Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Tycker ni förminskar karamellens situation oerhört. Att separera från en kontrollerande partner är BETYDLIGT svårare än en normal situation. Det ingår ju även en normalisering där den kontrollerade partnern känner sig hjälplös mot den kontrollerande. Lägg till beroendesjukdom, spädbarn, ekonomisk makt och en massa installerade kontrollfunkrioner så är det fullt förståeligt att karamellen bävar och det känns övermäktigt. Vi en normal separation hade man ju inte ens behövt fundera på låsbyte. Då hade man sagt "kan jag få tillbaka min nyckel".

Gör då det enklaste (och viktigaste) först.

Byt kod på ditt bank-id och ge honom inte den nya.
Byt lösenord på ställen där du har lösen istället för bank-id och ge honom inte de nya
Byt lösenord i appen för övervakningskameran (eller hur den nu funkar), det du ska göra är att förhindra att han ser vem som kommer och går hemma hos dig.
Ta bort hans tillgång till allt övrigt som är ditt.
(Och byt lås om du tror att han kommer att ta sig in hos dig mot din vilja, för mig låter det fruktansvärt att du inte ens tänker tanken men du har antagligen nåt skäl till det)

Dels behöver du göra det här av integritetsskäl, han ska inte kunna kontrollera dig och ditt som han gör nu.
Dels behöver du göra det som förberedelse för att faktiskt kunna göra slut så småningom. Innan du gör slut är det bra att han inte kan komma åt dig juridiskt och ekonomiskt när du väl gjort det. Det finns alldeles för många historier om vad hämndlystna dumpade ex kan hitta på.

Och stallplats är inte ditt problem, det är hans.

Börja här Karamellen men innan dess så se till att skapa dig ett stabilt nätverk av hjälp. Så du tex inte känner dig låst i att behöva kunna lämna betalkortet till P för att inte köpa alkohol.

Kan du precis som med medicinen skapa en rutin för att prata med sponsorn varje dag? Ta medicinen, starta kaffebryggaren och ringa sponsorn? Eller kopplat till något på kvällen ringa sponsorn och prata om dagen som varit?

Att byta lås är väl knappast det första steget som börjar en separation? Det är många steg att gå först.

I synnerhet med en separation som riskerar bli besvärlig är det nog kontraproduktivt att börja med en krigshandling.

Men det sa jag ju inte heller? Jag svarade på frågan vad @karamelldrottningen ska göra med låset (som han köpt) vid en separation. Och ja, byta det är givetvis rimligt. Men jag har inte någonstans sagt att det ska vara FÖRSTA åtgärden. Det första Karamellen gör, om hon bestämmer sig för att dumpa, är rimligtvis att prata med P och i samband med det meddela att hans stallplats är uppsagd och att han har x antal månaders uppsägningstid.

Men det sa jag ju inte heller? Jag svarade på frågan vad @karamelldrottningen ska göra med låset (som han köpt) vid en separation. Och ja, byta det är givetvis rimligt. Men jag har inte någonstans sagt att det ska vara FÖRSTA åtgärden. Det första Karamellen gör, om hon bestämmer sig för att dumpa, är rimligtvis att prata med P och i samband med det meddela att hans stallplats är uppsagd och att han har x antal månaders uppsägningstid.
Det enda du sa var Byt lås och Leta inte stallplats, det tolkade jag som jag gjorde. Men då fanns det ju mer tankar bakom.

Hur ska jag undvika att han kommer in, skrev hon. Det handlade inte enbart om att han betalt låset, det är inte tydligt att han gjort det.

Gör då det enklaste (och viktigaste) först.

Byt kod på ditt bank-id och ge honom inte den nya.
Byt lösenord på ställen där du har lösen istället för bank-id och ge honom inte de nya
Byt lösenord i appen för övervakningskameran (eller hur den nu funkar), det du ska göra är att förhindra att han ser vem som kommer och går hemma hos dig.
Ta bort hans tillgång till allt övrigt som är ditt.
(Och byt lås om du tror att han kommer att ta sig in hos dig mot din vilja, för mig låter det fruktansvärt att du inte ens tänker tanken men du har antagligen nåt skäl till det)

Dels behöver du göra det här av integritetsskäl, han ska inte kunna kontrollera dig och ditt som han gör nu.
Dels behöver du göra det som förberedelse för att faktiskt kunna göra slut så småningom. Innan du gör slut är det bra att han inte kan komma åt dig juridiskt och ekonomiskt när du väl gjort det. Det finns alldeles för många historier om vad hämndlystna dumpade ex kan hitta på.

Och stallplats är inte ditt problem, det är hans.
Den översta biten är redan fixad

Angående lås vill jag helst inte byta. Jag är expert på att tappa bort nycklar. Inget annat men just nycklar. Så det är perfekt att slippa sånt nu. Men han har tillgång till det eftersom han köpte det från första början.

Jag har försökt med att säga upp honom och hästen. Jag har sagt att det datumet vill jag att Häst ska ha flyttat.
Det hände absolut ingenting med det utan jag var den jobbiga som bara krånglar med allt och förstör.
Detta var tror jag runt ett år sedan. Efter det har jag inte försökt med det däremot kollar efter stallplatser. Hästen är jättefin och P är i grunden bra i stall så det är inte därför jag vill han flyttar men det är så svårt med avstånd när han har hästen hos mig.
Det har jag inte varit med om förut eftersom jag aldrig varit tillsammans med någon som P tidigare. Det har gått att diskutera på ett annat sätt. Nu är det bara blankt nej hela tiden. Jag måste vara betydligt listigare om detta ska bli av.

Jag har försökt med att säga upp honom och hästen. Jag har sagt att det datumet vill jag att Häst ska ha flyttat.
Det hände absolut ingenting med det utan jag var den jobbiga som bara krånglar med allt och förstör.
Detta var tror jag runt ett år sedan. Efter det har jag inte försökt med det däremot kollar efter stallplatser. Hästen är jättefin och P är i grunden bra i stall så det är inte därför jag vill han flyttar men det är så svårt med avstånd när han har hästen hos mig.
Det har jag inte varit med om förut eftersom jag aldrig varit tillsammans med någon som P tidigare. Det har gått att diskutera på ett annat sätt. Nu är det bara blankt nej hela tiden. Jag måste vara betydligt listigare om detta ska bli av.
Skriftlig uppsägning, där han får skriva under. Och så har ni varsitt exemplar av det.

Nej måste undvika skriva om P just nu. Han har fina sidor också. Känns som att de sämre sidorna är mer framträdande nu. Jag vet inte.
Men han är väldigt fin också. Och en del av kontrollerandet gör han av kärlek. Han vill mig väl och vill ha koll på det. Sen att jag bitvis känner mig låst så är det ju.

Nej måste undvika skriva om P just nu. Han har fina sidor också. Känns som att de sämre sidorna är mer framträdande nu. Jag vet inte.
Men han är väldigt fin också. Och en del av kontrollerandet gör han av kärlek. Han vill mig väl och vill ha koll på det. Sen att jag bitvis känner mig låst så är det ju.
Näe! Kärlek och kontroll hör INTE ihop.

Att han har kontrollbehov är HANS problem, som han ska jobba med, INTE du.

Ju mer man kontrollerar, desto starkare blir behovet av att hålla på och kontrollera. Det blir en ond cirkel helt enkelt.

Jag talar av tio bortslösade års erfarenhet - kontroll är aldrig kärlek.

Just det det sista, att han gör det av kärlek så tänkte jag om mannen jag levde ihop med. När jag väl gjorde slut insåg jag att det inte var av kärlek. Fick höra hur ska du klara dig utan mig du kan ju ingenting mm. Så nää kontroll är aldrig av kärlek.

självklart har han fina sidor med och gör bra saker etc.
Men han gör saker som ABSOLUT INTE är ok.

Jag känner igen en del från en toxisk relation jag var i. Han hade varit kär i mig i många år i hemlighet som en av mina bästa vänner. Jag var väldigt trasig och hade just gått igenom flera trauman. Då gav han mig ultimatumet att vi blev ett par eller så drog han.
Manipulation när han äntligen spg en ingång.
Han uppvaktade med fantastiska upplevelser och ansträngde sig lite som din partner gjort ibland och jag drogs väl lite med av det IOM att jag var så trasig och försökte väl inbilla mig att jag var lika kär jag.
Det var jag väl inte och han kände nog av det. Och det kunde bli mkt sura miner pga svartsjuka etc.
Jag insåg mer och mer att det inte riktigt var bara kärlek från hans sida. Han hade liksom byggt upp en bild av mig som helt perfekt och hade ett läskigt ha-behov av mig. När jag gjorde slut så försökte han tjata, tjata och sen också erbjuda sig köpa en massa saker. Då blev jag tokig och bröt all kontakt.
För vem som säger sig älska någon vill vara med den mot dens vilja. Även att försöka det fysiskt när någon gjort slut och gråter. Det är ju sjukt! Det är inte kärlek. Det är ”posessive” för deras egen skull.
Den här killen var den alla såg som den snällaste, roligaste killen. Han hade en massa fina sidor med.
Men gud vilken lättnad det blev att slippa honom sen! Det är INTE kärlek att tvinga sig på någon. Det är så respektlöst. Och man måste ju respektera någon för att kunna älska den på riktigt.

Det känns lite som med din partner. Han känner av att du inte är så kär i honom. Och han vill inte släppa dig för sin egen skull. På ett orespektfullt sätt. Alltså att han inte respekterar dig fullt ut. Det är inte rimligt att vägra låta någon göra slut eller slänga ut en från sitt stall, att trampa på någon så.

Den översta biten är redan fixad
Bra att du gjort det! Verkligen jättebra.

Men det här:

Han har säkert jättefina sidor också. Men det handlar om kalibern på det som är de sämre sidorna. Är de tillräckligt dåliga så kompenseras de inte av de fina.

Om du kör i 68 på en 70-väg i 10 mil så kompenserar det inte om du fortsätter i 68 förbi en förskola där det är 30. Kalibern förbi förskolan är så kraftig att det inte hjälper om du kör som en ängel resten av tiden.

Och dessutom handlar inte tråden om vilken bild buke får av P, om att den ska visa alla hans sidor. När de dåliga sidorna drabbar dig på så oroväckande vis som de gör så måste du få vädra det.

Det har jag inte gjort. Läs igen. Men om detta är den samlade bedömningen så konstaterar jag bara att just nu fixar jag inget extra -jättejobbigt-

Det är bara så det är. Just nu.
Dete ju extra jättejobbigt för dig ha en relation med karln med.
Skillnaden är att separera är skitjobbigt ett tag, sen blir det bättre. Fortsätta relationen, Tja du vet ju hur du mår av den nu

Men du behöver ta hjälp. Av en psykolog/kurator eller liknande. 💙

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn