- Svar: 58
- Visningar: 3 525
"Jag har märkt att hundägare blivit mycket bättre på att plocka upp efter sina hundar – men två djur man inte plockar upp efter är häst och människa", skriver signaturen "Den lilla kotten".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Med tanke på att folk inte har någon koll på var ungarna befinner sig när de är på stranden och avkomman riskerar att drunkna så är det väl inte så förvånande om de inte har koll på andra ställen i samhället.Tygskor är ju enkelt att stoppa i maskinen för att tvätta men rider man på vägar/stigar som endast är till för att gå/springa på förstår jag att det är irriterande att det ligger bajs överallt.
Vet inte riktigt vem som låter sina barn krypa och leka där det finns bajs dock.
Det var ju någon som släppt av sin 5-åring vid stranden själv och sedan åkt hem. Hur den nu tänkteMed tanke på att folk inte har någon koll på var ungarna befinner sig när de är på stranden och avkomman riskerar att drunkna så är det väl inte så förvånande om de inte har koll på andra ställen i samhället.
Du skojarDet var ju någon som släppt av sin 5-åring vid stranden själv och sedan åkt hem. Hur den nu tänkte![]()
Det var ju någon som släppt av sin 5-åring vid stranden själv och sedan åkt hem. Hur den nu tänkte![]()
Problemet är väl inte riktigt att EN häst skiter. Problemet kommer när tex stora grupper rider ut, längs gång- och cykelvägar och hälften av hästarna får för sig att skita direkt efter varandra. Gärna samtidigt som de går också, så att det inte är en hög per häst utan en lååång rad med bajs per häst. Det blir väldigt snabbt väldigt mycket bajs att försöka undvika, under en väldigt lång sträcka dessutom.Själv är man väl så van vid hästskit men jag tycker inte att det alls är någon stor grej att trampa iHästbajs består ju bara av gräs typ, det luktar inte ens bajs. Inte som hundskit
Det känns ju också lite väl överkurs om man rider en lång runda att sen gå tillbaka med kärra och grep bara för att plocka bort lite hästskit. Visst man kan sitta av och sparka undan det men har jag en stor häst är det inte säkert att jag kommer upp igen utan pall
Med det sagt fattar jag ju att det finns de som tycker det är äckligt och störigt med hästskit på gångvägen.
Du skojarsäg att du skojar
Det är andra hands information jag fått, så helt säker är jag inte.Va! Är det sant![]()
Jag har lärt hästar det genom att vara blixtsnabb med att flytta ut rumpan i diket när de stannar för att bajsa.Om jag skrittar på lång tygel och låter hästen själv bestämma så händer det rätt ofta att hon går åt sidan (till gräset bredvid stigen/vägen om det finns plats) och stannar och bajsar där! Så jag försöker lära mig att tolka hennes signaler rätt så att hon tillåts göra det utan att jag envisas med att hålla henne kvar på stigen/gångvägen. Jag vill uppmuntra henne att göra det oftare men jag vet inte riktigt hur det ska gå till.
Jag har lärt hästar det genom att vara blixtsnabb med att flytta ut rumpan i diket när de stannar för att bajsa.
Det ville några av våra med men är man lite ihärdig och berömmer när de flyttar sig är det sällan omöjligtJag får kanske prova det! Hon vill gärna stå still och bajsa och det är hon envis med men om jag upptäcker det i tid kanske jag kan flytta ut rumpan!
Jag tycker att det är rimligt att vi hästägare sparkar bort bajset från åtminstone cykel- och gångvägar. Det är inte så kul som cyklist att råka cykla i bajset och få det kastat i ansiktet och på cykeln när det lossnar från däcket.
Det är heller inte kul att få på barnvagnshjul/rollator/rullstol och sen få in det i bil eller hus.
Det är ju heller ingen självklarhet att man ska få rida på anlagda gång- och cykelvägar/motionsspår så för att inte riskera att bli av med den förmånen är det ju en liten uppoffring att sparka ner skiten i diket.
Jag sparkar bort det i skogen också när jag rider på platser där andra motionerar om hästen skiter på en dum plats. Det är inte så jobbigt för mig, men leder sannolikt till bättre relationer med andra i området.
Jag tycker det är en självklarhet att hoppa av och sparka bort skit från gång- och cykelvägar och asfalterade vägar överlag. Jag gör det alltid, det är så jag är fostrad, men jag märker att det är väldigt få som tänker som jag. Har många gånger varit ute och ridit med vänner och stallkamrater som inte brytt sig, inte ens på anmodan, och där jag faktiskt hoppat av och sparkat undan deras skit.
Skulle aldrig sparka undan i skogen dock.
Problemet är väl inte riktigt att EN häst skiter. Problemet kommer när tex stora grupper rider ut, längs gång- och cykelvägar och hälften av hästarna får för sig att skita direkt efter varandra. Gärna samtidigt som de går också, så att det inte är en hög per häst utan en lååång rad med bajs per häst. Det blir väldigt snabbt väldigt mycket bajs att försöka undvika, under en väldigt lång sträcka dessutom.
Det finns gång/cykelbanor man får rida på..Fast alltså, man får ju inte rida på gång och cykelvägar, så varför skulle man behöva sparka bort bajs där? Man ska ju inte befinna sig där överhuvudtaget = det ska inte landa något hästbajs där.
Självklart blir det konflikter om man som ryttare rider där man inte får, oavsett om det bajsas eller inte.
Det hör till undantaget isåfall, generellt sett så får inte ryttare vara på gång och cykelbanor.Det finns gång/cykelbanor man får rida på..