Inte rykta när hästen fäller?!

HannaZ

Trådstartare
Vet. var i vårt stall häromdagen och då sa han att man bör undvika att rykta när hästen fäller då det kan stressa huden (eller nåt). Man kunde gärna bara torka av hästen med en fuktig trasa menade han. Någon som hört detta tidigare eller är det nåt som alla "vet"?

Tyckte att det lät märkligt.
 
Vissa hästar kan bli väldigt känsliga när dom fäller och då ska man ju inte stå och gno jätteänge. Men en rykt kan va bra, det kan ju få bort den irriterande pälsen snabbare.
 
Jag vet inte men jag ryktar inte med ryktborste när hästen fäller eftersom jag ändå inte kommer ner i pälsen, utan jag tar ett tag med piggborste (används sällan i annat syfte) och får bort all lös, förmodligen kliande, päls, och sen borstar jag av lite lätt med en rotborste. Men nu har min häst tack och lov fällt färdigt, mycket tidigare än vanligt, så nu kan jag börja rykta igen.
 
varannandag ungefär använder jag gummiskrapa över hela hästen för att få bort löst hår och tar sedan en jättemjuk och mysig borste för att få bort löst hår. Pälsen blir alldeles blank och fin. Funkar bättre än en rykt så här års.
Däremellan borstar jag bara av lätt.
 
Annars har jag hört både från veterinärer och andra att det är bra att hjälpa hästen bort med pälsen den fäller. Dock ryktar jag inte för det är meningslöst... borsten blir bara full med hår ändå.
 
det beror nog mycket på hästen,en häst i stallet har gätte känslig hud när han fäller, man får knappt peta på honom.

medans min egen häst tycker att det är så skööööönt när jag tar fram gumiskrapan, hon höl nästan på att slå knut på sig själv. :rofl:
 
Oj då... Då måste min kuse vara knäpp som njuuuter när jag plockar fram svettskrapan i stål med taggar och verkligen river loss över rumpa och mage (där han inte är klippt) så att MASSOR av päls lossnar.

Han brukar stå och halvblunda med trutande överläpp och "klia" i luften under tiden, så han lider nog knappast. :)

Men så är han inte känslig i huden heller förstås, så det bör vara ganska individuellt.
 
Har inte hört det faktiskt...hoppas det inte är så, min häst fäller i stort sett hela året ju, haha.... *S*
 
Tyckte som sagt att det lät märkligt...
Den här vet. är väl inte den som har mest koll i trakten precis... men det kanske ligger nåt i det om hästen är väldigt känslig och man gnider och gnor som en galning.

Min häst verkar också uppskatta mär man gnuggar med gummiskrapan, måste ju vara skönt att bli av med alla lösa hår som kan klia.

För mig är allt som innefattar en borste, skrapa eller ryktsten att rykta hästen.
 
Såhär i fällningstider använder jag koskrapa (!!!) i metall på min islänning, och han verkar tycka att det är jätteskönt! Det ligger stora högar med päls runt honom när vi är klara... På ställen jag inte vill använda skrapan (ansiktet, benen, man och svans) borstar jag med rotviska, och så får hela hästen en omgång med rotviskan också, och sedan är vi klara.

På islandshäst som inte klipps är det kanske idé att använda ryktborste ca 3 månader om året - resten av året kommer man inte igenom pälsen!!! För att ge liknande "massage" som rykten ger (och få bort lera m.m.) tycker jag att gummiskrapa är jättebra, och den funkar ju bra även när hästen fäller!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
716
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 583
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 696
Senast: co-SMAD4
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
884
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra blötmat
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp