Inte ont i hjärtat, men vad?

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag har en lägre tid haft ont i vad jag tror är hjärtat.
När jag sökte specifikt för att jag hade ont i hjärtat och tungt att andas för två år sedan sa läkaren att man inte kan ha ont i hjärtat.
Hon trodde då att det var luftvägarna.

Någon månad senare hittades en hjärntumör och jag har varit in och ut på sjukhus av den anledningen och hjärtat är undersökt med EKG flertalet gånger, för det mesta har det sett bra ut, ibland har det visat någon liten avvikelse och jag har fått ha EKG under ett dygn men tydligen hittar dom inte något som någon läkare bryr sig om.
Det är även ultraljudat utan anmärkning.

En gång var jag in akut för att jag trodde att det var något verkligt fel, jag låg och sov och vaknade av ont i hjärtat och ut i armen och hjärtat rusade som vansinnigt det skenade så det svartnade för ögonen, trodde verkligen att jag skulle dö och jag är långt ifrån hysterisk gällande sjukdom och död.
På akuten sa dom att det var ångest. Jag tror inte alls att det var ångest, jag vet att det inte var det, jag känner min ångest mycket väl och det där var något annat.

Det jag egentligen funderar över är vad det kan vara som gör ont egentligen när det känns precis som hjärtat. Det sticker och kniper.
Om det skulle vara luftvägarna borde det väl gå över, det var två år sedan, om det är något annat, varför gör det ont precis där hjärtat sitter och ut i vänster arm? På insidan av bröstkorgen, inte någon muskel, det är jag också väldigt bekant med hur det känns.


Oftast gör det ont när jag är avslappnad och ligger och kollar på tv eller så.
 
Jag har en lägre tid haft ont i vad jag tror är hjärtat.
När jag sökte specifikt för att jag hade ont i hjärtat och tungt att andas för två år sedan sa läkaren att man inte kan ha ont i hjärtat.
Hon trodde då att det var luftvägarna.

Någon månad senare hittades en hjärntumör och jag har varit in och ut på sjukhus av den anledningen och hjärtat är undersökt med EKG flertalet gånger, för det mesta har det sett bra ut, ibland har det visat någon liten avvikelse och jag har fått ha EKG under ett dygn men tydligen hittar dom inte något som någon läkare bryr sig om.
Det är även ultraljudat utan anmärkning.

En gång var jag in akut för att jag trodde att det var något verkligt fel, jag låg och sov och vaknade av ont i hjärtat och ut i armen och hjärtat rusade som vansinnigt det skenade så det svartnade för ögonen, trodde verkligen att jag skulle dö och jag är långt ifrån hysterisk gällande sjukdom och död.
På akuten sa dom att det var ångest. Jag tror inte alls att det var ångest, jag vet att det inte var det, jag känner min ångest mycket väl och det där var något annat.

Det jag egentligen funderar över är vad det kan vara som gör ont egentligen när det känns precis som hjärtat. Det sticker och kniper.
Om det skulle vara luftvägarna borde det väl gå över, det var två år sedan, om det är något annat, varför gör det ont precis där hjärtat sitter och ut i vänster arm? På insidan av bröstkorgen, inte någon muskel, det är jag också väldigt bekant med hur det känns.


Oftast gör det ont när jag är avslappnad och ligger och kollar på tv eller så.
Så jobbigt det låter för dig,

Det kan inte vara halsbränna? På engelska kallas det "heart burn" helt enkelt för att symptomet ofta är en smärta i hjärtregionen.
 
Jag har en lägre tid haft ont i vad jag tror är hjärtat.
När jag sökte specifikt för att jag hade ont i hjärtat och tungt att andas för två år sedan sa läkaren att man inte kan ha ont i hjärtat.
Hon trodde då att det var luftvägarna.

Någon månad senare hittades en hjärntumör och jag har varit in och ut på sjukhus av den anledningen och hjärtat är undersökt med EKG flertalet gånger, för det mesta har det sett bra ut, ibland har det visat någon liten avvikelse och jag har fått ha EKG under ett dygn men tydligen hittar dom inte något som någon läkare bryr sig om.
Det är även ultraljudat utan anmärkning.

En gång var jag in akut för att jag trodde att det var något verkligt fel, jag låg och sov och vaknade av ont i hjärtat och ut i armen och hjärtat rusade som vansinnigt det skenade så det svartnade för ögonen, trodde verkligen att jag skulle dö och jag är långt ifrån hysterisk gällande sjukdom och död.
På akuten sa dom att det var ångest. Jag tror inte alls att det var ångest, jag vet att det inte var det, jag känner min ångest mycket väl och det där var något annat.

Det jag egentligen funderar över är vad det kan vara som gör ont egentligen när det känns precis som hjärtat. Det sticker och kniper.
Om det skulle vara luftvägarna borde det väl gå över, det var två år sedan, om det är något annat, varför gör det ont precis där hjärtat sitter och ut i vänster arm? På insidan av bröstkorgen, inte någon muskel, det är jag också väldigt bekant med hur det känns.


Oftast gör det ont när jag är avslappnad och ligger och kollar på tv eller så.
Panikångest kan ju förstås kännas just så.
 
Panikångest kan ju förstås kännas just så.
Om du menar när jag trodde att jag skulle dö så var det Helt olikt den panikångest jag haft andra gånger.
Och att lungt ligga och kolla på tv och plötsligt få ont i hjärtat och vänster arm tycker jag inte låter som panikångest alls.
 
Om du menar när jag trodde att jag skulle dö så var det Helt olikt den panikångest jag haft andra gånger.
Och att lungt ligga och kolla på tv och plötsligt få ont i hjärtat och vänster arm tycker jag inte låter som panikångest alls.
Nej, jag tänkte att du pratade om vanlig ångest och inte panikångest. Men du känner din kropp bäst. Har du haft Holter hemma?
 
Jag har en lägre tid haft ont i vad jag tror är hjärtat.
När jag sökte specifikt för att jag hade ont i hjärtat och tungt att andas för två år sedan sa läkaren att man inte kan ha ont i hjärtat.
Hon trodde då att det var luftvägarna.

Någon månad senare hittades en hjärntumör och jag har varit in och ut på sjukhus av den anledningen och hjärtat är undersökt med EKG flertalet gånger, för det mesta har det sett bra ut, ibland har det visat någon liten avvikelse och jag har fått ha EKG under ett dygn men tydligen hittar dom inte något som någon läkare bryr sig om.
Det är även ultraljudat utan anmärkning.

En gång var jag in akut för att jag trodde att det var något verkligt fel, jag låg och sov och vaknade av ont i hjärtat och ut i armen och hjärtat rusade som vansinnigt det skenade så det svartnade för ögonen, trodde verkligen att jag skulle dö och jag är långt ifrån hysterisk gällande sjukdom och död.
På akuten sa dom att det var ångest. Jag tror inte alls att det var ångest, jag vet att det inte var det, jag känner min ångest mycket väl och det där var något annat.

Det jag egentligen funderar över är vad det kan vara som gör ont egentligen när det känns precis som hjärtat. Det sticker och kniper.
Om det skulle vara luftvägarna borde det väl gå över, det var två år sedan, om det är något annat, varför gör det ont precis där hjärtat sitter och ut i vänster arm? På insidan av bröstkorgen, inte någon muskel, det är jag också väldigt bekant med hur det känns.


Oftast gör det ont när jag är avslappnad och ligger och kollar på tv eller så.
Har man röntgat lungorna? Jag får ”ont” i hjärtat pga vätska i lungorna då det skapar andfåddhet som påverkar hjärtat.
 
Nej, jag tänkte att du pratade om vanlig ångest och inte panikångest. Men du känner din kropp bäst. Har du haft Holter hemma?
Ja läkarna på akuten sa ångest. Det KAN såklart ha varit panikångest den gången men direkt från lungt sovande och i en period av allmänt lugnt mående?
Och helt olikt någon annan gång med panikångest.
Vad är Holter?
 
När jag har halsbränna brukar det bränna i mitten.
Det som sticker/hugger går mer åt vänster.
1642505053604.png


Oj bilden blev kanske lite stor. Men om det gör ont i själva magsäcken så är det ju lite till vänster, medan matstrupen går mer i mitten.
 
Alltså att fråga och svara på ett forum om sjukdomar och hjärta är kanske lika vanskligt som att fråga Google:o, men ändå: Om det är ett återkommande problem med hjärtrusningar, svimning/nästan svimning men allt ser bra ut kanske du vill läsa lite om någon dysautonomi kunde stämma med hur du har det och i så fall diskutera det med din läkare? Tänker tex på pots (posturalt ortostatiskt takykardisyndrom) eller ist (olämplig sinustakykardi). Det kan vara vaj på styrningen av hjärtrytm (andning, blodtryck, cirkulation etc) utan att det är något fel på organen och bröstsmärta och uppvaknande med rusande hjärta är vanliga symptom. Säger inte alls att det är det, men när du frågar vad det kan vara. Stämmer det inte när du läser om det är det ju bara att släppa den tanken.

Tyvärr låg medvetenhet kring detta i vården (även om det ökar nu med alla som får dysautonomi efter covid) och det är vanligt att det tolkas som ångest fast den som har det upplever det annorlunda.
 
Alltså att fråga och svara på ett forum om sjukdomar och hjärta är kanske lika vanskligt som att fråga Google:o, men ändå: Om det är ett återkommande problem med hjärtrusningar, svimning/nästan svimning men allt ser bra ut kanske du vill läsa lite om någon dysautonomi kunde stämma med hur du har det och i så fall diskutera det med din läkare? Tänker tex på pots (posturalt ortostatiskt takykardisyndrom) eller ist (olämplig sinustakykardi). Det kan vara vaj på styrningen av hjärtrytm (andning, blodtryck, cirkulation etc) utan att det är något fel på organen och bröstsmärta och uppvaknande med rusande hjärta är vanliga symptom. Säger inte alls att det är det, men när du frågar vad det kan vara. Stämmer det inte när du läser om det är det ju bara att släppa den tanken.

Tyvärr låg medvetenhet kring detta i vården (även om det ökar nu med alla som får dysautonomi efter covid) och det är vanligt att det tolkas som ångest fast den som har det upplever det annorlunda.
Det var full pott på det när jag googlade. Intressant.

Problemet är också att det är så svårt att reda i vad som är vad. Haft problem med värk i 20+ år (ingen läkare som någonsin brytt sig så har ingen diagnos). Har haft jättemycket problem med magen i många år. Yrsel, konstigheter med hjärtat, synen, extrem trötthet, svettningar, frossa osv.
Och nu tumören och behandlingar som medföljer som ger biverkningar.
Så det är supersvårt att veta vad som är vad.
 
Alltså att fråga och svara på ett forum om sjukdomar och hjärta är kanske lika vanskligt som att fråga Google:o,
Sant. Men ingen läkare har haft något svar och jag känner mig bara idiotförklarad när jag väl söker vård så forum och Google känns lika gott som något annat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 652
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
439
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 224
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp