Inte ens en vecka med valp och puppy blues

Har ni ordentligt med leksaker och tugg som valpen får bita i och bråka med? Låter ni valpen vara ute och härja runt? Valpar ÄR ofta hemska, framförallt när de är pyttesmå, men genom att försöka lära dem tidigt att "leka gör man ute, inne är man lugn" och se till att de får möjlighet att ge utlopp för bitbehovet på lämpliga prylar så brukar den hemska perioden gå över väldigt snabbt :)
Ja vi leksaker i mängder.
Mjae vi har en liten park utanför lägenheten som vi går till och rasar där brukar han få nosa runt, jaga lite löv osv men alltid i koppel. Tyvärr har vi inte tillgång till en inhängnad gräsplätt som inte är en rastgård/hundgård. Vi vill inte gå till en hundgård förens Loki fått 12 veckors vaccinet.

Vill skriva att vår räddning var att hitta andra hundar han kunde "plåga" istället för oss ibland
Hade två valpar i grannskapet ( vår var självklart värst 😅) som han lekte med regelbundet.
Samt så går vi på hundträff med andra hundar där han kunde leka av sig
Och hör och häpna, nu är inte han "värst" längre 💕
Kanske kan ni spana efter något sådant?
Det låter som ett grymt tips! Men måste han inte fått 12veckors vaccinet för det ska vara säkert?

Vår valp som vi hämtade för ett år sedan har varit HEMSK. Bitit och tuggat sig igenom hemmet, ätit allt, fått kräkas hos vet, superhög energi, ville inte bli rumsren osv. Har tagit all tid från oss...nu är hon 14 månader och demolerar inte hemmet längre, rumsren och har lugnat sig inomhus. Vi hade också valpångest men håll ut! Valpsäkra hemmet och ha alltid bitleksaker, tuggben och godis till hands att byta med det blir bättre med tiden.
Skönt att höra att ni fick ett lyckligt slut!❤️

Jag är bara rädd för att vi inte kommer orka hålla ut!😬 utan att lilla Loki tar koll på oss först

• Hjärta
Reactions: Sel
Jag fick hem min älskade valp när hon var runt 8-9 veckor. Hade väntat och väntat, förberett, blev helt charmad när jag träffade henne och sen alla bilder jag fick under tiden jag väntade på dagen jag skulle hämta henne. Det gick ju SÅ bra med min förra valp.

När jag fick hem henne kände jag mig snabbt skit. Hon var energisk, förstörde saker, krävde uppmärksamhet, sabbade min sömn totalt, tjöt, bet, rev, inget intresse av att lyssna. Totalt helt annorlunda från min förra valp som var så enkel och lätt som jag direkt knöt band med. Kände mig deprimerad, ledsen och när det var som värst ångade allt och ville bara skicka tillbaka henne. Liksom vad skulle jag ändå med valpen till? Kände inget band med henne alls och där efter som en rätt så hemsk och misslyckad valpägare.

Idag så är vi så tighta, hon är helt underbar, rolig att jobba med och blir bara glad när jag ser henne. :love:

Det är rätt så vanligt att få puppy blues, det är bara lite skam över det hela att prata om, för man SKA liksom automatiskt älska sin söta lilla valp och knyta band direkt. Jag gjorde ju det med min första, totalt motsatsen med den jag har nu. Men det gick över! Det som hjälpte var när någon var valpvakt då och då, för mycket av puppy blues har sina rötter i stress och en del omställning i vardagen. Det är alltså en helt normal reaktion att få. Så jag säger håll ut lite till! :)

Det kan säkert känns tröstlöst trots att alla säger att det blir bättre. Men det kommer gå över.

När vi fick hem vår sista hund hamnade min sambo i total uppgivenhet över henns framfart. Hon var verkligen pissjobbig!
Det var hans första hund och hela hans föreställning om livet med hund kom att vändas upp och ner.
Jag var luttrad och försökte hålla hans tro uppe.
En kväll ringde han mig på jobbet och sa ”jag orkar inte. Jag vet att vi har fått en jättebra hund men jag passar nog inte att ha hund”

Där krävdes det lite övertalning för att få honom att härda ut.
På riktigt så var en bra dag en dag där ingen av oss behövde ett nytt plåster. Vi fick dra upp fötterna när vi satt i soffan. Klo och pälsvård utfördes med arbetshandskar på.

Sambon trodde att det aldrig skulle gå att klappa hunden öht.

Det blåste över på några veckor.
Nu är hon två år och är en supergosig , lugn och tyst hund. Glad i alla och den enklaste hund man kan tänka sig.
Sambon är djupt kär i henne.

Idag är det svårt att föreställa sig hur jävlig den här sötnosen på 2 kg kunde vara.

Visa bifogad fil 157632

Blir lycklig av att höra er historia med ett lyckligt slut! Ja vi fasar för pälsvård och kloklippning redan nu… han hatar att blir hållen och sitta still…

Där är en del av problemet, en så ung valp ska inte leka ett par timmar.
Absolut det har vi också läst oss till! Men leker vi inte med han eller ger han tuggben eller nåt så sysselsätter han sig själv med att skälla på väggen, tugga på lister och samtliga möbler.

Tränar vi enkla kommandon som sitt/ligg så lär han sig det fort men tröttnar snabbt och vill istället anfalla!

Man behöver egentligen inte leka aktivt så mycket med en så ung valp, särskilt inte om han går upp så mycket i varv. Gå ut på en liten promenad på något tryggt område istället och låt honom strosa och nosa, belöna kontakt med er med en liten leksak eller bara beröm och gå vidare. Mindre stress för er alla tre. <3
Ute fungerar han jättebra och är lugn men samma stund som vi kommer in, så bryter helvetet lös!

Blir lycklig av att höra er historia med ett lyckligt slut! Ja vi fasar för pälsvård och kloklippning redan nu… han hatar att blir hållen och sitta still…
Vi lämnade faktiskt bort henne under en period för kloklippning. Vi resonerade som så att det var dumt att vi skulle riskera att hamna i en konflikt runt klor med henne. Bättre om någon utomstående får göra det i början. Så vi åkte till zooaffären och så fick de klippa :)
Det räckte med 4 ggr sen hade hon skärpt till sig och jag kunde klippa själv.

Mjae vi har en liten park utanför lägenheten som vi går till och rasar där brukar han få nosa runt, jaga lite löv osv men alltid i koppel. Tyvärr har vi inte tillgång till en inhängnad gräsplätt som inte är en rastgård/hundgård. Vi vill inte gå till en hundgård förens Loki fått 12 veckors vaccinet.
Har ni bil eller möjlighet att ta er ut till något litet skogsområde eller liknande? Några vänner eller bekanta med rymlig trädgård?
Koppel går också utmärkt, ni kan knyta fast en tvättlina eller liknande och låta honom fnula på. Ansvarsfullt sätt att börja med inkallning!

Om han funkar jättefint med er ute är det kanske där ni får börja bygga er relation. :) Lugn och fin belöning, men bara så länge han inte biter i händer eller kläder typ.

Han låter som vår valp var! Han är numera unghund. Men herregud vad jobbig valperiod vi hade i början. Min sambo som annars är en person som aldrig någonsin går upp i varv eller blir stressad bröt ihop. Vår hund var konstant på oss med att bita på allt. Han kändes helt rabiat. Sprang runt som en tok. Skulle leka med allting. Det var omöjligt att lugna ner honom. Det tog ett tag innan vi förstod att detta var en hund som behövde hjälp att varva ner. Vi gjorde mycket så att vi hade som en ”time-out” zon dvs en hage med komposgaller för han där han hade något enstaka ben bara. Så fort han blev för mycket satte vi in han där och satt utanför och bara liksom fanns där nära honom till dess att han lugnade ner sig. Första gångerna tog det tid (tror första gången var uppåt en timme) men tillslut blev det hans ”trygga” zon där han blev lugn så fort han hamnade där. Han var totalt ointresserad av gos och mys etc så inget sådant lugnade ner han öht utan du blev liksom huggen då. Något annat vi gjorde i kombination med detta var att vi började lära han spåra godis. Så på kvällarna istället för att leka så körde vi nosaktivering istället för leka. Vi använde oss även mycket av fryst kong.

Han är 11 månader nästa helg och man skulle inte kunna tro det var samma hund. Just nu ligger han i mitt knä och sover. Han är världens gosigaste och lugn inomhus trots att han är en unghund. Valpar är jobbiga, men ha is i magen. Testa er fram vad som funkar på er hund. Det kommer bli bättre ☺️

Ni kan testa att använda långlina eller flexikoppel om ni vill ge honom lite mer frihet men ändå kunna stoppa upp vid behov. Det är guld värt för valpar att kunna nosa, strosa, springa och utforska i egenvalt tempo, gärna i kuperad terräng :)

Han låter som vår valp var! Han är numera unghund. Men herregud vad jobbig valperiod vi hade i början. Min sambo som annars är en person som aldrig någonsin går upp i varv eller blir stressad bröt ihop. Vår hund var konstant på oss med att bita på allt. Han kändes helt rabiat. Sprang runt som en tok. Skulle leka med allting. Det var omöjligt att lugna ner honom. Det tog ett tag innan vi förstod att detta var en hund som behövde hjälp att varva ner. Vi gjorde mycket så att vi hade som en ”time-out” zon dvs en hage med komposgaller för han där han hade något enstaka ben bara. Så fort han blev för mycket satte vi in han där och satt utanför och bara liksom fanns där nära honom till dess att han lugnade ner sig. Första gångerna tog det tid (tror första gången var uppåt en timme) men tillslut blev det hans ”trygga” zon där han blev lugn så fort han hamnade där. Han var totalt ointresserad av gos och mys etc så inget sådant lugnade ner han öht utan du blev liksom huggen då. Något annat vi gjorde i kombination med detta var att vi började lära han spåra godis. Så på kvällarna istället för att leka så körde vi nosaktivering istället för leka. Vi använde oss även mycket av fryst kong.

Han är 11 månader nästa helg och man skulle inte kunna tro det var samma hund. Just nu ligger han i mitt knä och sover. Han är världens gosigaste och lugn inomhus trots att han är en unghund. Valpar är jobbiga, men ha is i magen. Testa er fram vad som funkar på er hund. Det kommer bli bättre ☺️
Vår lille kille förstörde vår fredagkväll genom att försöka välta lägenheten upp och ner..

Idag ska de inhandlas en valphage och en Kong! Hoppas kunna få en lugn o fin valp tillslut! Hur lång tid tog det innan ni såg förändring hos er hund?

Hur mycket är ni ute och utforskar och rör på er? :)

Är inne lite på samma linje som ett par andra att det kanske har blivit lite för mycket hetsig lek och lite lite av annat.

vi är ute efter varje sömn! Vår kille vill aldrig äta upp maten utan äter mest då och då.

Efter morgonens rastning precis utanför dörren så tog jag in honom igen och han var ett totalt monster. Slutade med att jag gick ut med han igen och var ute ca 50min med han. Nu ligger han och sover 🙏

Ja jag tror att vi behöver hjälpa honom att komma till ro i hemmet!

vi är ute efter varje sömn! Vår kille vill aldrig äta upp maten utan äter mest då och då.

Efter morgonens rastning precis utanför dörren så tog jag in honom igen och han var ett totalt monster. Slutade med att jag gick ut med han igen och var ute ca 50min med han. Nu ligger han och sover 🙏

Ja jag tror att vi behöver hjälpa honom att komma till ro i hemmet!
Leker ni mycket med honom inomhus? Ett tips i så fall kan vara att försöka gå ut och leka varje gång, för att på så sätt lära honom att inomhus vilar man, leka gör man ute.

Leker ni mycket med honom inomhus? Ett tips i så fall kan vara att försöka gå ut och leka varje gång, för att på så sätt lära honom att inomhus vilar man, leka gör man ute.

Just det är precis min åsikt också! Inomhus är man lugn. Inomhus myser man och sover. Utomhus kan man leka och röja. Konsekvent! Jag är uppvuxen med hundar och tycker att en del hundar som blivit lekta med inomhus är skitjobbiga! Även om jag bara är gäst i deras hem. För de hundarna har ofta svårt att koppla av och går upp i energi inomhus på ett jobbigt sätt.

Jag är uppvuxen med hundar som får leka inomhus och det får och har alltid mina fått. Nu kan jag inte släppa spionen utom på inhägnat område så att leka ute sker inte varje gång vi går ut så inomhuslek måste vara ok för mig tänker jag. Däremot tycker jag att hundar måste lära sig när jag tycker att det räcker likväl som att de själv måste få en chans att lära sig när det räcker. Kan de inte hitta sin av-knapp själv får man lära dem det helt enkelt. Hundar som leker inomhus behöver inte leka ständigt. "Gå och lägg dig" är ett utmärkt kommando som ska följas och om man har två hundar får man hjälpa dem att markera mot varandra när de visar att de har lekt färdigt så att de lär sig varandras signaler där så att de inte tjatar vidare på varandra. "Gå och lägg dig" betyder i mina ögon inte heller "ligg ner på stället bums och gör inget" utan leta upp en plats och lägg dig ner, ta en leksak och gnag på typ, men gör inget väsen".

Liknande trådar

Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 352
Senast: Zuzzi
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 838
Senast: Hjalti
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 535
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lång boxvila
  • Maskstorlek hönät?