Inte-så-givna effekter av pandemin

Fast det kan ju ligga närmre tillhands att jobba med t ex plocka varor på ICA (till hämta-själv-skåpen) än att gå in och jobba på lager. Jag har truckkort men hade nog hellre plockat skräp än jobbat på lager, det passar mig inte alls.

Har full respekt för de som väljer bort ett eller annat yrke.

Det har jag med.
Min poäng var dock att det faktiskt går att jobba på lager/industri även som kvinna och jag tycker fler borde prova på det.
Köra truck är askul 😍
 
Det har jag med.
Min poäng var dock att det faktiskt går att jobba på lager/industri även som kvinna och jag tycker fler borde prova på det.
Köra truck är askul 😍
Tycker också lager är kul, jobbade med det i 5 år och trivdes bra. Jobbade mest män på de lager jag varit på (jobbade på flera samtidigt pga älskar pengar :p) men blev fler och fler kvinnor och man har ju alla hjälpmedel som finns så det måste inte vara tungt.
 
Det är exakt samma här! Jag cyklar också massor sedan ungefär ett år tillbaka och uppskattar verkligen att staden jag bor i börjat investera mer i oss cyklister. Gudarna ska veta att det behövdes! Ibland får jag lite dåligt samvete för att jag ligger i vägen för bilarna under vissa korta sträckor, men då brukar jag försöka tänka som du och sträcka lite extra på mig istället ;)

Bilister har satt mig i tillrackligt manga livshotande situationer for att jag inte kanner mig skyldig om jag tar plats under 3 minuter. Dessutom sa ar det sallan som jag faktiskt lagger tilll nagon tid pa deras resetid - oftast blir det tjockt med trafik 200 meter langre ner pa vagen anda, och overlag sa tar jag mig som cyklist fram fortare anda
 
Häromkring är det tvärtom, folk är så svältfödda på närhet att dom tar alla chanser att träffas och prata.
Fy vad trist. Här är det ganska lugnt. Dom håller bra på restriktionerna men längtar såklart. Vissa har riktigt förvånat mej. Trodde aldrig dom skulle överleva utan att umgås till höger och vänster. Helt underbart att slippa träffa folk och höra tjatet om att man måste hänga med ut. Äntligen legitimt att isolera sig.
 
Isoleringen och polarisering var något som förvånade mig. Snart 18 månader som jag har jobbat hemmifån
 
Kom närmare min pappa då han odlade potatis i min trädgård istället för att åka på golfresor. Väldigt fint men jag tror ändå det är en liten del av mig som längtar efter att ha trädgården för mig själv igen :p
Jag och en kollega blev mycket bättre vänner under pandemin än vi varit innan, just eftersom vi umgås så mycket på jobbet så har vi tyckt att det varit okej att umgås mycket på fritiden också. Dock har jag hängt mycket mindre med grannarna, eftersom de faktiskt varit sjuka i covid-19 och jag ville slippa det. Jag har också tappat en hel del kontakt med bra vänner, för det finns liksom inte så mycket att prata om i telefon, då det inte hänt så mycket i våra liv. Vi mest pratar om hur vi mår typ. Det har varit mycket kortare samtal under pandemin än innan.
 
Jag har också noterat att flera butiker stänger en eller flera affärer (kedjor). De hänvisar till full satsning på e-handel istället. Lite fördomsfullt känner jag att detta flyttar arbetstillfällen för kvinnor/flickor (butik) till män/pojkar (lagerarbete) och hoppas jag har fel.
Det här tycker jag var en intressant spaning som kan få flera effekter på samhällsnivå. Handel har (för både killar och tjejer) varit bra instegsjobb med låg tröskel; ingen utbildning ofta lätta att nå med kollektivtrafiken. Dessutom genom sina öppettider och stora andel deltidstjänster lämpliga som extrajobb för studenter eller deltid t ex om man har små barn. Ska man arbeta på lager kan det både krävas körkort och bil för att kunna ta sig till jobbet och någon form av utbildning. Sedan har vi alla de som stannat inom handeln och kanske inte bara förlorat sina jobb utan även sina livsverk under pandemin. Det är kanske inte lika lätt för medelålders plus att sadla om till truckförare..
 
Jag hade nog inte trott att jag skulle tappa kontakten med vännerna. Vi har även tidigare ofta träffats i skogen eller på havet. Men många har valt att isolera sig helt och nu kan jag bara hoppas att vi hittar tillbaka någon gång.
 
Men det har väl inte med könet att göra?

Nej, men jag tycker inte det är helt solklart att bara för att en vill jobba med mode är sugen på att sadla om till truckförare. Tyvärr är många (av de lagerjobb jag kommer i kontakt med och ser i annonser) mansdominerad miljö och det är inte alla som är sugna på det. Jag har ett lagerarbetande kusinbarn (tjej) och det är ju även i icke-industrimiljö rätt krävande för tjejer. Detta är då hos en av Sveriges största arbetsgivare som officiellt jobbar mycket med psykosocial arbetsmiljö.

Jag är inte säker på att detta hör hemma i tråden nu när det börjar dra till specifik diskussion utanför trådstart.
 
Alla rabiata konspirationsanhängare som dykt upp. Mer eller mindre sagt upp kontakten med folk som inte kan föra en normal konversation längre, utan att dra långa monologer om hur staten planerat detta för att kontrollera medborgarna.

Ja, faktiskt. Även de jag inte trott det om, har visat sig ha oanande talanger för just de här teorierna. Beklämmande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp