Inte-så-givna effekter av pandemin

Det är väldigt skönt att förkylningarna har minskat med ungefär 80 % här hemma sen det blev hårdare regler kring barn med snuva och förkylning på förskolan. Det hoppas jag att de fortsätter med, likaså de nya vanorna att vara mycket mer ute på förskolan och att lämna och hämta barn utomhus. Mycket smidigt.

I övrigt har jag tyvärr lidit rätt mycket av mitt hemarbete - är mindre effektiv, har svårt med motivationen och känner mig låg och orkeslös. Hoppas att mer kontorstid kommer råda bot på det. Samtidigt hoppas jag absolut att min arbetsplats fortsätter att ha en mer flexibel inställning till hemarbete så att det går att lösa vardagen och varva hemarbete och på plats-arbete på ett smidigare sätt än att behöva vara på arbetsplatsen vissa dagar i veckan varje vecka.
Ja jag tror att kunna just varva som det passar är lösningen. Då kan man plocka guldkornen ut båda kakorna! Att sitta hemma på heltid är inte alltid kul - men kan man varva det med att vara på kontoret när det passar en så är ju det verkligen super!
 
Jag är orolig för att yrken som redan är bristyrken kommer att förlora ännu mer personal. När kontorsjobben kan erbjuda både flexibel arbetsplats och högre lön, kommer yrken som sjuksköterska och förskolelärare kunna konkurrera? Privat sektor har chansen att göra sig ännu mer attraktiv och där lön har varit offentlig verksamhets akilleshäl tidigare kommer de nu förlora ännu en USP till privat.
Vilken USP går förlorad?
 
Ja jag tror att kunna just varva som det passar är lösningen. Då kan man plocka guldkornen ut båda kakorna! Att sitta hemma på heltid är inte alltid kul - men kan man varva det med att vara på kontoret när det passar en så är ju det verkligen super!

Frågan blir väl också vem som avgör vad som "passar" och vem som ska betala om alla medarbetare ska få sin önskade flexibilitet?

Vi kommer börja vara på kontoret med 40% beläggning till en början, men det är inte klart än vem som ska ta måndagsmorgonen och fredagseftermiddagen...frågan är vilka som kommer att tycka att just den kontorstiden passar dem?
 
Nej det var väl just det som var poängen från början? Att dessa typer av yrken får svårare att konkurrera mot andra yrken som nu möjliggör hemarbete i större utsträckning än tidigare.

Exakt, och eftersom lönen inte är en konkurrensfördel (eller arbetsmiljön heller för den delen) så är det ju yrken som redan har det tufft med rekryteringen.
 
Frågan blir väl också vem som avgör vad som "passar" och vem som ska betala om alla medarbetare ska få sin önskade flexibilitet?

Vi kommer börja vara på kontoret med 40% beläggning till en början, men det är inte klart än vem som ska ta måndagsmorgonen och fredagseftermiddagen...frågan är vilka som kommer att tycka att just den kontorstiden passar dem?
Jag tänker att man får alternera det helt enkelt. Svårare än så är det ju inte. Jag skulle inte ha några problem med att ta måndagsmorgonen till exempel. Människor är olika så det kan nog lösa sig tror jag. Och i många yrken är det inte så att man måste vara på plats vissa tider - där fungerar det utmärkt att göra lite som man vill med tiderna.

Praktiskt som djurägare med. Har man ett sjukt djur så kan man åka till veterinären när denne har tid och istället sitta längre tid på kvällen och därmed kunna flexa lite.
 
Jag blev sjuk tidigt i pandemin. En extremt stor fördel för mig, med alla internetbaserade möten, har varit att jag kunnat ha något socialt liv alls och kunnat delta i aktiviteter online (efter ork) som helt enkelt skett IRL och därmed exkluderat mig om inte alla andra också var förhindrade att ses.

Jag har bott i Indien och studerat yoga, med vänner över hela världen. Nu när vi inte kan åka dit eller ses lokalt på samma sätt ordnas mängder av onlinekurser och communityaktiviteter. jag hoppas verkligen det kommer fortsätta. Det är en inklusion av sjuka/funktionsbegränsadesom jag aldrig tänkt på förut. Jag hoppas verkligen det når fler, men förstår att det är svårare att hitta aktiviteter som flyttat online och därmed tillgängliggjorts, om en inte hade ett irl-sammanhang sedan tidigare (tex för att de saknade anpassningar till funktionsvariationer).
 
Jag tänker att man får alternera det helt enkelt. Svårare än så är det ju inte. Jag skulle inte ha några problem med att ta måndagsmorgonen till exempel. Människor är olika så det kan nog lösa sig tror jag. Och i många yrken är det inte så att man måste vara på plats vissa tider - där fungerar det utmärkt att göra lite som man vill med tiderna.

Praktiskt som djurägare med. Har man ett sjukt djur så kan man åka till veterinären när denne har tid och istället sitta längre tid på kvällen och därmed kunna flexa lite.

Men det är det jag menar blir svårt, i alla fall hos oss, för om alla inte får vara där samtidigt (då blir det trångt, vi har flexkontor) så måste vi dela upp oss på olika dagar. Och om alla SKA vara där en viss del av sin arbetstid så innebär det att andra INTE kan vara där vissa tider eftersom det då blir för trångt. Så jag tror att det kommer att behöva regleras, men jag tror inte att så många är sugna på att ta måndag morgon och fredag eftermiddag. Särskilt inte under sommarhalvåret när många är på sina lantställen under helgen.
 
Ok. Du säger att förskollärarnas och sjuksköterskornas USP att de kan arbeta hemifrån är något de nu förlorar.

En USP är en Unique Selling Point. Alltså på svenska, unik konkurrensfördel. Det är alltså inte en förmån eller arbetssituation som förskollärare eller sjuksköterskor varken haft eller har, som de nu förlorar. Deras arbetsgivare förlorar en selling point till kontorsarbetarnas arbetsgivare, som har möjlighet att erbjuda denna förmån. ”Ännu” en USP till privat sektor eftersom de även ofta kan erbjuda högre lön. Förr, när alla arbetade på plats veckans alla dagar oavsett tjänst, så var detta alltså inte en konkurrensfördel som många hade. Nu blir det ytterligare en av flera konkurrensfördelar som främst kontorsarbeten i privat sektor tar. Alltså, arbetsgivarna inom vissa yrken i offentlig sektor förlorar ännu fler konkurrensfördelar till många yrken i privat sektor. Min slutsats, och oro, är att resursbristen inom ovan och liknande yrken kommer att öka.

Tydligare än såhär kan jag verkligen inte vara, så om du fortfarande inte förstår vad jag menar så får du gärna specificera vad det är du inte förstår i stället för att upprepa precis samma sak i alla dina inlägg.
 
Senast ändrad:
Men du skrev att ”de förlorar ännu en USP till privat.” Så vilken USP förlorar de?

Alltså ni pratar förbi varann. Även om @Voeux skrev att de ”förlorar” en USP till en privat så var ju inte innebörden att dessa yrken gav bort en USP till hemarbetande yrken utan att de förlorar i bemärkelsen ”är förlorare” eftersom de nu ligger under med ytterligare en. Om det inte var självklart från början borde det väl varit det efter åtminstone första förklaringen ;)

Sorry @Voeux att jag lägger ord i munnen på dig 🙈
 
OT- Nu är jag kanske gnällig, men tycker det är trist att ständigt läsa/höra "det är så synd om er som jobbar inom vården, värdelösa löner och tung arbetsmiljö" - eller skola & vård förlorar en USP" (har dock lärt mig ett nytt i min värld begrepp - Uniqe Selling Point...tadaa!"

Alla i dessa yrken går inte till sina jobb som losers! Det finns folk inom detta tuuuunga lååååglönejobb och faktiskt tycker att man har världens bästa jobb - och lön. Jag är en. Trots att man inte har som alternativ att jobba hemifrån. Jag är inte ett dugg avis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp