "bara" går på tok, så är det som det är. Då får hästägaren stå sin egen risk. Så det gäller att man har ett bra förtroende för stallägaren och att stallägaren kan sin sak och begriper vad den inte kan.

Och vill man inte ha det så, så får man antingen skaffa eget stall eller stå i kollektiv. Eller hitta en stallägare som tycker att kraven är okej. Jag har haft inackorderad på olika ställen, och det har ALLTID varit stallägaren som bersämt om hagarna, det var aldrig något snack ens om det. Och jag som fick lägga bandagen på min häst när den hade blivit sparkad. Och stallägarna som gjorde sitt bästa för att flockarna skulle bli lugna för att det skulle bli så litet skador totalt som möjligt.
 
jag vill veta om ifall att min häst ska släppas ihop med nya, även om jag inte har så mkt att säga till om vad gäller ihopsättningen av flocken mm! :)
 
Nej, vilken mardröm om inackorderingarna börjar "möblera om"!. Men det jag vill, är att få veta om/när nya hästar släpps ihop. Speceillt i början eftersom att i stort sett alla hästarna som kommer att stå där, är nya. en har stått där i många år, två har stått där ett par månader, men resten är nya (stallet rymmer 10 hästar). Och de som kommer hyra ut boxarna känner bara sina egna 2 hästar, ingen av de inhyrda hästarna. så det är en lite speciell situation. SKillnad om man flyttar till ett "väl etablerat" stall där "stallpersonalen" känner hästarna osv!!
 
I praktiken blev det ju ofta så.
För där jag hade uppstallat längst, så blev vi ombedda att komma och hjälpa till med att flytta hästarna.

Man bör nämligen vara en som håller i varje häst och släpper samtidigt de första gångerna. Och då så går det åt litet folk. Jag tror att det lättaste sättet du kan få gehör för din önskan på, är att kräva att hästarna skall släppas ihop på just det sättet. Vilket är det säkraste sättet. Och då erbjuda dig att ta din häst. Skulle du få protest på det, så kan du nog räkna med att stallägarens kompetens inte räcker till för att enväldigt fatta beslutet om hur hästarna skall placeras i hagarna.

Och då så behöver du nog mera än att bara veta, när hästarna skall släppas ihop med nya andra hästar. Du behöver nog vara där också, för att kunna se och avgöra när det är dags för att avbryta.

Jag har misslyckats med att få ihop två av hästarna hemma hos mig. Det blev ganska tråkiga skador som följd av det. Det jag då inte visste var att ett av mina ston är riktigt, riktigt ilsket. Hon anfaller fortfarande denna häst efter 4 år på samma gård. Hon satsar och siktar om de så bara är i stallet samtidigt.

Vi var glada att vi var några stycken så att vi kunde ta isär slagskämparna utan att göra oss själva illa.

Så även om jag skulle bestämma, så skulle jag be om den hjälpen. Men det är liksom ett annat ämne. Det är "Hur mycket skall hästägaren hjälpa till med sin häst?". Och jag skulle uppskatta att inte stå där ensam och försöka ha isär en flock som slåss.
 
"Uppstallningsvärden äger rätt att vid skada eller sjukdom tillkalla veterinär samt i samrådan med denna vidta brådskande åtgärder".

Skulle det inte vara en bra idé att stoppa in ett "akut" före skada och sjukdom? Det är naturligtvis fortfarande en luddig definition, men det är väl samtidigt just de fallen man menar. Jag har dessutom när jag hade häst kämpat för att få det ändrat till "rätt och skyldighet" eftersom jag var mer rädd för en räkning för lite och skulle föredragit att de började jaga veterinär innan de jagade mig om hästen stod med avsparkat ben, men jag lyckades inte...


"Det står också att brandförsäkring inte ingår. Någon kommentar? (brukar väl inte ingå, eller??)."

Någon gång i den grå forntiden har jag läst något om detta, har för mig att brandförsäkringen normalt gällde för levande djur men att det fanns någon typ som inte gjorde det. Det du behöver fundera på är väl om din häst är livförsäkrad till fulla värdet och hur dina tillbehör är försäkrade. Täcker hemförsäkringen hästprylar i stallet?


"Det står att de får byta hagplats och box, men jag vill vara med när nya hästar släpps in."

Vad sägs om en formulering att vid planerade ändringar ska ägaren informeras i förväg? Eller rentav "samråd ske med ägarna". Att stallägaren vill ha möjlighet att stuva om när det händer något oväntat (trasiga boxlås, skadad häst som behöver avskildhet, älgrivna staket med hästar på driven...) är väl ganska självklart.
 
Jag tycker du ska kontakta värden och diskutera igenom dina funderingar.
Du kan även lägga fram ett nytt förslag på kontrakt där du har skrivit in hur du vill ha det.

Lycka till i nya stallet. :bow:
 
ehh, alltså jag är ingen liten ridskoleunge som aldrig har haft häst förut! Är utbildad djurvårdare mm.
Jag har pratat med stallägarna nu och detär såklart inget problem för dem om vi skriver in i kontraktet att jag vill bli underrättad vid ihopsläpp med nya hästar.
 
jodå, jag har pratat med dem nu. Men man vill ju ha lite koll på vad formuleringarna betyder i verkligheten, innan man börjar ändra på kontraktet ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hästen lånas ut på foder, ett utförligt kontrakt skrives. Efter ett par månader erbjuds fodervärden köpa loss hästen, fv tackar ja men...
Svar
14
· Visningar
2 416
Senast: fiaskurken
·
Hästmänniskan Jag känner bara att jag är så jäkla fast i detta så jag behöver lite åsikter från andra lite mer klartänkta människor just nu innan jag...
Svar
13
· Visningar
1 791
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Barn och djur
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp